توسعه مناسبات با مسکو از سیاست‌های راهبردی تهران است

معاون اول رئیس‌جمهور با تأکید بر اراده جدی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه همه‌جانبه روابط با روسیه، گفت: توسعه مناسبات با مسکو در همه ابعاد، جزو سیاست‌های راهبردی و جدی تهران است.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، محمد مخبر عصر امروز (چهارشنبه) در دیدار «الکساندر نواک» معاون نخست‌وزیر روسیه و رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور بر ضرورت تعیین هدف‌گذاری برای توسعه روابط فی‌مابین تأکید کرد و از کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و روسیه خواست با جدیت برای تحقق این هدف تلاش کنند.

وی ارتقای سطح روابط میان ایران و روسیه را نیازمند فراهم شدن بسترهای لازم برای گسترش همکاری‌های فی‌مابین دانست و افزود: ظرفیت‌ها و زمینه‌های همکاری متعددی میان دو کشور وجود دارد که اگر بتوانیم این ظرفیت‌ها را فعال کنیم، شاهد جهش و تحول جدی در روابط دو کشور خواهیم بود.

مخبر با اشاره به اینکه سطح روابط تجاری ایران و روسیه در مقایسه با سطح روابط سیاسی دو کشور ناچیز است، تصریح کرد: در ایران اراده‌ای جدی برای توسعه روابط تجاری با روسیه وجود دارد و اگر مسکو نیز در این زمینه مصمم باشد، شاهد رشد و تحول جدی در مناسبات اقتصادی و تجاری فی‌مابین خواهیم بود.

معاون اول رئیس‌جمهور حمل‌ونقل و ترانزیت را از جمله زمینه‌های همکاری مشترک میان ایران و روسیه برشمرد و گفت: حمل‌ونقل از مؤلفه‌های جدی در توسعه روابط است و ایران آمادگی دارد سطح همکاری‌های خود را با روسیه در این زمینه ارتقا دهد.

مخبر همچنین با اشاره به همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف از جمله نفت و گاز خاطرنشان کرد: خوشبختانه موانع پیش روی سرمایه‌گذاری‌های مشترک میان دو کشور برطرف شده و ملاقات اخیر رؤسای جمهوری دو کشور بسترهای لازم را برای توسعه همکاری‌ها مهیا کرده است.

وی مسائل بانکی را از موانع پیش روی توسعه همکاری‌های دو کشور برشمرد و بر لزوم تلاش در جهت رفع این موانع و حتی‌المقدور استفاده از ارز ملی دو طرف در مبادلات تجاری تاکید کرد.

الکساندر نواک معاون نخست‌وزیر روسیه نیز در این دیدار از جمهوری اسلامی ایران به عنوان دوست دیرین و شریک مطمئن برای روسیه یاد کرد و گفت: مسکو همواره اهمیت فراوانی برای توسعه روابط با تهران قائل است.

وی با بیان اینکه ایران و روسیه در بسیاری از مسائل از رویکرد و مواضع مشترک برخوردار هستند، مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال تحولات و موضوعات بین‌الملل را سنجیده ارزیابی کرد و از اراده جدی کشورش برای توسعه مناسبات با ایران خبر داد.

معاون نخست‌وزیر روسیه با اشاره به افزایش تبادل هیئت‌های سیاسی و تجاری میان دو کشور، خاطرنشان کرد: در این سفر مذاکرات مثبت و سازنده‌ای میان هیئت روس و همتایان ایرانی انجام شد و زمینه‌های همکاری مشترک در بخش‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفت.

وی از آمادگی روسیه برای استفاده از ارز ملی دو کشور در مبادلات تجاری فی‌مابین خبر داد و گفت: مسکو آمادگی دارد سرمایه‌گذاری‌های خود را در ایران در بخش‌های مختلف گسترش دهد.

الکساندر نواک تکمیل کریدور حمل‌ونقل شمال-جنوب را لازمه توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی فی‌مابین دانست و با اشاره به امضا چهار سند میان دو کشور برای تکمیل زیرساخت‌های حمل‌ونقل، افزود: جمهوری اسلامی ایران می‌تواند به هاب راهبردی حمل‌ونقل برای روسیه و منطقه تبدیل شود.

وی همچنین ضمن تسلیت و ابراز همدردی به‌خاطر حادثه تلخ ریزش ساختمان در آبادان و جان باختن تعدادی از هموطنان ایرانی در این سانحه، برای آسیب‌دیدگان این حادثه آرزوی سلامتی کرد.

کد خبر 577836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.