اوکراین قادر به کشت نیست/ سال ۲۰۲۳ با قحطی بین‌المللی مواجه خواهیم شد

یک تحلیل‌گر مسائل بین‌المل گفت: پیش بینی می‌شود در سال زراعی آینده هم اوکراین قادر به کشت زمین‌های خود نباشد و نیز در سال ۲۰۲۳ با بحران بزرگی در سطح جهان در زمینه کمبود موادغذایی و نوعی قحطی بین المللی مواجه خواهیم شد.

سید رضا میرطاهر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص آسیب‌های جنگ روسیه و اوکراین به سیستم غذایی جهان اظهار کرد: در حال حاضر با گذشت سه ماه از جنگ اوکراین به نظر می‌رسد که خسارت‌ها و آسیب‌های جدی که این جنگ بر سیستم غذایی جهان به ویژه در زمین محصولات استراتژیک مانند گندم، ذرت، دانه‌های روغنی و نهاده وارد کرده روزبه‌روز آشکارتر می‌شود.

وی ادامه داد: روسیه و اوکراین از جمله تولیدکنندگان عمده محصولات استراتژیک در جهان محسوب می‌شوند، همچنین کشورهای غرب آسیا و آفریقا به شدت به این دو کشور برای گندم، ذرت و دانه‌های روغنی احتیاج دارند و تا حد زیادی واردات آن‌ها از این دو کشور صورت می‌گرفته است.

این تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل تصریح کرد: با وقوع جنگ اوکراین عملاً بحث زراعت در سال زراعی جدید در این کشور منتفی شده است و در عین حال گفته می‌شود که میلیون‌ها تن غلاتی که در اوکراین تولید شده در بنادر این کشور به حالت بلاتکلیف باقی مانده و امکان صادرات آن وجود ندارد همین مساله باعث شده که کمبود شدید غلات در بازارهای جهانی و تأثیرات سو آن بر کشورهای آفریقایی و غرب آسیا پدیدار شود.

وی خاطر نشان کرد: اروپا در زمینه دانه‌های روغنی به اوکراین وابسته بودند اما کشورهای آفریقای شمالی مانند مغرب، مصر، کشورهای جنوب صحرا و همچنین کشورهای حوزه ساحل به درجات مختلف گندم و سایر غلاتی که اوکراین و روسیه تولید می‌کنند نیازمند هستند.

میرطاهر یادآور شد: در آسیا هم ترکیه، عراق، لبنان و برخی دیگر از کشورها در کنار ایران از مشتریان عمده گندم روسیه و اوکراین بودند و همین مساله باعث شده که چشم انداز نه چندان خوشایندی در زمینه کمبود این محصولات استراتژیک در بازارهای بین المللی به چشم بخورد.

اوکراین در سال زراعی آینده قادر به کشت در زمین‌های خود نیست

وی افزود: در حال حاضر میزان افزایش بهای این محصولات بیش از ۳۰ تا ۵۰ درصد بوده و پیش بینی می‌شود که حتی در سال زراعی آینده هم اوکراین قادر به کشت زمین‌های خود نباشد و این کمبود در آینده تشدید خواهد شد. همچنین در سال ۲۰۲۳ با بحران بزرگی در سطح جهان در زمینه کمبود موادغذایی و نوعی قحطی بین المللی مواجه خواهیم شد.

این تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل گفت: البته در این میان هم غربی‌ها و هم روسیه طرف مقابل را مقصر قلمداد می‌کنند، غربی‌ها ادعا می‌کنند روسیه اکنون از مساله صادرات محصولات غذایی استراتژیک به مثابه سلاحی برای وادار کردن غرب به منظور کاهش سطح و دامنه تحریم‌ها استفاده می‌کند و درمقابل روسیه بر این نکته تاکید می‌کند که غربی‌ها عامدانه با ایجاد انواع موانع و تحریم‌ها مانع از صدور محصولات روسیه به بازارهای بین‌المللی می‌شوند و حتی از طریق تحریم کشتی‌رانی و حتی پهلو گرفتن کشتی‌های روسیه در بنادر مختلف مانع این می‌شوند که اساساً بتوان به نقل و انتقال محصولات استراتژیک پرداخت.

وی اضافه کرد: تأثیر این جنگ بر کشورهای مختلف به ویژه در قاره آسیا و آفریقا غیرقابل انکار است و این مساله نشان می‌دهد که باید هرچه زودتر جنگ اوکراین تمام شود و تحریم‌های غربی‌ها علیه روسیه با کاهش قابل توجهی مواجه شود تا به این ترتیب بازارهای بین المللی بار دیگر مخصوصاً در زمینه محصولات غذایی استراتژیک به حالت ثبات و تعادل برگردد.

ماندن محصولات استراتژیک در انبارهای اوکراین باعث فساد می‌شود

میرطاهر اظهار کرد: در حال حاضر محیط دریای سیاه محیط امنی برای کشتیرانی تجاری نیست و اساساً روسیه بنادر اوکراین از جمله بندر اودسا را مصادره کرده است و حتی خبرهایی در این خصوص وجود دارد که اوکراین مانع خروج کشتی‌های تجاری از بندر اودسا می‌شود تا از آن برای جلوگیری از حمله آبی خاکی روسیه استفاده کند.

وی گفت: گفته می‌شود اوکراین توانسته از طریق خاک مولداوی به انتقال غلات به خارج از اوکراین بپردازد این در حالی است که مقیاس آن زیاد نیست چون وسیله اصلی نقل و انتقال کالاهایی مانند گندم، ذرت و دانه‌های روغنی با کشتی‌های عظیم است و انتقال آن‌ها از طریق قطار و کامیون هم پرهزینه خواهد بود و هم به صرفه نیست و اساساً امکان نقل و انتقال مقادیر عظیمی از این محصولات وجود ندارد.

این تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل خاطر نشان کرد: در عین حال ماندن این محصولات در انبارها باعث فساد آن‌ها خواهد شد و به این ترتیب در حالی که یک طرف جهان به شدت نیازمند محصولات و کالاهای اساسی است در آن سمت جهان یعنی اوکراین محصولات در حال فساد هستند.

کد خبر 577445

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.