۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۳
شهرهای هوشمند موفق دنیا

فناوری‌های هوشمند طی چند دهه اخیر تحولات زیادی در زندگی مردم به وجود آورده و به راحتی و رفاه در زندگی آن‌ها منجر شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بشر امروز همواره در پی شادتر و بهتر زندگی کردن است و تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد تا نیازهای خود را در این رابطه برآورده کند. مدیران شهری نیز به خوبی از این واقعیت آگاه هستند و می‌کوشند زمینه را برای رفاه هرچه بیشتر ساکنان فراهم آورند و سطح رضایتمندی آن‌ها را از زندگی در شهرها به طور قابل توجهی افزایش دهند. بهره‌مندی از فناوری دیجیتالی و رویکردهای هوشمند شهری یکی از بهترین استراتژی‌هایی بوده است که به ویژه طی یک دهه اخیر توانسته است تحولات زیادی در زندگی بشر به وجود آورد و او را در مسیر دستیابی به موفقیت‌های روزافزون به سمت آینده پیش ببرد. در ادامه به معرفی شهرهایی پرداخته می‌شود که مدیران آن‌ها در هوشمندسازی مناطق و تأمین رفاه ساکنان بسیار موفق عمل کرده‌اند.

هلسینکی، فنلاند

مدیران هلسینکی، پایتخت و بزرگ‌ترین شهر فنلاند از دیرباز به طور بسیار جدی برای بهبود کیفیت زندگی شهرنشینان کوشیده‌اند، با این حال اخیراً از رویکردهای شهر هوشمند بیشترین بهره را در این زمینه گرفته‌اند. هلسینکی یکی از هوشمندترین شهرهای جهان به حساب می‌آید که در سال‌های متوالی در لیست زیست‌پذیرترین نقاط دنیا نیز قرار گرفته است. این شهر، میزبان یکی از شفاف‌ترین دولت‌های سراسر جهان به‌شمار می‌رود که در آگاه‌سازی ساکنان از عملکردهای خود بسیار موفق ظاهر شده است. پیاده‌سازی استراتژی‌های شهر هوشمند در پایتخت فنلاند همه روزه از قدرت بیشتری برخوردار می‌شود و همین امر، بهبود روزافزون کیفیت زندگی را برای مردم در پی داشته است. علاوه بر این، تدابیری که تاکنون در راستای هوشمندسازی شهر پیاده شده است، آن را به بستری مناسب برای توسعه کسب‌وکارهای مختلف تبدیل کرده است، ضمن این‌که اکوسیستم شهری نیز زمینه را برای ارائه نوآوری‌های بیشتر برای مردم فراهم آورده است.

اخیراً یکی از کمپانی‌های هلسینکی از رویکردهای شهری داده‌محور و دیجیتالی برای بهبود کیفیت زندگی مردم بهره گرفته و این در حالی است که مدیران نیز برای ایجاد تحولات بیشتر در شهر به همکاری نزدیک با نهادهای مختلف، جوامع علمی و شهروندان پرداخته‌اند و به نظر می‌رسد که پس از برقراری این ارتباطات، تحقق اهداف هوشمند شهری از سرعت بالاتری برخوردار شده است.

شهرهای هوشمند موفق دنیا

کپنهاگ، دانمارک

کپنهاگ، پایتخت دانمارک، از نظر فناوری یکی از پیشرفته‌ترین شهرهای جهان محسوب می‌شود و در نتیجه، مدیران آن در نظر دارند از طریق اعمال اقدامات مختلفی در رابطه با تأمین انرژی پایدار، تا سال ۲۰۲۵ هدف صفر کربن را برای شهر به ارمغان بیاورند.

سرمایه‌گذاری برای جایگزینی اتوبوس‌های معمولی شهری با نوع سبز آن، ایجاد ایستگاه‌های سبزی که از طریق رویکردهای ابر-محور نیروی مورد نیاز خود را تأمین می‌کند و همچنین گسترش زیرساخت‌های دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی از دیگر اقداماتی است که به‌زودی برای پایداری و هوشمندسازی بیشتر پایتخت دانمارک پیاده خواهد شد.

ژنو، سوئیس

ژنو، دومین شهر پرجمعیت سوئیس و نیز پرجمعیت‌ترین شهر روماندی است که مدیران آن از اینترنت برای بهبود کیفیت زندگی در فضاهای عمومی بهره گرفته‌اند. در بخش هوشمند ژنو از فناوری خلاق برای ایجاد زیرساخت‌های پایدار و بهبود محیط زندگی شهروندان بهره گرفته شده است و به نظر می‌رسد که از زمان اعمال این اقدامات، رضایتمندی پایتخت‌نشینان به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

شهرهای هوشمند موفق دنیا

اوکلند، نیوزلند

نیوزلند به عنوان پیشرو کشورهای جهان در زمینه فناوری شهر هوشمند شناخته شده است که رویکردهای هوشمندسازی در بزرگ‌ترین شهر آن، یعنی اوکلند به درستی تمام پیاده شده است. اوکلند، یکی از زیست‌پذیرترین شهرهای جهان به حساب می‌آید که با تنوع فرهنگی خود، از نظر موسیقی، غذا، هنر و فرهنگ به محبوبیت زیادی در میان مردم و گردشگران دست یافته است. علاوه بر این، طراحی مراکز خرید در آن بسیار منحصر به فرد است و بازارهایی با معماری متفاوت در فضاهای بیرونی و داخلی را در بر گرفته است.

بیلبائو، اسپانیا

بیلبائو، بزرگ‌ترین شهر سرزمین باسک و پایتخت استان بیسکای از نظر کیفیت زندگی شهرنشینی، جایگاه اول شهرهای این کشور را از آن خود کرده که این دستاورد مدیون تلاش‌هایی است که مدیران برای هوشمندسازی مناطق آن پیاده کرده‌اند. بر اساس شاخص شهر هوشمند در سال ۲۰۲۱، بیلبائو دهمین شهر نوآور جهان به حساب می‌آید که در بهره‌وری از فناوری‌های دیجیتال برای بهبود کیفیت زندگی شهرنشینان بسیار موفق عمل کرده است. مدیران بیلبائو از ایجاد یک منطقه مسکونی و تجاری هوشمند در آینده نزدیک خبر داده و مدعی شده‌اند که اصول پایداری را در این محله به طور کامل پیاده خواهند کرد.

شهرهای هوشمند موفق دنیا

کد خبر 577226

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.