از مشارکت‌کنندگان نمایشگاه قرآن‌وعترت اصفهان تقدیر شد

طی مراسمی از مشارکت‌کنندگان هفدهمین نمایشگاه قرآن‌وعترت اصفهان تقدیر شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علیرضا مرتضوی، عصر امروز _یکشنبه اول خردادماه_ در آئین تجلیل از مشارکت‌کنندگان هفدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان، اظهار کرد: امسال توانستیم نمایشگاهی نسبتاً موفق در حوزه قرآن و عترت برگزار کنیم‌؛ این نمایشگاه ایراداتی داشته است که در سال‌های آینده رفع خواهد شد و امید است نمایشگاه سال آینده بهتر و باشکوه‌تر برگزار شود.

وی افزود: اثرات معنوی این نمایشگاه بر همگان نمایان خواهد شد. شرکت نمایشگاه‌ها از همین امروز در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری نمایشگاه سال آینده است. تمام فعالیت‌های اقتصادی که پس از نمایشگاه قرآن و عترت آغاز شد و تا پایان سال نیز با برگزاری بیش بیش از ۴۰ نمایشگاه برگزار ادامه خواهد داشت، فرعی است و اصلی‌ترین نمایشگاه، قرآن و عترت است.

موفقیت شرکت نمایشگاه بین‌المللی در گرو برگزاری مطلوب نمایشگاه قرآن و عترت است

مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی اصفهان گفت: باید در جهت برگزاری نمایشگاه خوب و روزهای خوب قرآنی تلاش کنیم و موفقیت شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی در گرو برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت با کیفیت مطلوب است.

مرتضوی اضافه کرد: هیچ یک از نمایشگاه‌های اصفهان جدای از معارف قرآن و اسلام نیست و از فعالان حوزه قرآن و عترت درخواست می‌شود شرکت نمایشگاه‌های استان را یاری داده و با نظرات و پیشنهادات خود به بهبود روند این شرکت یاری دهند.

وی تصریح کرد: همه فعالیت‌های اقتصادی شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی در مقابل نمایشگاه قرآن و عترت بازی بیش نیست و هدف اصلی این شرکت برگزاری نمایشگاهی درخور قرآن و عترت است.

استقبال بی‌نظیر مردم از هفدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان

در ادامه این آئین، مصطفی حجه فروش، مدیر نمایندگی آستان قدس رضوی در استان اصفهان اظهار کرد: به نظر می‌رسید با توجه به هم‌زمانی نمایشگاه قرآن عترت با ماه مبارک رمضان و فاصله مکانی محل برگزاری نمایشگاه با شهر اصفهان استقبال چندانی از آن نشود، اما شاهد استقبال بی‌نظیر مردم از نمایشگاه بودیم.

وی افزود: از هم‌اکنون تا سال آینده فرصت داریم تا برای نمایشگاه برنامه‌ریزی کنیم‌. مسئله قرآن و عترت بسیار با اهمیت است و باید به آن توجه ویژه شود.

همچنین مسعود ابوطالبی دبیر مجمع مؤسسات قرآنی استان اصفهان در این مراسم تصریح کرد: در طول دوران برگزاری نمایشگاه قرآن، امروز برای اولین‌بار پس از پایان نمایشگاه مسئولان و برگزار کنندگان نمایشگاه در کنار یکدیگر جمع شدند تا با تبادل نظر به بهبود نحوه برگزاری نمایشگاه کمک کنند.

وی افزود: امسال انتظار می‌رفت با توجه به شرایط موجود، نمایشگاه قرآن و عترت به این نحو و شکوه برگزار نشود، اما با تلاش‌های انجام شده، این نمایشگاه به خوبی برگزار شد.

نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان نقطه درخشانی در کشور خواهد بود

دبیر مجمع مؤسسات قرآنی استان اصفهان گفت: بهتر است کمیته‌ای تشکیل و نقاط ضعف و قوت نمایشگاه از هم‌اکنون شناسایی شده و برای برگزاری نمایشگاه سال آینده برنامه‌ریزی شود.

ابوطالبی با اشاره به حادثه‌ای که در نمایشگاه امسال به وجود آمد، اضافه کرد: امید است با برنامه‌ریزی دقیق‌تر شاهد این اتفاقات در آینده نباشیم و نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان به عنوان یک نقطه درخشان در کشور بتواند ایفای نقش کند.

در ادامه، علی فرزانه رئیس انجمن خوشنویسان اصفهان اظهار کرد: با وجود پتانسیل بسیار بزرگی که در اصفهان داریم، نتوانستیم از هنرمندان برای اشاعه فرهنگ دینی و انقلابی استفاده کنیم. اکنون زمانی است که باید نسبت به مسائل فرهنگی و هنری توجه بیشتری شده و به آن بودجه اختصاص یابد.

