شهر هوشمند و تاثیر آن در توسعه اقتصاد شهری

در یک شهر هوشمند باید شاهد سیستم‌های نوین نظارتی در نقاط مختلف شهر باشیم تا حفاظت و امنیت شهروندان به شکل بهتری تأمین شود، در شهر هوشمند سیستم‌های پاسخگویی اضطراری و کمک رسانی در بهترین شکل فعالیت می‌کنند و همواره از ابزارهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی در جهت بهبود خدمت رسانی استفاده می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تعاریف مختلفی تاکنون برای شهر هوشمند ارائه و مبانی مختلفی نیز برای آن تعریف شده است. اگر بخواهیم به صورت خلاصه و مفهومی تعریف ارائه کنیم باید بگوییم شهری که در آن بر اساس روش‌های نوین الکترونیکی اطلاعات مربوط به شهروندان جمع آوری و خدمات ارائه می‌شود و این اطلاعات در اختیار مدیران قرار می‌گیرد و سپس تصمیم گیری‌های صحیحی در این حوزه اتفاق می‌افتد، شهر هوشمند نام دارد.

ادغام فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی ICT با خدمات عمومی شهری از مهم‌ترین ویژگی‌های شهری است، حکمرانی عمومی و خدمات شهری استان اصفهان در سال‌های اخیر به این سمت حرکت کرده است که تأثیرات مفید زیادی در ارتباط با زیست پذیری شهری ایجاد شده است.

یکی از ویژگی‌های شهر هوشمند استقلال مالی و برنامه‌ریزی استراتژیک است، مدیران یک شهر موظف به استفاده صحیح از منابع موجود به منظور بیشترین کارایی می‌باشند، یک مدیر شهری از اطلاعاتی که بر اساس سامانه‌ها به دست آمده است اقدام به برنامه‌ریزی استراتژیک می‌کند و در برابر مخاطرات شهری و پیامدهای ناگوار آن، راهکارهایی را در نظر می‌گیرد.

از نمونه فعالیت‌هایی که باید در استان اصفهان تقویت و پیگیری شود می‌توان از مسائل خشکسالی، مشکلات کشاورزان و معیشت آن‌ها، فرونشست شهری، مدیریت آب موجود در سطح استان، بررسی مشکلات تولیدکنندگان و انجام اقدامات حمایتی، کمک به اقشار آسیب پذیر شهری، کاهش سطح تکدی گری، مدیریت پسماند و زباله شهری، بهبود فضای زیست پذیری شهری، برگزاری همایش‌ها و دوره‌های آموزشی برای ایجاد یک شهروند هوشمند، کمک به ارتقا سامانه‌های کاربری شهری به منظور حداقل مراجعه شهروندان، کمک به بهبود سیستم حمل و نقل شهری، کمک به ارتقا فرهنگ شهروندی، کمک به توسعه زیرساخت‌های شهری، پرورش کارشناسان خبره در حوزه مسائل شهری، سیاست گذاری در خصوص حاشیه نشینی، مهاجرت از روستاها به شهر، مدیریت نیروی کار در استان، ایجاد مراکز شتاب دهنده استارت‌آپ‌ها، سرمایه‌گذاری برای تحقیق و توسعه دانش شهری و اطلاع رسانی به مردم، ایجاد مراکز تفریحی، ورزشی، فرهنگی نام برد.

در یک شهر هوشمند باید شاهد سیستم‌های نوین نظارتی در نقاط مختلف شهر باشیم تا حفاظت و امنیت شهروندان به شکل بهتری تأمین شود، در شهر هوشمند سیستم‌های پاسخگویی اضطراری و کمک رسانی در بهترین شکل فعالیت می‌کنند و همواره از ابزارهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی در جهت بهبود خدمت رسانی استفاده می‌کنند.

مدیریت برنامه‌ریزی ترافیک از ویژگی‌های شهر هوشمند است که لازمه آن استفاده بهینه از سیستم‌های حمل و نقل عمومی و مدیریت ترافیک خودروهای شهری است، حال در این حوزه با اینکه شهر اصفهان فعالیت‌های خوبی را انجام داده است اما نیاز است که تلاش بیشتری در این خصوص انجام شود، بهتر است تا تمرکز منابع بیشتر برای به اتمام رساندن خطوط مترو انجام شود. همچنین فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه عمومی نیز باید تقویت شود به طور مثال فرهنگ استفاده از مترو در شهر تهران رایج‌تر از شهر اصفهان است که البته این موضوع به دلیل وجود یک خط مترو نیز می‌باشد.

شهرهوشمند به منظور کاهش میزان آلودگی و سلامت شهروندان لازم است اقداماتی انجام دهد، برخی از این راهکارها مانند ورود خودروهای هیبریدی نیاز به تصمیم حکومتی دارد اما در سطح خرد برخی از اقدامات مثل ترویج استفاده از موتور سیکلت‌های برقی و سیستم حمل و نقل عمومی باید مورد تشویق قرار بگیرد.

شهر هوشمند (Smart City) به شهری گفته می‌شود که بر اساس آخرین نظریه‌های تکامل یافته مدیریت شهری بر پایه فناوری اطلاعات و ارتباطات، داری معیارهایی مانند حکمروایی هوشمند، شهروند هوشمند، محیط زندگی، محل زندگی هوشمند، اقتصاد هوشمند، حمل و نقل هوشمند و انرژی هوشمند باشد.

حکمروایی هوشمند (Smart Governance) عبارت است از مدیریت استراتژیک منابع شهری اصفهان از جمله درآمدها، هزینه‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها، منابع درون استانی مانند آب، خاک، نیروی کار، سرمایه و غیره.

شهروند هوشمند (Smart Citizen) عبارت است از شهروندی که آموزش‌های لازم در جهت توسعه کسب کار، زندگی صحیح شهری، استفاده از تکنولوژی و غیره را آموزش دیده است و در جهت حفظ شهر و فضای شهری کوشا است.

محیط زندگی (Smart Environment) عبارت است از محیط زندگی سالم، کاهش حجم آلودگی‌های زیست محیطی، مدیریت پسماندها، انتقال صنایع آلوده به خارج شهر، مدیریت ترافیک شهری، ترویج استفاده از حمل و نقل عمومی.

محل زندگی هوشمند (Smart Home) مکانی که با استفاده از تکنولوژی‌های روز معماری و شهر نشینی در ساخت و فضای شهری به منظور بهبود کیفی زندگی شهری اقدام به شهرسازی شود و در آن ساختمان‌ها مجهز به سیستم‌های اتفاء حریق مناسب، سیتسم‌های هشدار دهنده خطر باشند.

اقتصاد هوشمند (Smart Economy) به معنای همگام سازی بخش‌های مختلف اقتصاد شهر به یکدیگر در جهت استفاده از منابع صحیح درون استانی و افزایش سطح ارزش افزوده استان اصفهان است.

حمل و نقل هوشمند (Smart Mobility) یعنی مدیریت یکپارچه جابجایی جمعیت شهری در بخش‌های مختلف شهر با استفاده از سیستم‌های نوین حمل و نقل.

انرژی هوشمند (Smart Energy) به معنای مدیریت هوشمند استفاده از انرژی‌ها، مانند برق و گاز به طوری که در زمان‌های اوج بار مصرف و یا در فصول گرم مجبور که خاموش کردن کارخانجات بزرگ تولیدی استان اصفهان مانند فولاد و سیمان نباشیم.

کد خبر 577941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.