تحقق شهرسازی الکترونیک مهم‌ترین اولویت مدیریت شهری

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: شهرسازی الکترونیک اولین اولویت این کمیسیون خواهد بود؛ در این زمینه از آغاز فعالیت دوره ششم شورای اسلامی شهر جلساتی با معاونت شهرسازی برگزار شده است تا هرچه زودتر این مهم محقق شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رسول میرباقری در برنامه برخط رادیویی ضمن گرامیداشت سالروز سوم خردادماه، اظهار کرد: کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان برنامه‌های متعددی را دنبال می‌کند و در این راستا امسال چند اولویت خاص برای پیگیری بیشتر تعریف شد.

وی در خصوص لزوم تحقق شهرسازی الکترونیک، افزود: شهرسازی الکترونیک اولین اولویت کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر است، در این زمینه از ابتدای فعالیت شورای ششم حداقل دو هفته یک‌بار جلساتی با معاونت شهرسازی برگزار شده است تا هرچه زودتر این مهم محقق شود.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به مزایای شهرسازی الکترونیک، تصریح کرد: تحقق عدالت اجتماعی، شفافیت، سرعت، حفظ کرامت ارباب رجوع و ارتقای کیفیت خدمات‌رسانی از جمله مزایایی شهرسازی الکترونیک است، در این راستا این مهم به صورت آزمایشی در منطقه هفت شهرداری در حال اجرا است.

توجه مدیریت شهری به احیای بافت فرسوده

وی با بیان اینکه احیای بافت فرسوده شهر، اولویت دوم کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان است، خاطرنشان کرد: بافت فرسوده به دو بخش بافت تاریخی و غیرتاریخی تقسیم‌بندی می‌شود، میراث تاریخی، فرهنگی و گردشگری فرصت بی‌بدیلی برای کلان‌شهر و شهروندان اصفهان خواهد بود که در این راستا کارگروهی خاص تشکیل شده است تا در خصوص تعیین متولی بافت تاریخی تصمیم‌گیری شود.

میرباقری تصریح کرد: تا به امروز شهرداران مناطق مختلف شهری درباره بافت تاریخی تصمیم می‌گرفتند، اما در این دوره مدیریت شهری در تلاش هستیم تا مدیریت جزیره‌ای در مناطق پانزده‌گانه را به مدیریتی واحد مربوط به بافت تاریخی تبدیل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: مقدمات ایجاد مدیریتی واحد برای بافت تاریخی انجام شده است، اقدامات مدیریت شهری در این زمینه در دو بخش کوتاه‌مدت و بلندمدت تعریف شده است که در کوتاه‌مدت یک شورای عالی و یک مدیر متمرکز برای تصمیم‌سازی در زمینه بافت تاریخی تعیین خواهد شد و در بلندمدت در نظر داریم که مجوزهای لازم را برای ایجاد معاونت بافت تاریخی و گردشگری در شهرداری دریافت کنیم.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه هر اقدامی در بافت تاریخی محدودیت و قوانین خاص خود را دارد، گفت: احیای بافت فرسوده غیرتاریخی اولویت بعدی این کمیسیون است؛ بعضی از بافت‌های فرسوده جزو بافت تاریخی قرار ندارد و زیبنده شهر اصفهان نیست؛ لذا سعی کردیم در این بخش طرح جهش مسکن را با کمک مسئولان استانی محقق سازیم و پروژه‌های متعدد بازآفرینی کارآمد را در این مناطق ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: لایحه‌ای در هفته جاری در صحن علنی شورای اسلامی شهر مطرح شد که بر این اساس در بافت‌های فرسوده، ۷۰ درصد هزینه صدور پروانه ساختمانی از سوی شهرداری تخفیف داده می‌شود که این مشوق خوبی برای نوسازی این بافت‌ها خواهد بود.

میرباقری خاطرنشان کرد: طرح دیگری که هنوز تصویب نشده این است که ساکنانی که در بافت فرسوده برای بازآفرینی منازل خود اقدام می‌کنند یک طبقه و برای مالکانی که قصد دارند به صورت تجمیعی نسبت به بازآفرینی منازل خود اقدام کنند، دوطبقه مازاد تشویقی داده شود.

اهمیت تخصیص اعتبار برای رفع گلوگاه‌های ترافیکی

وی گفت: سعی داریم پروژه‌های خوبی در زمینه بازآفرینی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهر در مناطق پانزده‌گانه شهری تعریف کنیم و این یکی از شاخص‌های ارزیابی شهرداران در مناطق است. ارائه خدمات متعدد در محلات بافت فرسوده مد نظر مدیریت شهری قرار داد و تنها بر ساخت منازل نو در این محلات تاکید نداریم، رفع گلوگاه‌های ترافیکی، تعریض معابر و کوچه‌ها از جمله این اهداف است.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: در این دوره شورای اسلامی شهر، شاید برای اولین بار بودجه بسیار خوبی را برای رفع گلوگاه‌های ترافیکی محلات در سال ۱۴۰۱ قرار دادیم که امیدوارم شاهد اقدامات مؤثری در این محلات باشیم.

وی تصریح کرد: با بسته جدید تشویقی مردم در مناطق بافت فرسوده و تاریخی استقبال خوبی برای نوسازی و بازآفرینی منازل از سوی شهروندان مواجه خواهیم شد.

میرباقری تاکید کرد: برای تحقق بازآفرینی شهری در بافت تاریخی ابتدا مسئولان و سپس مردم قدر و منزلت این میراث‌ها را بدانند، هر کجا مردم در صحنه‌ای حضور یافتند، آبادانی محقق شده و هیچگاه شهرداری بدون کمک مردم موفق به آبادانی نشده است، همچنین تمرکز بر گردشگری مذهبی نیز از اولویت‌ها است و در این سال‌ها اقدامات خوبی در منطقه زینبیه و اطراف حرم زینبیه (س) شده است.

وی افزود: قصد داریم بر چندین محور تمرکز کنیم که محور سلامت یکی از موارد مد نظر است، به گواه تاریخ، ابن‌سینا ۱۴ تا ۱۸ سال در اصفهان زندگی کرده و مدرس ابن‌سینا نیز شکل گرفته است، در این راستا محور سلامت را از مدرس ابن‌سینا در کوچه باغ گلدسته خیابان ابن‌سینا با همکاری علوم پزشکی و میراث فرهنگی آغاز می‌کنیم.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: معرفی محورهای گردشگری به افراد در اقصی نقاط جهان همچون محور "دردشت"، محور خواجه نظام‌الملک و خانه سلمان فارسی از دیگر برنامه‌های پیش‌رو است.

وی در خصوص تعیین تکلیف ارگ جهان‌نما، اظهار کرد: مدیریت شهری چندین کاربری برای ارگ جهان‌نما مد نظر داشته است، از جمله اینکه شهرداری به صورت جمعی به این مکان عزیمت کند، دوم اینکه کاربری این مکان به یک هتل تبدیل یا اینکه این مکان به شریکی واگذار شود.

میرباقری گفت: از ابتدای فعالیت دوره ششم شورای اسلامی شهر کارگروهی برای نظارت بر پروژه‌های شهری تشکیل شده است که هفته‌ای دو روز امور شهر را بازدید و مشکلات را گوشزد می‌کند، در این رابطه با معاونت عمران شهرداری نیز رایزنی شد تا دوره‌های آموزشی برای کارشناسان این معاونت که وظیفه نظارت را برعهده دارند، برگزار کنیم.

کد خبر 577511

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.