نامه امیرعبداللهیان به برخی همتایان درباره ریزگردها

وزیر امور خارجه به وزرای خارجه کشورهای دارای منشاء ریزگرد یا مبتلا به بحران زیست‌محیطی حاصل از انتشار گسترده گردوغبار در منطقه نامه نوشت.

به گزارش ایمنا، در پی تشدید پدیده گردوغبار در منطقه و دستور اکید رئیس‌جمهور برای پیگیری فوری، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه به وزرای خارجه کشورهای دارای منشأ ریزگرد یا مبتلا به بحران زیست‌محیطی حاصل از انتشار گسترده گردوغبار در منطقه نامه نوشت.

وزیر امور خارجه در این نامه نوشته است: جمهوری اسلامی ایران علاوه بر همکاری‌های فنی دوجانبه برای مهار ریزگردها، خواستار انعقاد یک کنوانسیون منطقه‌ای با مشارکت سازمان ملل متحد و سازمان‌های تخصصی آن به‌خصوص برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد و سازمان بهداشت جهانی است.

امیرعبداللهیان در این نامه افزوده است: لازم است ذیل این کنوانسیون یک صندوق ایجاد شود که کمک‌های بین‌المللی و منطقه‌ای به آن واریز و هر چه سریع‌تر از محل این صندوق مبارزه با پدیده ریزگردها و بیابان‌زایی هماهنگ‌تر و سریع‌تر انجام شود.

وزیر امور خارجه در بخش دیگری از نامه خود یادآور شده است: این پدیده زیست‌محیطی مرز نمی‌شناسد و به سلامت همه مردم منطقه مرتبط است؛ لذا ضرورت دارد که همه دولت‌های منطقه فارغ از مسائل سیاسی در مقابله با بحران گردوغبار به صورت جدی و مؤثر مشارکت کنند.

لازم به ذکر است امیرعبداللهیان پیش از این نیز در خصوص ضرورت اقدام دوجانبه و جمعی برای مهار پدیده گردوغبار و بیابان‌زایی با وزرای خارجه عراق، سوریه، کویت و ترکیه به‌صورت تلفنی گفت‌وگو کرد. وی از وزیر خارجه عراق خواست که عربستان نیز به‌عنوان یکی دیگر از کشورهای منشأ و مبتلا به این بحران، این ایده را مورد توجه جدی قرار دهد.

کد خبر 577747

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.