راضی: دفن ۷۵ درصد از کل پسماندهای کشور قابل دفاع نیست

مدیرکل محیط زیست و خدمات شهری سازمان شهرداری‌های کشور با اشاره به دفن ۷۵ درصد از کل پسماندهای کشور، گفت: اشکال بزرگ ما در زمینه پسماند این است که ۷۵ درصد از پسماندها بدون هیچ‌گونه فرایندی دفن می‌شود و این موضوع قابل دفاع نیست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیدحبیب راضی امروز _چهارشنبه، چهارم خردادماه_ در سی‌وهشتمین نشست معاونان محیط زیست و خدمات شهری کلان‌شهرهای ایران ضمن عرض تسلیت برای کشته‌شدگان حادثه برج متروپل آبادان اظهار کرد: امیدوارم شاهد تکرار چنین حوادثی نباشیم، زیرا قلب مردم به درد می‌آید.

وی با بیان اینکه حوزه خدمات شهری مسائل مختلفی را دنبال می‌کند و به‌طور مستقیم با زندگی شهروندان در ارتباط است، افزود: اکنون در شرایطی هستیم که دولت، مجلس، وزارت کشور، شهرداری‌ها به‌طور کلی، دارای یک رویه هماهنگ هستند، بنابراین باید از این فرصت استفاده کنیم.

مدیرکل محیط زیست و خدمات شهری سازمان شهرداری‌های کشور تصریح کرد: طی ۳۰ سال سابقه کاری وزیری ندیده‌ام که با این عمق و دقت نظر کارشناسی در زمینه خدمات شهری ورود کند؛ وزیر کشور حداقل ۱۰ جلسه مستقیم در خصوص پسماند شهری برگزار کرده است.

وی تاکید کرد: افرادی که در بدنه اصلی خدمات شهری و مسائل زیست‌محیطی فعال هستند، باید مسائل را جدی بگیرند و در راستای بهبود عملکرد کشور گام بردارند تا شهروندان دچار تحول اساسی در این زمینه شوند.

راضی اظهار امیدواری کرد: حوادثی مثل حادثه پلاسکو و متروپل آبادان با نظارت‌ها، بسترسازی‌ها، همفکری‌ها و تاکید بر مقررات ملی ساختمان و مباحث بیست‌ودوگانه دیگر رخ ندهد.

وی با تاکید بر اینکه کمیسیون خاص کلان‌شهرها در دولت تشکیل شده که البته دو سال فعال نبوده است، گفت: کمیسیون کلان‌شهرها در زمینه خدمات شهری بسیار مثمرثمر بوده است؛ به‌عنوان مثال هشت سند مصوب این کمیسیون بود که از این تعداد شش سند با خدمات شهری مرتبط است.

مدیرکل محیط زیست و خدمات شهری سازمان شهرداری‌های کشور با طرح این سوال که آیا با این وجود، تمام ظرفیت‌های قانونی ایجاد شده و اسناد تهیه شده منجر به هماهنگی همه دستگاه‌های دولتی و قانونی با یکدیگر شده است یا خیر؟ تصریح کرد: اکنون زمان آن رسیده است که تکالیف دستگاه‌ها در همراهی با یکدیگر بررسی و آسیب‌شناسی شود و اصلاحات لازم و مورد نیاز به کمیسیون کلان‌شهرها به ریاست وزیر کشور انتقال یابد.

وی خاطرنشان کرد: سند آتش‌نشانی از جمله اسناد مصوب کمیسیون کلان‌شهرها است که بحث محوری آن تدوین قانون یکپارچه ایمنی است که برای هیئت دولت نیز ارسال شده، اما اشکالاتی از سوی دولت به آن وارد شده است.

مدیرکل محیط زیست و خدمات شهری سازمان شهرداری‌های کشور اظهار کرد: سند فضای سبز نیز در کمیسیون کلان‌شهرها با توجه به قانون هوای پاک تهیه شده و تکالیف سایر دستگاه‌ها در حوزه فضای سبز را مشخص کرده است به عنوان نمونه از جمله این تکالیف، تأمین نهال از سوی منابع طبیعی و تأمین پساب مورد نیاز از سوی وزارت نیرو است.

راضی اضافه کرد: حداقل سرانه فضای سبز برای شهرهای بالای ۱۵۰ هزار نفر باید ۱۵ متر باشد که این مهم هنوز در شهرها محقق نشده است، البته از مدت زمان تعیین شده عقب نیستیم، وزیر کشور نیز در این زمینه تاکید دارد که پساب رایگان در اختیار شهرداری‌ها قرار گیرد.

