۱۰ هزار حلقه چاه غیرمجاز در استان اصفهان متروکه شده است

رئیس گروه حفاظت آب زیرزمینی آب منطقه‌ای گفت: در استان اصفهان حدود ۲۱ هزار حلقه چاه غیرمجاز وجود دارد که بالای ۱۰ هزار حلقه آن غیرفعال و متروکه هستند زیرا آبخوان‌های آب زیرزمینی پتانسیل برداشت منابع آب را نداشتند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مینا بگی امروز _سه‌شنبه سوم خردادماه_ در جلسه هم اندیشی بررسی، علل و ارائه راهکار در خصوص فرونشست زمین و مشکل آب در استان اصفهان اظهار کرد: استان اصفهان پنجمین استان کشور از نظر وضعیت خشکسالی به‌شمار می‌آید. همیشه وضعیت خشکسالی گریبان‌گیر استان بوده است اما طی سال‌ها به واسطه افزایش جمعیت، استقرار صنایع و بهره برداری بی‌رویه در بخش‌های مختلف و نیز کشاورزی این بحران جدی‌تر شده است.

وی افزود: در حال حاضر استان اصفهان با حدود ۳۱ شهر دارای خطر بالای فرونشست در سطح کشور رتبه اول را دارد. در شهر اصفهان شش هزار بنای تاریخی وجود دارد، فرونشست زمین تمام میراث فرهنگی و شریان‌های حیاتی استان اصفهان را تهدید می‌کند.

رئیس گروه حفاظت آب زیرزمینی آب منطقه‌ای استان اصفهان گفت: وقتی به بحران فرونشست زمین اتفاق می‌افتد، چاره‌ای به جز کنترل برداشت‌ها و مصارف وجود ندارد، همچنین باید تعادل را بین منابع موجود و مصارف برقرار شود. طی سال‌ها بیشتر از بودجه‌ای که در اختیار داشتیم مصرف کردیم و به موجودی توجه نکردیم و اکنون به بحران و ورشکستگی رسیدیم.

بگی خاطرنشان کرد: بحران منابع آب زیرزمینی از سال‌های قبل مورد توجه وزارت نیرو و سایر ارگان‌ها قرار گرفته است، طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی در دهه ۸۰ به عنوان علاج برای این چالش مطرح شد اما عزم جدی وجود نداشته است. همچنین از سال ۹۴ پروژه‌ها و دستورالعمل‌ها ابلاغ شد و علی‌رغم تصور همه، فرآیند احیا و تعادل بخشی تنها برای وزارت نیرو و شرکت‌های آب منطقه‌ای نبوده و پروژه بین ارگانی برای سازمان صنعت، معدن و تجارت، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و جهاد کشاورزی بوده است.

وی اضافه کرد: ماجرای فرونشست زمین به تازگی مطرح نشده بلکه از حدود دهه ۴۰ در دشت رفسنجان با فرونشست زمین روبه‌رو بودیم و می‌توانستیم از مدت‌ها پیش مهیای آن شویم اما به واسطه مصارف بیش از حد فرصت طلایی را از دست دادیم و اکنون باید اقدام عاجلی در این راستا صورت بگیرد.

رئیس گروه حفاظت آب زیرزمینی آب منطقه‌ای استان اصفهان گفت: در استان اصفهان حدود ۲۱ هزار حلقه چاه غیرمجاز وجود دارد که بالای ۱۰ هزار حلقه آن غیرفعال و متروکه هستند زیرا آبخوان‌های آب زیرزمینی پتانسیل و توانی برای برداشت منابع آب نداشتند و در واقع آبی در آبخوان وجود نداشته است.

بگی گفت: اگر بخواهیم چاره‌ای برای فرونشست زمین بیندیشیم، باید برداشت منابع مجاز را کنترل کنیم و چاره‌ای به جز اندازه‌گیری هوشمند چاه‌ها نداریم. حدود ۴۱ هزار حلقه چاه مجاز در سطح استان اصفهان وجود دارد که باید همه آن‌ها به ابزار اندازه‌گیری هوشمند تجهیز شوند.

وی افزود: در استان اصفهان پر کردن چاه‌های غیرمجاز از حدود سال ۸۶ مطرح شد و بالای هشت هزار حلقه چاه غیرمجاز در این بازه زمانی تاکنون در استان اصفهان پر شده است، همچنین در سال ۱۴۰۰، تعداد ۸۰۳ حلقه چاه غیرمجاز در استان اصفهان مسدود شد.

رئیس گروه حفاظت آب زیرزمینی آب منطقه‌ای استان اصفهان یادآور شد: اما در زمینه نصب کنتور با توجه به چالش‌های موجود، با توجه به اینکه تأمین هزینه‌های نصب کنتور متقاضیان سنگین است، متأسفانه وزارت نیرو نتوانسته در این راستا عملکرد خوبی داشته باشد.

کد خبر 577400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.