دانشگاهیان در احصاء مشکلات صنعت نفت پیش‌قدم شوند

معاون امور مهندسی و پژوهش و فناوری وزیر نفت گفت: به نظر می‌رسد دانشگاهیان باید در احصاء مشکلات صنعت پیش‌قدم شده و پایه‌گذار ارتباط با صنعت نفت باشند. سعی می‌کنیم در سطح وزارت نفت در این زمینه سرعت‌بخشی کنیم تا این روابط تسهیل شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، وحیدرضا زیدی‌فر، عصر امروز _سه‌شنبه، سوم خردادماه ۱۴۰۱_ در نشستی تخصصی در دانشگاه صنعتی اصفهان، اظهار کرد: یکی از مواردی که در دستور کار سفر استانی رئیس جمهور به اصفهان است، کمک‌های وزارت نفت به دانشگاه‌ها است. دانشگاه صنعتی اصفهان بی شک از جمله برترین دانشگاه‌های صنعتی کشور است. دولت سیزدهم به دنبال آن است که در زمینه‌های ممکن از جمله فناوری، همکاری با دانشگاه‌ها را در اولویت خود قرار دهد.

وی افزود: صنعت نفت در بخش فناوری پیشرفته نیست، ابزار وزارت نفت برای دانش‌بنیان کردن صنعت نفت و جبران عقب‌ماندگی، دانشگاه‌ها است.

معاون امور مهندسی و پژوهش و فناوری وزیر نفت گفت: در دولت سیزدهم قراردادهای بالادستی وزارت نفت با دانشگاه‌ها بازنگری و مسئله محور شد. به دنبال آن هستیم چالش‌ها و مسائل صنعت نفت از طریق دانشگاه‌ها رفع شود.

زیدی‌فر با بیان اینکه اعلام نیاز از طرف صنعت و اعلام آمادگی از طرف دانشگاه برای رفع آن امری مسلم است، گفت: به نظر می‌رسد دانشگاهیان باید در احصاء مشکلات صنعت پیش‌قدم شده و پایه‌گذار ارتباط با صنعت نفت باشند. سعی می‌کنیم در سطح وزارت نفت در این زمینه سرعت‌بخشی کنیم تا این روابط تسهیل شود.

وی تصریح کرد: در شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها توسط صندوق پژوهش و فناوری نفت حمایت می‌شوند که ریسک همکاری را کاهش می‌دهد.

معاون امور مهندسی و پژوهش و فناوری وزیر نفت گفت: در صنعت نفت با چند مشکل اساسی مواجه هستیم که اگر رفع شود علاوه بر ارزش افزوده، از بسیاری از بحران‌های کشور جلوگیری شده و می‌توان صنعت نفت را چند پله ارتقا داد.

زیدی‌فر اضافه کرد: صرفه‌جویی انرژی، تحول دیجیتال صنعت نفت، خوردگی و احیا چاه‌های کم‌بازده برای رسیدن به تولید به میزان پیش از تحریم از جمله این مشکلات اساسی صنعت نفت است.

وی تصریح کرد: صنعت نفت بیش از ۱۰۰ سال قدمت داشته و بسیاری از تأسیسات آن هیچ تغییری در این مدت نداشته است که منجر شده خوردگی از جمله مسائل اصلی این صنعت باشد.

معاون امور مهندسی و پژوهش و فناوری وزیر نفت گفت: با عنایت به فرمایشات مقام معظم رهبری در سال گذشته و تاکید ایشان در سال جدید مبنی بر ارتقا سطح دانش‌بنیانی صنعت نفت، وزارت نفت به دنبال آن است که ارتباط با صنایع دانش‌بنیان، دانشگاه‌ها و سایر مراکزی که می‌توانند در این موضوع یاری دهنده باشند را حفظ کند.

زیدی‌فر اضافه کرد: رویکرد دولت جدید نیز از ابتدا مبنی بر حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و سازندگان تجهیزات صنعت نفت بوده به طوری که وابستگی به خارج از کشور در این صنعت کاهش یابد. در این راستا تفاهم‌نامه‌هایی با معاونت علمی ریاست جمهوری و انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان امضا شده که امیدواریم از همه توانایی‌های موجود کشور در این زمینه استفاده شود.

وی تصریح کرد: دانشگاه صنعتی اصفهان یکی از شناخته‌شده‌ترین دانشگاه‌های کشور در زمینه‌های صنعتی است که طرح‌های مشترک بسیاری با وزارت نفت داشته و پتانسیل زیادی برای همکاری در این دانشگاه وجود دارد.

معاون وزیر نفت خاطرنشان کرد: وزارت نفت چندین پروژه بالادستی با دانشگاه‌های مطرح کشور دارد که از جمله آن می‌توان به پروژه میدان مارون با دانشگاه صنعتی اصفهان اشاره کرد. این دانشگاه در انجام این پروژه پیشرو بوده و به نظر می‌رسد این پروژه تأثیرات خوبی در صنعت نفت داشته باشد.

کد خبر 577421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.