پوسیده شدن دندان زیر لمینت

پوسیده شدن دندان زیر لمینت بر اثر عدم مراقبت یا در نظر نگرفتن جوانب احتیاط پیش از نصب.و بعد از نصب لمینت دندان پیش خواهد آمد.

روکش‌های لمینت پوسته‌های نازکی هستند که اغلب از جنس سرامیک بوده و به صورت مستقیم باید بر روی دندان‌ها نصب شود. با استفاده از لمینت دندان می‌توان اغلب نواقص ظاهر دندان را رفع نمود. در واقع لمینت دندان از جنس سرامیک و شیشه‌ای طور است که باید با استفاده از چسب مخصوص به مینا دندان متصل شود و قیمت لمینت دندان به نسبت کامپوزیت بیشتر می‌باشد.

جنبه زیبایی لمینت دندان بسیار بیشتر از جنبه درمانی آن است. بزرگترین هدفی که با استفاده از روکش لمینت دندان می‌توان به آن دست یافت زیبایی چهره و اصلاح طرح لبخند است. اما نگرانی که برای بیماران وجود دارد این است که آیا لمینت دندان باعث محافظت از دندان می‌شود یا ممکن است دندان در زیر روکش لمینت در معرض بیماری و مشکلات دندان پزشکی قرار بگیرد؟

اگر بخواهیم پاسخ بدهیم باید بگوییم احتمال آنکه با این روند زیبایی موجب پوسیده شدن دندان زیر لمینت شوید بسیار کم است زیرا لمینت بخش زیادی از دندان را به صورت کامل بدون هیچ خط و نقطه‌ای می‌پوشاند و روکش به خودی خود هرگز پوسیده نخواهد شد. برخی می‌گویند می‌تواند موجب محافظت از دندان شود که اغلب پزشکان این نظریه را رد می‌کنند. نکته‌ای که برای سلامت دندان زیر لمینت بسیار حائز اهمیت است میزان مراقبت و رعایت بهداشت دهان و دندان توسط بیمار است که یکی از تفاوت کامپوزیت و لمینت دندان، در لمینت دندان حساسیت‌های مراقبتی کامپوزیت وجود ندارد.

پوسیده شدن دندان زیر لمینت

با خوردن مواد غذایی و نوشیدنی‌های مختلف ذره‌های ریز غذا پشت دندان و بخش جلویی دندان جمع می‌شود. باکتری‌هایی که در دهان باقی می‌مانند موجب ایجاد پلاک می‌شوند و از ذره‌های ریز غذایی تغذیه و رشد می‌کنند تا در نهایت باعث پوسیدگی و ایجاد حفره بر روی دندان شوند. البته این فرآیند پوسیدگی دندانی ممکن است برای دندان‌های طبیعی افراد نیز پیش آید. و تنها راه حل آن برای فرد این است که بهداشت دهان و دندان خود را حتی بعد از لمینت دندان با نخ دندان، دهان‌شویه و مسواک رعایت کند تا سلامت دندان‌هایش به خطر افتاده نشود.

متأسفانه زمانی که لمینت کنید و بهداشت دهان و دندان‌های خود را رعایت نکنید باعث می‌شود ذرات کوچک مواد غذایی در امتداد قسمت جلوی لثه قرار بگیرند که فاصله بین روکش و لمینت دندان و لثه است. به مرور این تجمع موجب پوسیدگی ریشه دندان و یا عفونت و بیماری‌های لثه می‌شود. اما خطر بسیار کمی نسبت به ایجاد حفره و پوسیدگی روی دندان برای بیمارانی که لمینت می‌کنند وجود دارد.

چگونه می‌توان از پوسیده شدن دندان زیر لمینت جلوگیری کرد؟

برای آنکه بخواهید از پوسیده شدن دندان زیر لمینت جلوگیری کنید نیاز به مراقبت خاصی نیست و فقط اگر بهداشت دهان و دندان خود را همیشه رعایت کنید این امر امکان پذیر است. مراقبت‌های بهداشتی مورد نیاز از لمینت دندان عبارتند از:

