پیکان هوشمندانه ستاره جذب کرد/از انگاپت و نیمیر یاد گرفتم در کار هم‌تیمی‌هایم دخالت نکنم!

«والیبال ایران توانایی جذب بازیکنانی نظیر انگاپت و نیمیر را ندارد؛ چراکه تیم‌ها محدویت‌ها و کمبودهای اقتصادی زیادی دارند، نهایتا بتوانیم آنان را مانند همین مسابقات برای مدت کوتاهی جذب کنیم. مشکلات مالی و قراردادها، ملی‌پوشان را هم آزار می‌دهد و این در رشته ما درست و منطقی نیست.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، رقابت‌های جام باشگاه‌های والیبال آسیا از بیست‌وچهارم تا سی‌ام اردیبهشت‌ماه به‌میزبانی تهران برگزار شد و در نهایت تیم والیبال پیکان با از پیش‌رو برداشتن سانتوری ژاپن برای هشتمین‌بار عنوان قهرمانی این تورنمنت را از آن خود کرد. به‌همین دلیل خبرنگار ایمنا گفت‌وگویی با «پوریا فیاضی» دریافت‌کننده قدرتی با تجربه تیم والیبال پیکان داشته است که در ادامه می‌خوانید:

از کسب قهرمانی در جام باشگاه‌های آسیا بگویید

قهرمانی به‌همراه پیکان در جام باشگاه‌های والیبال آسیا اتفاق شیرینی بود؛ البته مقداری برای بازیکنان و کادر فنی سخت بود و استرس زیادی در طول مسابقات متحمل شدیم، اما وقتی چیزی به‌سختی به دست می‌آید شیرین‌تر می‌شود.

ممکن بود نماینده ژاپن در ایران به قهرمانی برسد اما به بازی برگشتید و قهرمان شدید!

خداراشکر که شرمنده هواداران حاضر در سالن و میلیون‌ها بیننده در کشورمان نشدیم؛ چراکه با توجه به راه نیافتن تیم شهداب به فینال، اگر جام از ایران خارج می‌شد غم‌انگیز بود اما خوشبختانه جام در ایران ماند و ما به قهرمانی رسیدیم.

پیکان با این قهرمانی به هشتمین جام آسیایی‌اش رسید و به‌نظر دست‌نیافتنی‌تر شد. نظر شما چیست؟

رکوردها آفریده می‌شوند تا شکسته شوند، ما از آینده خبر نداریم. خوشبختانه پیکان بعد از چند سال در مسیر درست و موفقیت قرار گرفته است. امیدوارم بتوانیم جام‌های کسب‌شده در لیگ ایران و جام باشگاه‌های آسیا را ارتقا دهیم و به عنوان سردمدار والیبال ایران در آسیا دست‌نیافتنی‌تر شویم.

سطح مسابقات با توجه به بازیکنان بزرگ جذب‌شده توسط پیکان و شهداب و سایر بازیکنان در تیم‌های رقیب چقدر نسبت به دوره‌های گذشته بالاتر رفته بود؟

جام باشگاه‌های والیبال آسیا همیشه از مرحله نیمه‌نهایی جذابیت بیشتری به خود می‌گیرد. همانطور که دیدید دیدارمان در برابر تاراز قزاقستان کمی مشکل شد. شهداب در نیمه‌نهایی شکست خورد و دیدار فینال برای تیم ما هم دشوار بود و این نشان می‌دهد سطح مسابقات خوب و باکیفیت بوده است؛ همچنین حضور نام‌های بزرگ والیبالیست دنیا در این مسابقات هم نیازی به توضیح ندارد.

پیکان هوشمندانه ستاره جذب کرد/از انگاپت و نیمیر یاد گرفتم در کار هم‌تیمی‌هایم دخالت نکنم!

با توجه به تعدد ستاره‌ها، انتظار قهرمانی از پیکان زیاد بود؛ این مسئله فشار روی تیمتان را بیشتر نکرد؟

خیلی از مواقع در رشته‌های مختلف تیم‌های بزرگ با جذب بازیکنان بزرگ، باز هم در کسب مقام قهرمانی موفق نبوده‌اند؛ اما فکر می‌کنم باشگاه پیکان خیلی هوشمندانه در جذب بازیکن عمل کرد و بازیکنان خارجی روزبه‌روز هماهنگ‌تر می‌شدند. سیدمحمد موسوی و سعید معروف هم با توجه به حضورشان در سال‌های متمادی کنار ما هماهنگی لازم را با ما داشتند. در دیدار پایانی کار مقداری گره خورد؛ این انتظار از تیم ما می‌رفت که به خاطر وجود مهره‌های نامدار به قهرمانی برسد؛ اما در ورزش حرفه‌ای باید منطقی بود و به این نکته توجه کرد که هیچ چیزی قابل پیش‌بینی نیست. پیکان تا لبه پرتگاه و شکست هم پیش رفت اما خوشبختانه به بازی برگشتیم و به قهرمانی رسیدیم.

