علائم مه مغزی ناشی از کرونای طولانی‌مدت

مه مغزی اصطلاحی است که برای توصیف انواع اختلالات شناختی مانند تمرکز ضعیف، احساس گیجی، تفکر آهسته، فراموشی و خستگی ذهنی استفاده می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، برخی افراد حتی پس از بهبود یافتن از بیماری کووید -۱۹ تا مدت‌ها درگیر علائم مربوط به آن هستند؛ در این صورت فرد دچار کرونای طولانی‌مدت شده است. علائم کرونای طولانی‌مدت شامل سرفه، خستگی، تنگی نفس، اختلال در حس بویایی و چشایی می‌شود؛ افراد مختلف ممکن است علائم متفاوتی را تجربه کنند. متخصصان معتقدند که علائم کرونای طولانی‌مدت ممکن است با گذر زمان تغییر کند.

مه مغزی چیست؟

مه مغزی یک بیماری خاص نیست، بلکه اصطلاحی برای توصیف طیف وسیعی از علائم مرتبط با تفکر و ذهن است. مه مغزی نوعی اختلال عملکرد شناختی است که تمرکز را مختل می‌کند و باعث بروز مشکلات حافظه می‌شود. در بیشتر موارد، مه مغزی موقت است و خودبه‌خود بهبود پیدا می‌کند، اما گاهی اوقات افراد برای مدت طولانی از این مشکل رنج می‌برند، این دوره زمانی ممکن است هفته‌ها یا حتی ماه‌ها پس از تشخیص بیماری ادامه‌دار باشد. نتایج یک مطالعه انجام شده در سال ۲۰۲۰ میلادی نشان می‌دهد که تقریباً ۲۸ درصد افراد بیش از ۱۰۰ روز دچار مشکلات تمرکز بودند.

چه افرادی در معرض ابتلاء به مه مغزی ناشی از کرونای طولانی‌مدت قرار دارند؟

متخصصان معتقدند که مه مغزی فقط در میان افرادی که به دلیل ابتلاء به بیماری کووید -۱۹ در بیمارستان بستری شده‌اند، رایج نیست و ممکن است حتی افراد مبتلا به نوع خفیف یا متوسط بیماری نیز مه مغزی را تجربه کنند. برخلاف این باور که افراد مسن پس از یک بیماری بحرانی مستعد ابتلاء به اختلالات شناختی هستند، نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که بیماران جوان مبتلا به بیماری کووید -۱۹ نیز در معرض ابتلاء به مه مغزی هستند. یک مطالعه منتشر شده در مجله JAMA Network Open گروهی از افراد بین ۳۸ تا ۵۹ سال پس از بهبود یافتن از بیماری کووید -۱۹ را مورد ارزیابی قرار دادند و به این نتیجه رسیدند که ۲۴ درصد افراد پس از بهبود یافتن از بیماری مشکلات شناختی، مشکلات حافظه و مشکلات تمرکز را تجربه کردند.

چه علائمی نشان می‌دهد که فرد دچار مه مغزی شده است؟

مه مغزی اصطلاحی است که برای توصیف انواع اختلالات شناختی مانند تمرکز ضعیف، احساس گیجی، تفکر آهسته، فراموشی و خستگی ذهنی می‌شود. افراد ممکن است علائم مشابه را پس از ابتلاء به عفونت‌های دیگر یا آسیب جزئی به سر نیز تجربه کنند. افسردگی، اضطراب و استرس جز علائم رایج مه مغزی در نظر گرفته می‌شود.

علائم رایج کووید طولانی‌مدت چیست؟

برخی افراد تا مدت‌ها پس از بهبود یافتن از بیماری کووید -۱۹ درگیر علائم مربوط به آن هستند. این علائم شامل خستگی، سرفه، درد مفاصل، تنگی نفس، مشکلات تنفسی، درد قفسه سینه، اختلالات خواب، مشکلات تمرکز و حافظه، درد عضلانی، سردرد، ضربان قلب بالا، از دست دادن حس بویایی و چشایی، افسردگی، اضطراب، تب و سرگیجه می‌شود.

کد خبر 577433

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.