عربستان؛ بهبود رابطه با ایران برای رسیدن به حاشیه امن

عربستان در باتلاق خودساخته‌ای که براساس یک سری توهمات ایجاد شده گرفتار شده است، از این‌رو نیازمند ناجی برای خروج از بحران‌های متعدد به ویژه بحران یمن است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دور پنجم مذاکرات ایران و عراق به دلیل جنایت اخیر عربستان و به شهادت رساندن ۴۰ نفر از شیعیان برای مدتی به تعویق افتاد اما پس از مدتی دوباره این مذاکرات از سر گرفته شد. موضوع این گفت‌وگوها اساساً روابط دوجانبه بین ایران و عربستان بود و در سطح ایجاد زمینه برای ملاقاتی در سطح بالاتر بین مسئولان دو کشور صورت گرفت.

در دور پنجم مذاکرات، زمینه‌های مناسبی برای برقراری رابطه بین دو کشور ایجاد شد، یعنی کنش‌ها و واکنش‌هایی که طرفین در دور پنجم از خود نشان دادند بیانگر پیشرفت مذاکرات و تداوم این روند بود.

یکی از این عوامل بسیار مهم و اساسی در مذاکرات این بود که عربستان راهبرد تنش‌زدایی که در منطقه دنبال می‌کرد را تا اندازه زیادی کنار گذاشته و سیاست‌هایی که سبب دوری بین دو کشور شده بود را از دستور کار خود حذف کند که این مهم یکی از عوامل پیشرفت در مذاکرات بود.

عربستان بعد از روی کار آمدن مجدد دموکرات‌ها و شکست ترامپ احساس می‌کند که سیاست‌های حمایتی که آمریکایی‌ها از آن‌ها داشتند را دیگر ندارد و عربستان آسیب‌پذیر شده است و به همین علت سعی می‌کند سیاست جنجال‌آفرینی و غوغاسالارانه را در منطقه کنار بگذارند.

از طرفی مسئله ادامه جنگ یمن در عربستان نارضایتی ایجاد کرده است و از طرفی هم‌سویی با برخی از سیاست‌های آمریکایی_اسرائیلی در منطقه باعث نارضایتی در عربستان شده است؛ لذا این کشور علاقه‌مند است که سیاست‌های جنجال‌آفرین منطقه را کاهش دهد تا در برابر آسیب‌پذیری‌های داخلی توان لازم را داشته باشد.

برای بررسی دور ششم مذاکرات ایران و عربستان با احمد دستمالچیان، کاردار سابق ایران در عربستان به گفت‌وگو پرداختیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

عربستان به دلیل بحران یمن به سمت مذاکره با ایران تمایل پیدا کرده از این رو مذاکرات بغداد را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

طبیعی است که عربستان در یک سری از بحران‌های منطقه‌ای که مهم‌ترین آن یمن است، گیر کرده و در باتلاق خودساخته‌ای که براساس یک سری توهمات به وجود آمده گرفتار شده است.

در نتیجه به نظر می‌رسد که عربستان نیازمند یک ناجی برای خروج از بحران یمن است، یکی از دلایلی که عربستان به سمت ایران روی آورده این است که می‌تواند با کمک ایران از این بحران خارج شود.

ایران، برای یمن تصمیم گیرنده نیست که بتواند در بحران یمن و عربستان کمک کند، چون یمنی‌ها مستقل هستند و به صورت مستقل تصمیم می‌گیرند و در اصل ایران تأثیری روی آن‌ها ندارد. از این رو عربستان قصد دارد به این وسیله بگوید یمنی‌ها تحت تأثیر ایران هستند و زیر نظر ایران کارها را پیش می‌برند. ایران هم صراحتاً اعلام کرده است که یمنی‌ها بدون اینکه ایران روی آن‌ها تأثیر داشته باشد، اقدامات خود را به پیش می‌برند.

در مذاکراتی که تاکنون مطرح شده ایران معتقد بوده است که باید روابط دوجانبه و مشکلاتی که در این روابط قرار دارد مورد بحث قرار بگیرد، به نظر می‌رسد که تا به حال عربستان روی مسئله یمن اصرار داشته و ایران قبول نکرده است که در این مورد با طرف‌های سعودی مذاکره کند.

اما در نهایت عربستان مجبور است که به دلیل واقعیتی که در منطقه است و به دلیل شرایط بین‌المللی و اینکه خود نیازمند ثبات و آرامش است با جمهوری اسلامی ایران از سر تفاهم بیرون بیاید زیرا تجربه کرده است که جنگ نتیجه‌ای جز تلخی، شکست و هدررفت انرژی ندارد.

رویارویی و دشمنی جز اینکه منابع کشورهای منطقه به توسعه و عمران و آبادانی برسد به نابودی انرژی‌ها و منابع منجر می‌شود و همیشه کشورهای منطقه عقب مانده خواهند بود.

علاوه بر اینکه بحران‌های بین‌المللی مانند بحران اوکراین و موضع آمریکا نسبت به اقداماتی که پادشاه سعودی در حوزه حقوق بشر انجام می‌دهد، به نظر می‌رسد عربستان تصمیم دارد که روابط خود را با جمهوری اسلامی ایران از سر بگیرد کما اینکه بن سلمان بارها اشاره کرده است که ما با ایران کشور همسایه هستیم و جو تاریخی ما را به این سمت که باید با هم گفت‌وگو و رابطه داشته باشیم، می‌کشاند.

آیا می‌توان در دور ششم مذاکرات ایران و بغداد شاهد احیای روابط سیاسی و اقتصادی باشیم؟

براساس مذاکرات صورت گرفته در صورتی که عربستان موافقت کند و مسائل مورد نظر به خوبی پیش برود این امیدواری وجود دارد که روابط دو کشور گشایش یابد. این در حالی است که موافقت شده است تعداد ۸۵ هزار زائر ایرانی در سال جاری به سفر حج بروند که این موضوع مقدمه‌ای در سایه ایجاد روابط خواهد بود.

در صورت حصول توافق در مذاکرات، سعودی‌ها روابط خود را با رژیم صهیونیستی کنار خواهند گذاشت؟

سعودی‌ها به دلیل اینکه وجهه خادم‌الحرمینی در جهان اسلام دارند، به دلایل مختلف از علنی و عادی کردن روابط خود با رژیم صهیونیستی امتناع کردند زیرا مسئله اعتبار و حیثیت خودشان است. از این رو برای عربستان سخت است که چنین اقدامی صورت بگیرد. در غیر این صورت مانند امارات و سایر کشورها دچار خطای بزرگ خواهند شد.

البته رژیم صهیونیستی همیشه باعث ناامنی و ناآرامی شده است و در صورتی که عربستان به روابط خود با رژیم صهیونیستی ادامه دهد، دچار تنش و ناآرامی خواهد شد کما اینکه در امارات هم می‌بینیم که حضور رژیم صهیونیستی بی‌ثبات کننده بوده است.

جمهوری اسلامی ایران معتقد است که هر کشوری با رژیم صهیونیستی ارتباط برقرار کند اولین ضررکننده، خود آن کشور است.

کد خبر 577170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.