پس از گذشت دو سال‌ونیم تماشاگران زیادی به سالن والیبال آمدند؛ حس و حال‌تان از بازی دوباره در حضور تماشاگران چگونه بود؟

روح ورزش به حضور تماشاگر و هواداران بستگی دارد؛ البته شاید در بازی پایانی حضور هواداران فشار را روی تیممان بیشتر کرد، چراکه خیلی‌وقت بود کنار هزاران تماشاگر بازی نکرده بودیم. حتی من و سایر بازیکنان فشار را روی خودمان احساس می‌کردیم اما از این بابت خوشحالم. اینکه باشگاه بزرگ پیکان اقدامات لازم را انجام داد تا پس از مصیبت ویروس کرونا هزاران تماشاگر توانستند به سالن بیایند و والیبال را از نزدیک تماشا کنند؛ همچنین توانستند در بازی فینال سوپراستارهای والیبال را ببینند. امیدوارم از تماشای این دیدارها لذت برده باشند.

در طول مسابقات جام باشگاه‌های آسیا به‌همراه محافظی بر روی صورت بازی می‌کردی دلیلش چه بود؟

به‌دلیل بسته‌شدن مجرای‌تنفسی‌ام جراحی بینی انجام دادم؛ چراکه زمان دیگری وجود نداشت تا در تعطیلات و میان مسابقات عمل کنم؛ به چند ماه هم نیاز است تا به‌طور کامل دوران نقاهت سپری شود به‌همین دلیل از محافظ استفاده کردم تا در برابر ضربات احتمالی به صورتم جلوگیری کند.

پیکان هوشمندانه ستاره جذب کرد/از انگاپت و نیمیر یاد گرفتم در کار هم‌تیمی‌هایم دخالت نکنم!

تجربه بازی در کنار دو تن از ستاره‌های قدرتمند و نامی دنیای والیبال چگونه بود؟

شاید در این چند مسابقه نیمیر و انگاپت روزهای بد هم داشتند اما دو نکته خیلی مهم از این دو بازیکن یاد گرفتم. برخورد آنان نسبت به عملکرد خودشان در روزهایی که خوب نبودند و اینکه سعی می‌کردند خونسرد باشند، با تمرکز به ادامه مسابقه بپردازند و نکته بزرگ دیگری که از این دو بازیکن یاد گرفتم این بود که با وجود ستاره‌بودن در دنیا به‌هیچ عنوان در جریان بازی توضیح اضافه به بازیکنان هم‌تیمی‌شان در زمین نمی‌دادند و کاملاً تمرکزشان روی بازی خودشان بود. این برای من خیلی جالب بود که چنین بازیکنانی در این سطح در کار بازیکنان کناری خودشان دخالت نمی‌کنند، فقط با کلمات کوتاه با هم تیمی‌هایشان هماهنگ می‌شدند و به‌هیچ عنوان به نکات منفی و اشتباهات اشاره نمی‌کردند. این مسائل برای من بسیار جذاب بود که از این دو بازیکن یاد گرفتم و تلاش می‌کنم در سال‌های باقی‌مانده بازی‌ام این مسائل را در زمین مسابقه پیاده کنم.

آیا این امکان‌پذیر است که بازیکنان بزرگ در لیگ‌برتر ایران هم بازی کنند؟

در ایران باشگاه‌ها شرایط جذب بازیکنانی نظیر انگاپت را از لحاظ بودجه‌ای ندارند. حضور این بازیکنان در باشگاه پیکان برای جام باشگاه‌های والیبال آسیا خیلی کمتر از چیزی که در تصورات می‌گنجد از لحاظ مالی برای باشگاه پیکان هزینه برداشت. جذب انگاپت و نیمیر به این شکل، کاملاً ارزش این را داشت تا در این رقابت‌ها برای پیکان بازی کنند. خودشان هم خیلی علاقه‌مند بودند که در والیبال ایران بازی کنند؛ باشگاه پیکان نیز با سیاست بسیار جذاب این بازیکنان را برای حضور در جام باشگاه‌های والیبال آسیا علاقه‌مند کرده بود. در سطح چنین بازیکنانی نمی‌توانیم برای لیگ‌برتر بازیکنان بزرگ و گران‌قیمت را جذب کنیم چرا که با توجه به قیمت ارز در ایران، شرایط اقتصادی و محدودیت‌هایی که باشگاه‌ها دارند، باید گفت این قضیه تقریباً منتفی است؛ اما برای کوتاه‌مدت حضور ستاره‌های بزرگ والیبال در ایران امکان‌پذیر است.

