برای رفع مشکلات داوران زن باید اقدام شود/اصفهان پتانسیل خوبی در فوتسال دارد

«مدتی پیش مبلغی برای ما واریز شد که خیلی کم بود و مورد اعتراض همه داوران قرار گرفت. وقتی از فدراسیون مسئله را جویا شدیم، فهمیدیم این مبلغ مربوط به تعرفه پنج سال پیش است و با وجود اینکه مقرر شده مبالغ حق‌الزحمه داوران چند برابر نسبت به قبل پرداخت شود، اما چنین اتفاقی رخ نداد.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، رقابت‌های فوتسال زنان فصل ۱۴۰۱_۱۴۰۰ به صورت سوپرلیگ و لیگ‌برتر برگزار شد که درنهایت، پیکان قهرمان این دوره از مسابقات شناخته شد و نصر فردیس هم جایگاه دومی را از آن خود کرد.

بعد از پایان مسابقات از سوی آکادمی داوران کشور، مریم ناصری یکی از داوران ملی اصفهانی به عنوان بهترین داور فصل ۱۴۰۱_۱۴۰۰ انتخاب شد. وی از سال ۸۵ در زمینه داوری فعالیت دارد که قضاوت را با مسابقات رده پایه شروع کرده و از سال ۱۳۹۰ وارد رقابت‌های بزرگسالان شده است. خبرنگار ایمنا گفت‌وگویی با این داور داشته که در ادامه می‌خوانید:

سطح لیگ برتر فوتسال را در فصل ۱۴۰۱_۱۴۰۰ چطور ارزیابی می‌کنید؟

سطح مسابقات نسبت به سال‌های دیگر بهتر بود؛ زیرا هشت تیم را برای سوپرلیگ در نظر گرفتند و دیگر تیم‌ها هم در لیگ برتر به کار خود ادامه دادند؛ همچنین بازیکنان ملی‌پوش در همه تیم‌ها پخش شده بودند. در تیم‌هایی مانند بوتا پارس که بازیکن ملی نداشتند، از بازیکنان جوان و با انگیزه استفاده می‌کردند که عملکرد خوبی هم ارائه دادند. در مسابقاتی که تیم‌های آبادان، پیکان، بوتا پارس و حفاری حضور داشتند، رقابت‌های جذاب‌تری شاهد بودیم. بیشتر رقابت‌ها را قضاوت کردم و نکته جالب توجه، حضور یک بازیکن مؤثر اصفهانی در هر تیم بود. این موضوع باعث ناراحتی و خوشحالی من بود.

دلیل این ناراحتی و خوشحالی چه بود؟

چرا استان اصفهان با پتانسیل خوبی که دارد در فوتسال تیم‌داری نمی‌کند و دختران فوتسالی حمایت نمی‌شوند! اصفهان زمانی اعلام می‌کند قصد تیم‌داری دارد که بازیکنان خوب این شهر با دیگر تیم‌ها قرارداد بستند، برای فصل جدید اگر تیمی از اصفهان قصد شرکت در مسابقات لیگ برتر را دارد، باید از همین حالا یارگیری را شروع کند. وقتی سپاهان در فوتسال تیم‌داری کرد، شانسی برای بانوان اصفهان وجود داشت که با نام سپاهان در لیگ برتر حضور پیدا کنند، اما با منحل شدن این تیم، شانس بانوان هم از بین رفت. مطمئن هستم اگر بازیکنان اصفهان را دورهم جمع کنند می‌توان یک تیم خوب تشکیل داد؛ زیرا این بازیکنان در سال‌های گذشته تجربه‌های خوبی کسب کردند. خانم گل، بهترین دروازه‌بان، بهترین پاسور در لیگ برتر و حدود پنج نفر از بازیکنان تیم ملی فوتسال، اصفهانی هستند.

در رابطه با انتخاب خود به عنوان برترین داور فوتسال بانوان کشور از طرف آکادمی داوران توضیح دهید
در فضای مجازی صفحه‌ای به نام آکادمی داوران وجود دارد که اکثر داوران فوتبال کشور در آن حضور دارند و هر سال برترین داور را براساس تعداد ابلاغ، سوت بیشتر و بازی‌های مهم انتخاب می‌کنند. بعد از ارسال بیوگرافی، رزومه و کلیپ، بنده و دیگر خانم‌ها ازجمله ناظمی، فتحی و یدی از بین ۱۱ نفر به مرحله نهایی راه پیدا کردیم که در رأی‌گیری این مرحله من به عنوان نفر اول انتخاب شدم.

باید برای رفع مشکلات داوران بانو اقدامی انجام شود/اصفهان پتانسیل خوبی در فوتسال دارد

از مشکلات داوران بانو صحبت کنید. آیا برای قضاوت و جابه‌جایی معضلاتی داشتید؟

مشکلات زیادی در هر قسمت داریم. مدتی پیش مبلغی برای ما واریز شد که خیلی کم بود و مورد اعتراض همه داوران قرار گرفت، وقتی از فدراسیون مسئله را جویا شدیم فهمیدیم این مبلغ مربوط به تعرفه پنج سال پیش است و با وجود اینکه مقرر شده مبالغ حق‌الزحمه داوران چند برابر نسبت به قبل پرداخت شود، اما چنین اتفاقی رخ نداد! داوران بانوی لیگ از جیب خود هزینه می‌کنند که این هزینه‌ها هم به آن‌ها برنمی‌گردد.
یکی دیگر از مشکلات تهیه لباس برای داوران است. فصلی که گذشت، اعلام کردند به داوران لباس داده شده، اما آن‌قدر کیفیت آن پایین بود که ما از لباس‌های سال قبل دوباره استفاده کردیم. مسافرت‌های سختی داریم؛ به‌طوری‌که گاه ساعات بامدادی به برخی شهرها می‌رسیم و با توجه به اینکه مسابقات بانوان صبح برگزار می‌شود، زمان استراحت نداریم و خستگی در بدن ما باقی می‌ماند. این موضوع‌ها، آزاردهنده است اما به خاطر عشق به این کار خانواده‌های خود را در جریان این مشکلات نمی‌گذاریم تا مانع داوری ما نشوند.
همیشه این مشکلات برای ما وجود داشته است، هر سال شرایط کمی بهتر می‌شود، اما به طور کامل حل نمی‌شود.

فکر می‌کنید این مشکلات و خستگی‌های مسیر در عملکرد داوران تأثیرگذار است؟

همیشه تلاش کردیم که مشکلات در روند داوری ما تأثیرگذار نباشد. اگر شرایط ما با مردان برابر باشد، یعنی پرواز داشته باشیم یا مسابقات بعد از ظهر برگزار شود، می‌توانیم قضاوت‌های بهتری داشته باشیم. فدراسیون باید در برطرف کردن مشکلات داوران زن اقدامی انجام دهد؛ کیفیت سالن‌های بانوان خیلی پایین‌تر از مردان است و بیشتر آن‌ها استاندارد نیست.

کد خبر 577739

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.