آهن اسپات چیست؟ نحوه محاسبه وزن میلگرد در آهن اسپات ( ahanspot)

اولین چیزی که خریدار پس از خرید میلگرد مورد بررسی قرار می‌دهد، وزن میلگرد می‌باشد چرا که وزن این محصول دارای ارتباطی مستقیم است با میزان نیرویی است که می‌تواند تحمل کند.

از طرفی دیگر، وزن میلگرد می‌تواند یکی از عوامل مؤثر بر قیمت و حتی تعیین کننده کیفیت این محصول نیز باشد، در نتیجه این امر موجب شده تا اطلاع از وزن این محصول در ساختمان سازی برای محاسبه وزن سازه و میزان مقاومت آن توسط مهندسین عمران، از اهمیت بالایی برخوردار باشد. زیرا با انجام محاسبات اشتباه و همچنین فاصله زیاد از استاندارد، ممکن است آثار زیان بار بسیاری را به همراه داشته باشد.

از طرفی دیگر وزن میلگرد راهی برای سوءاستفاده و دلالی برخی افراد در بازار آهن شده است. اگر قصد خرید میلگرد را دارید حتماً باید درباره نحوه محاسبه وزن میلگرد نیز مطلع باشید، بنابراین مطالعه این مقاله از آهن اسپات را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

مجموعه آهن اسپات در این مقاله روش‌های محاسبه وزن میلگرد را ارائه می‌دهد تا بتواند مشتریان را در خریدی دقیق و مطمئن راهنمایی نماید.

محاسبه وزن میلگرد با استفاده از جداول استاندارد

معروف ترین استانداردهای میلگرد در ایران به چهار صورت استاندارد ISNO 3132, GOST 5781, BS 4449, DIN 488:86 می‌باشند که قدیمی ترین استاندارد مورد استفاده، استاندارد GOST 5781 روسیه است که گرید بندی میلگرد با نام‌های A1, A2, A3,A4 براساس این استاندارد صورت گرفته است.

هر کدام از این استانداردها دارای یک جدول وزنی می‌باشند که وزن میلگرد های تولید شده بر اساس هر استاندارد، باید با جدول وزنی مخصوص آن مطابقت داشته باشد.

در جدول‌های هر کدام از استانداردها، وزن هر سایز میلگرد در واحد متر نوشته شده است که با ضرب وزن مربوط به هر سایز در طول هر شاخه، می‌توان وزن مخصوص آن را به دست آورد.

محاسبه وزن میلگرد با جدول وزنی کارخانه‌ها

معمولاً کارخانه‌های تولید کننده میلگرد، جدول وزنی میلگرد های خود را در اختیار مشتری قرار می‌دهند. این جدول وزنی بر اساس استانداردی است که کارخانه در ساخت میلگرد های خود از آن استفاده نموده است. وزن‌های درج شده در جداول نام برده با جدول وزنی استاندارد مربوطه، تفاوت چندانی ندارد و ظاهر آن‌ها شبیه به یکدیگر است.

اما باید توجه داشته باشید که وزن میلگرد های کارخانه‌های مختلف با یکدیگر تفاوت دارند که این امر می‌تواند کیفیت محصول تولید شده را به نمایش بگذارد.

شما هم اکنون می‌توانید با ورود به وب سایت آهن اسپات، با برترین تولیدکنندگان میلگرد با کیفیت آشنا شوید.

محاسبه وزن میلگرد با کمک جدول اشتال

یکی دیگر از معروفترین روش‌های محاسبه وزن میلگرد آجدار و ساده، استفاده از جدول اشتال است. این جدول با استاندارد آلمانی DIN مطابقت دارد.

در این جدول، روبروی هر سایز میلگرد مواردی چون مساحت، سطح مقطع و وزن هر متر نیز ذکر شده است. برای استفاده از این جدول به ستون مساحت مراجعه نموده و در آن به دنبال کوچک‌ترین عددی بگردید که بزرگ‌تر یا مساوی مقدار مساحت میلگرد مورد نظر شما باشد.

آهن اسپات چیست؟ نحوه محاسبه وزن میلگرد در آهن اسپات ( ahanspot)

محاسبه وزن میلگرد با استفاده از فرمول

خریداران می‌توانند با استفاده از این روش صحت ادعای فروشنده میلگرد در مورد استاندارد بودن وزن آن اثبات کنند. برای محاسبه وزن میلگرد با استفاده از فرمول می‌توانید از فروشنده یک نمونه کوچک از میلگرد مورد نظر را درخواست کنید. سپس میلگرد نمونه را وزن کرده و طولش را نیز به دست بیاورید.

پس از تقسیم وزن نمونه بر طول آن، وزن هر متر میلگرد به دست می‌آید. در نهایت عدد به دست آمده را با توجه به سایز میلگرد، با وزن مخصوص آن در جدول استاندارد مقایسه کنید.

در صورتی که وزن به دست آمده با عدد وزنی میلگرد مورد نظر مساوی یا بزرگ‌تر بود، نشان می‌دهد که میلگرد مورد نظر استاندارد می‌باشد.

البته لازم به ذکر است که در فرمول محاسبه وزن میلگرد، باید وزن را به گرم و طول را به میلی متر تبدیل نمائید.

در انتهای این مقاله می‌توان به این نکته نیز اشاره نمود که علاوه بر تمامی روش‌های ذکر شده می‌توانید در میان اپلیکیشن‌های موبایل به نرم افزار محاسبه وزن میلگرد نیز دسترسی پیدا کنید.

این نرم افزارها با پیش فرض چگالی آهن تنها عدد قطر میلگرد را از شما درخواست می‌کنند و با فرمولی ساده محاسبه را انجام می‌دهند.

سخن پایانی

وزن میلگرد یکی از عوامل مهم در تعیین کیفیت و قیمت میلگرد است و آهن اسپات به چهار روش محاسبه وزن میلگرد را انجام می‌دهد.

مجموعه آهن اسپات در صدد است تا با ارائه نکات و اخبار مهم در خصوص انواع محصولات فولادی، خریدی موفق را برای خریداران محترم رقم بزند. همچنین می‌توانید با ورد به صفحه اصلی وب سایت آهن اسپات، به صورت روزانه و آنلاین از تکانه‌های قیمت مقاطع فولادی با خبر شوید.

کد خبر 577379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.