وی با اشاره به تدوین سند میادین میوه و تره‌بار گفت: امروزه معیشت مردم دستخوش تنگنا است؛ لذا طرحی تحت عنوان ارائه محصولات به صورت علمی، منطقی و زنجیره‌ای از مزرعه تا سفره دیده شده است که ۲۳ حلقه در این زنجیره وجود دارد و در حلقه‌های پایانی شهرداری‌ها نقش تعیین‌کننده‌ای دارند، به عنوان مثال شهرداری تهران در این عرصه ورود و امکان عرضه محصولات از مزرعه به دست مردم را فراهم کرده است.

مدیرکل محیط زیست و خدمات شهری سازمان شهرداری‌های کشور مدیریت بحران با نگاه به نقش محوری شهرداری‌ها را سند دیگر کمیسیون دانست و ادامه داد: ساماندهی مشاغل موضوع دیگری است که در این زمینه نیز فرایندی علمی برای آن ارائه شده است.

راضی با بیان اینکه موضوع پسماند امروزه به یک بحران در کشور تبدیل و در کمیسیون کلان‌شهرها نیز مطرح شده است، خاطرنشان کرد: موضوع پسماند برای دولت، شخص رئیس جمهور، وزارت کشور و معاون محیط زیست کشور دارای اهمیت بالایی است، در این راستا زیرساخت‌هایی مانند قانون کمک به ساماندهی پسماندهای عادی با مشارکت بخش خصوصی و غیردولتی شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه مشکل عمده ما در پسماند کشور، ورود نکردن بخش خصوصی به صورت جدی و رقابتی در این بخش است، گفت: این قانون با شش ماده کمک کرده است که ورود بخش خصوصی در حوزه پسماند از منظر اقتصادی توجیه‌پذیر باشد.

مدیرکل محیط زیست و خدمات شهری سازمان شهرداری‌های کشور اضافه کرد: معافیت مالی همه فعالیت‌های مرتبط با پسماند اعم از جمع‌آوری و تفکیک، حمل‌ونقل، پردازش و کمپوست از بندهای این قانون است، همچنین در راستای بازدارندگی و کاهش میزان پسماند، تمام تولید کنندگان، واردکنندگان مواد، قطعات و تجهیزات قابل بازیافت باید محصولات خود را بازیافت کنند؛ در غیر این صورت باید عوارض یک در هزارم را بابت این کار به حساب متمرکزی برای وزارت کشور واریز کنند تا در حوزه ایجاد تأسیسات و زیرساخت‌های تبدیل پسماند و انرژی هزینه شود.

راضی اظهار کرد: در هفته‌های آتی شاهد تشکیل اداره کل پسماندها در سازمان شهرداری‌ها خواهیم بود که این مهم در راستای مطالبه شهرداری‌ها برای تشکیل یک ساختار منسجم در این عرصه انجام خواهد شد.

وی تاکید کرد: حوزه پسماند به غیر از یکی دو عرصه درآمدزا نیست، اما سازوکارهایی مشخص شده است که می‌توان این موضوع را به عنوان یک بسته تشویقی مشخص و با هدایت شهرداری‌ها و ورود بخش خصوصی ارائه کرد.

مدیرکل محیط زیست و خدمات شهری سازمان شهرداری‌های کشور تصریح کرد: بحث ورود فناوری و تکنولوژی در حوزه پسماند، دیگر موضوع مطرح شده است، تا به امروز غالب پروژه‌های این حوزه به صورت دفن بهداشتی، سپس سیستم‌های پردازش و نهایتاً تولید کمپوست و زباله‌سوزی است.

راضی با اشاره به برقراری ارتباط مستمر سازمان شهرداری‌ها با معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری ادامه داد: ۱۹ عنوان فناوری و تکنولوژی مرتبط با پسماند را احصا کردیم که در این راستا با حمایت افراد در این معاونت، درصدد تحقق مباحث هاضم در چرخه پسماند هستیم.

وی اظهار کرد: در کمیسیون کلان‌شهرها، در زمینه استارت‌آپ‌ها نیز مطالبی ارائه شده که قرار است مدلی که مورد قبول همه است و در مشهد در حال اجرا است، به عنوان زیرساخت و دستورالعمل فعالیت استارت‌آپ‌ها در هفته آتی برای سراسر کشور ابلاغ شود.

مدیرکل محیط زیست و خدمات شهری سازمان شهرداری‌های کشور گفت: اشکال بزرگ ما در حوزه پسماند این است که ۷۵ درصد از پسماندها بدون هیچ‌گونه فرایندی دفن می‌شود و این کار اصلاً قابل دفاع نیست.

کد خبر 577611

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.