شرایط باشگاه پیکان و توجه به رشته والیبال در طول چند ماه اخیر چگونه بوده است؟

مدیریت بسیار خوبی در باشگاه پیکان حاکم شده و «عطابخش» قلب بسیار بزرگی دارد و با روحیه کاملاً ورزشی پست مدیریتی پیکان را برعهده گرفته است. در بدو ورود وی به پیکان، تیممان در بحران بود اما عطابخش ما را مورد خجالت خود قرار داد و با اقدامات مثبتی که انجام داد، تیم به فینال لیگ‌برتر رسید و به جام باشگاه‌های آسیا هم صعود کرد. افرادی مانند عطابخش و اعضای هیئت مدیره، کسانی هستند که در پشت‌صحنه حضور دارند؛ اکثر مردم بازیکنانی که در زمین حضور دارند را می‌بینند اما اگر موفقیت‌هایی در باشگاه‌ها رخ می‌دهد به‌دلیل زحمات فراوان مدیریت باشگاه است. جذب ستاره‌ها اصلاً کار آسانی نیست؛ جذب همین بازیکنان باعث شد شهداب هم دست به خرید بازیکنان مطرح والیبال بزند و این باعث شد سطح مسابقات جام باشگاه‌های والیبال آسیا بیش از پیش افزایش پیدا کند. اقدامات این‌چنینی که هوشمندانه باشد تأثیر بسیار مثبتی در باشگاه‌ها می‌گذارد.

پیکان هوشمندانه ستاره جذب کرد/از انگاپت و نیمیر یاد گرفتم در کار هم‌تیمی‌هایم دخالت نکنم!

برخی بازیکنان در رابطه با مشکلات مالی گلایه‌هایی داشته‌اند؛ قراردادهای بازیکنان در والیبال تعریفی دارد یا برخلاف گذشته دیگر جالب‌توجه نیستند؟

ابراز تأسف می‌کنم که والیبال ایران از لحاظ بحث مالی و قراردادی متوقف شده است. نسبت به افتخاراتی که والیبال کشور در سطح ملی و باشگاهی کسب کرده والیبالیست‌ها خصوصاً ملی‌پوشان از لحاظ مالی بسیار عقب هستند. خوشحال‌کردن میلیون‌ها نفر، از کارهای سیاسی و اقتصادی هم ارزش بیشتری دارد و می‌تواند مردم را به‌طورمستمر خوشحال کند. ورزش‌های این‌چنینی قطعاً ارزش سرمایه‌گذاری دارد. اگر هدف شاد کردن دل مردم باشد با در نظر گرفتن مردم می‌توان اهمیت بیشتری به ورزش داد.

هزینه‌هایی که در اختیار شما قرار می‌گیرد جوابگوی فعالیت‌های حرفه‌ای‌تان در ورزش هست؟

در والیبال ایران کمتر از ۱۰ نفر قراردادهای مالی خوبی می‌بندند. با مبالغ متوسط می‌توان یک آپارتمان ۶۰ متری در محله رو به پایین تهران خرید و این بسیار مسخره است؛ ما در رشته‌ای فعالیت می‌کنیم که طول عمر بسیار کوتاهی دارد و ممکن است مصدومیت‌های شدید باعث دوری بازیکنان از ورزش حرفه‌ای شود. مسائلی که در حال‌حاضر در والیبال وجود دارد اصلاً منطقی نیست.

پیکان هوشمندانه ستاره جذب کرد/از انگاپت و نیمیر یاد گرفتم در کار هم‌تیمی‌هایم دخالت نکنم!

درخصوص جام باشگاه‌های جهان و حضورتان در پیکان بگویید

تمایل زیادی دارم که از لحاظ بدنی خودم را برای فصل جدید لیگ‌برتر آماده کنم و تمرکزم را روی مسابقات والیبال ایران بگذارم‌. آرزوی هر کسی است که در سطح بالایی مانند مسابقات جام باشگاه‌های جهان شرکت کنند؛ باید با توجه به سیاست‌هایی که باشگاه پیکان برای جام باشگاه‌های جهان اتخاذ می‌کند خودمان را آماده کنیم. من هم قرارداد جدیدی با باشگاه پیکان امضا کرده‌ام و امسال نیز در خدمت باشگاه پیکان هستم.

گفت‌وگو از: علی کریمی_خبرنگار سرویس ورزش ایمنا

کد خبر 577218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.