وی تصریح کرد: یکی از باعظمت‌ترین نمایشگاه‌های خوش‌نویسی در نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان برپا شد. بسیاری از هنرمندان اصفهانی از این طریق ارتزاق می‌کنند و نیاز است از این هنرمندان که در زمینه‌های قرآنی فعالیت می‌کنند حمایت شود.

رئیس انجمن خوشنویسان اصفهان ادامه داد: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های اصفهان این است که شهر ظرافت و هنر است، اما از این ویژگی هیچ استفاده‌ای نشده و بودجه‌ای به این بخش اختصاص نمی‌یابد.

فرزانه اضافه کرد: امروزه میلیاردها تومان و دلار برای شایعه‌سازی و تضعیف انقلاب هزینه می‌شود زیرا دشمن متوجه شده است فقط از طریق فرهنگ می‌تواند جمهوری اسلامی را از بین ببرد. این در حالی است که در کشور کمتر به بخش فرهنگ توجه می‌شود.

ارگان‌ها برای خرید آثار هنرمندان بودجه در نظر بگیرند

وی تصریح کرد: پیشنهاد می‌شود ارگان‌ها برای خرید آثار هنرمندان بودجه در نظر بگیرند. هویت‌بخشی جوانان امروزه به خطر افتاده و لازم است بیش‌از این در مسائل فرهنگی اقدام کرد. بودجه مسائل فرهنگی بسیار کمتر از مسائل مهندسی و زیرساختی است اما از همین میزان اندک نیز خبری نیست.

رئیس انجمن خوشنویسان اصفهان خاطرنشان کرد: کارهای فرهنگی نباید مقطعی بوده و باید ادامه‌دار باشد. بنابراین نیازمند پیگیری ویژه در این حوزه هستیم.

از مؤسسات قرآنی سایر استان‌ها در نمایشگاه قرآن اصفهان استفاده شود

در این مراسم حجت‌الاسلام و المسلمین احمد زادهوش، رئیس دارالقرآن اصفهان نیز اظهار کرد: لازم است از حضور سایر فعالان و مؤسسات قرآنی جهان اسلام میز در نمایشگاه قرآن و عترت بهره‌مند شده و از تجارب آنها استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: البته برای سال آینده باید حتماً برخی از مؤسسات و فعالان قرآنی سایر استان‌ها در نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان حضور یابند. این موضوع می‌تواند به محتوای بیشتر این حرکت فرهنگی کمک کند.

نمایشگاه قرآن و عترت باید چشم‌انداز مشخصی داشته باشد

محمدرضا علاء‌الدین، رئیس هیئت مدیره تشکلات و مؤسسات قرآنی استان اصفهان نیز در این آئین تاکید کرد: نمایشگاه قرآن و عترت باید چشم‌انداز مشخصی داشته باشد که مجموعه فرایندهای آن تمدن سازی کرده و فرهنگ ایرانی اسلامی را نمایان کند. کار نمایشگاه قرآنی سرگرمی نیست، این نمایشگاه باید تحول آفرین باشد.

وی افزود: موازی کاری‌ها باید حذف شده و هرکس مأموریت مشخصی در این نمایشگاه داشته باشد. اینکه صرفاً مجموعه خدمات مؤسسات در نمایشگاه قرآن و عترت عرضه شود، فعالیت جدیدی نیست و برای نسل جوان جذابیتی ندارد.

رئیس هیئت مدیره تشکلات و مؤسسات قرآنی استان اصفهان تصریح کرد: باید متناسب با نیاز مخاطبان برنامه‌ریزی شود. مؤسسات قرآنی استان به مشاوره نیاز دارند تا بتوانند فعالیت‌های خود را گسترش داده و رضایت مخاطبان را کسب کنند.

علاء‌الدین ادامه داد: امسال امکانات صوتی نمایشگاه نامناسب بود و امکان استفاده از آن وجود نداشت. برای ارائه فیلم‌های سینمایی قرآنی و اجرای سرود و تواشیح به امکانات بیشتری در این نمایشگاه نیاز است تا هنر و آئین‌های نمایشی با فرهنگ قرآنی گره زده شود.

حضور دائمی اداره‌کل تبلیغات اسلامی در نمایشگاه‌های استان اصفهان

مهدی فوقی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اصفهان نیز در پایان این مراسم گفت: یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی که باید اجرا شود، تاسی به سیره پیامبر اسلام است، ایشان در ترویج معارف اسلامی از قرآن بهره می‌گرفتند. نمایشگاه‌ها مخاطب خاص دارد که باید شناسایی شده و به صورت ویژه برای آنها برنامه‌ریزی شود.

وی تصریح کرد: پیشنهاد می‌شود سازمان تبلیغات اسلامی، در نمایشگاه‌های بین‌المللی حضور دائمی داشته و در برنامه‌ریزی‌های فرهنگی بلند مدت شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان ایفای نقش کند.

کد خبر 576931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.