پوسیده شدن دندان زیر لمینت

  • در طول شبانه روز حداقل دو مرتبه به مدت دو دقیقه دندان‌های خود را مسواک بزنید. از مسواک‌هایی که دارای برس های نرم هستند استفاده کنید و به صورت ملایم مسواک کنید تا روکش لمینت شما دچار خط و خش و تراشیدگی نشود.
  • برای جلوگیری از پوسیدگی دندانی و بروز بیماری‌های لثه بهتر است حداقل روزی یک مرتبه از نخ دندان استفاده نمائید تا اگر مواد غذایی بین دندان باقی مانده است به صورت کامل خارج شود.
  • به صورت منظم به پزشک خود مراجعه کنید تا معاینه‌های لازم انجام شود و روکش دندان در وضعیت خوب و مناسبی قرار داشته باشد.
  • از مواد غذایی خیلی شیرین، دخانیات و مواد غذایی چسبنده حتی‌الامکان به مقدار کم استفاده نمائید زیرا ممکن است مواد غذایی چسبنده بین دندان بماند و موجب ایجاد پوسیدگی شود و مواد غذایی شیرین نیز باعث گسترش پوسیدگی خواهد شد.

همه افراد نمی‌توانند گزینه و کاندید خوبی برای لمینت دندان باشند. برای مثال افرادی که دارای دندان‌های ناسالم هستند مانند افرادی که بیماری لثه فعال دارند یا دارای پوسیدگی دندانی شدید هستند، افرادی که دندان‌های ضعیف شده دارند مانند افرادی که دندان شکسته و لب پر شده دارند و در نهایت افرادی که مینای دندان ضعیفی دارند کاندید مناسبی برای لمینت دندان نیستند. البته افرادی هستند که در عصبانیت دندان‌های خود را به هم فشار می‌دهند یا موقع خواب دندان قروچه می‌روند این دسته از بیماران نیز گزینه مناسبی برای نصب لمینت دندان نیستند. زیرا در کوتاه‌ترین زمان ممکن است دسته از افراد دچار تراشه شدن یا ترک خوردگی دندانی می‌شوند.

اگر به صورت عادی بخواهیم بررسی کنیم باید بدانید دندان‌ها در صورت مراقبت صحیح از آن زیر لمینت دندان پوسیده نمی‌شوند و سالم باقی می‌مانند. این در صورتی است که فرد بهداشت دهان خود را به خوبی رعایت کرده باشد. در صورتی که مراقبت‌های توصیه شده از سمت دندان پزشک را به خوبی و درستی انجام دهید قطعاً روکش لمینت دندان می‌تواند از دندان طبیعی شما محافظت و پشتیبانی کند. به صورت خاص عاملی که از پوسیده شدن دندان زیر لمینت جلوگیری می‌کند استفاده نخ دندان حداقل یک الی دو مرتبه در طول روز است.

زیرا عدم استفاده از نخ دندان به باکتری و پلاک‌های دهان و دندان اجازه می‌دهد با خیال راحت گسترش پیدا کنند و به مرور حفره‌ای در بخش پایین پشت دندان ایجاد کنند تا دندان از دست برود و شما متوجه این از دست رفتگی دندان نشوید. در این صورت برای ترمیم دندان باید روکش لمینت از روی دندان شما برداشته شود درمان اساسی انجام شود و سپس لمینت انجام شود.

متأسفانه گاهی ممکن است این باکتری‌ها موجب از بین رفتن دندان شوند و شما مجبور به استفاده از ایمپلنت دندان شوید. در این صورت دیگر نمی‌توانید از روش لمینت دندان برای زیبایی و اصلاح طرح لبخند خود استفاده کنید.

در واقع لمینت هیچ گاه نتوانسته راه حل درمانی برای مشکلات دندان و لثه بیمار باشد بلکه تنها توانسته است از نظر زیبایی و ظاهری مشکلات مربوط به دندان را حل کند. به همین علت احتمال اینکه دندان زیر لمینت پوسیده شود یا حفره دندانی ایجاد شود برای هر کس امکان دارد. گاهی ممکن است دلیل‌های مختلف دیگری باعث پوسیده شدن دندان زیر لمینت شوند. این دلایل عبارتند از:

  • لمینت به درستی نصب نشده باشد و فاصله‌ای بین خط لثه و روکش لمینت دندان وجود داشته باشد و یا مینای دندان بیش از حد تراشیده شده باشد.
  • استفاده از داروهایی که برای ضد خشکی دهان استفاده می‌شود و یا داروهایی که موجب ضعیف‌تر کردن سیستم ایمنی بدن می‌شوند به مرور زمان عفونت لثه و التهاب لثه به وجود می‌آورند و در نهایت ممکن است نصب لمینت با عدم موفقیت روبرو شود و دندان زیر لمینت پوسیده شود.
کد خبر 577870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.