چگونه کارگزار ناظر بورس خود را تغییر بدهیم؟

سرمایه گذاران برای اینکه بتوانند در بازار معاملات بورس و فرابورس فعالیت کنند، پس از دریافت کد بورسی و ثبت نام در سجام، نیاز به واسطه‌ای برای انجام معاملات دارند.

امروزه کارگزاری‌های مختلف نقش واسطه را بازی کرده و معاملات مشتریان را برای شأن با احتساب درصدی سود انجام می‌دهند. سرمایه گذاران بعد از تعیین کارگزار و کارگزار ناظر، می-توانند به صورت جدی فعالیت شان را در بازار سرمایه شروع کرده و خرید و فروش‌های مختلفی را در این بازار انجام دهند. اما بنا به دلایل مختلفی ممکن است که فرد دیگر نخواهد معاملاتش زیر نظر کارگزار ناظر فعلی‌اش انجام شود و بخواهد که کارگزار ناظر را عوض کند. این کار به سه روش حضوری، اینترنتی و خروج دارایی خود از کارگزاری فعلی به کارگزاری مورد نظر امکان پذیر است. در این مطلب قصد داریم نحوه تغییر کارگزار ناظر به سه شیوه ذکر شده را توضیح دهیم. همراه ما باشید.

کارگزار ناظر کیست؟

کارگزاری واسط بین سرمایه گذار و دیگر عوامل بازار سرمایه است. سرمایه گذاران برای فعالیت در بازار بورس و فرابورس محدودیتی در انتخاب کارگزار ندارند و حتی می‌توانند در تمام کارگزاری‌ها با توجه به قوانین آنها فعالیت کنند. در واقع شما برای خرید سهام می‌توانید از طریق هر کارگزاری که می‌خواهید اقدام به خرید کنید اما برای فروش سهام تنها مجاز به فروش به واسطه کارگزار ناظر هستید.

کارگزار ناظر همان کارگزاری و ایکس چنجی است که سرمایه گذار سهام مورد نظرش را به واسطه آن خریداری کرده است. اگر سرمایه گذار بخواهد سهام را بفروشد، تنها مجاز است که به همین کارگزاری مراجعه کند.

بنا به دلایل مختلفی ممکن است سرمایه گذار دیگر نخواهد که با کارگزار ناظر فعلی خود همکاری داشته باشد. برخی از این دلایل به شرح زیر هستند:

  • مناسب نبودن پلتفرم مورد استفاده
  • نرخ بالای کارمزد کارگزاری
  • خدمت رسانی نامناسب کارگزاری
  • سرعت پایین معاملات
  • و...

به هر حال هر دلیلی هم برای تغییر کارگزار ناظر داشته باشید، باید بدانید که این کار امکان پذیر است و می‌توانید به سه شیوه اقدام به تغییر کارگزار ناظر کنید. در زیر به توضیح این سه روش می‌پردازیم.

نحوه تغییر کارگزار ناظر به صورت آنلاین

بهترین نحوه تغییر کارگزار ناظر روش آنلاین است. در روش آنلاین در سریع‌ترین زمان می‌توانند به صورت کاملاً مطمئن کارگزار ناظر خود را عوض کنید. برای این کار باید به سایت کارگزاری فعلی مراجعه کرده و وارد حساب کاربری تان شوید. پس از این باید سهم مورد نظر را انتخاب کنید و روی گزینه مربوط به تغییر کارگزاری ناظر کلیک کنید.

در زیر توضیحات تکمیلی‌تری در مورد نحوه تغییر کارگزار ناظر در سامانه آساتریدر آگاه را شرح می‌دهیم:

  1. پس از وارد شدن به حساب کاربری، روی گزینه منو دیده‌بان کلاسیک در بخش بالای سایت کلیک کنید.
  2. از داخل منو، روی گزینه تغییر کارگزار ناظر کلیک کنید.
  3. در صفحه جدید روی گزینه به علاوه که سبز رنگ است کلیک کرده و برای ثبت درخواست آماده شوید.
  4. اکنون صفحه‌ای پیش رویتان باز می‌شود که نحوه تغییر کارگزار ناظر را می‌پرسد. اگر آخرین معاملات خود را در آن کارگزاری انجام داده باشید، گزینه اول تیک می‌خورد و اگر هیچ معامله‌ای انجام نداده بودید و به واسطه درگاه DDN سامانه سمات گواهی تغییر کارگزار ناظر را دریافت کرده‌اید، گزینه دوم را انتخاب کرده و فایل گواهی تغییر ناظر را آپلود کنید.

اکنون شما مراحل تغییر کارگزاری ناظر به صورت آنلاین را پشت سر گذاشتید.

نحوه تغییر کارگزار ناظر به صورت حضوری

نحوه تغییر کارگزار ناظر به روش حضوری نسبت به روش آنلاین زمان برتر است. شما برای تغییر کارگزار ناظر باید به سراغ دفاتر کارگزاری که قصد قرار دادن آنها به عنوان کارگزار ناظر سهم مورد نظر را دارید بروید. برای تغییر کارگزار ناظر نیاز به مدارک هویتی و آخرین برگه‌های سهم مورد نظر با مهر کارگزار قبلی دارید. پس از اینکه با مدارک مورد نیاز به کارگزاری می روید، باید فرم‌هایی که به شما داده می‌شود را پر کنید.

پس از پر کردن فرم‌ها درخواست شما ثبت شده و پس از ۲۴ ساعت کارگزار ناظر تغییر کرده و سهامی که قصد تغییر کارگزار ناظرشان را داشتید به کارگزاری جدید منتقل خواهند شد.

نحوه تغییر کارگزار ناظر با خروج دارایی

یکی از پر ریسک ترین روش‌ها که برای تغییر کارگزاری سهام مورد نظر وجود دارد نحوه تغییر کارگزار ناظر با خروج دارایی است. در این شیوه شما باید تمام دارایی خود که قصد تغییر کارگزارشان را دارید در کارگزاری فعلی به فروش برسانید و سپس در کارگزاری جدید اقدام به خرید سهام کنید.

به این دلیل که واریزی در کارگزاری‌ها معمولاً پروسه‌ای زمان بر است، تا زمانی که وجه خود را از کارگزاری قبلی دریافت کرده و وارد کارگزاری جدید کنید، ممکن است چند روزی طول بکشد. در طی این پروسه ممکن است بازار روند صعودی بسیار خوبی داشته باشد که با این کار شما از این نوسانات جا می‌مانید. علاوه بر این در این روش شما مستلزم به پرداخت درصد پورسانتی که کارگزار جدید از شما می‌خواهد تا سهام را برایتان خریداری کند هم هستید. پس بهتر است در شرایط خیلی خاص به سراغ این روش بیایید در غیر این صورت از روش‌های قبلی استفاده کنید.

سخن آخر

برای اینکه بتوانید از خدمات کارگزاری دیگری در رابطه با سهام مورد نظرتان بهره مند شوید باید کارگزار ناظر را تغییر دهید. دلیل هر چه باشد، شما به سه روشی که در طی این مطلب ذکر کردیم می‌توانید خیلی راحت کارگزار ناظرتان را عوض کنید. اما بهتر است که قبل از هر گونه تصمیم برای انتخاب کارگزاری، به خوبی در رابطه با کارگزاری‌ها تحقیق کنید که در آینده با مشکلات این چنینی برخورد نداشته باشید.

پروسه و نحوه تغییر کارگزار ناظر هر چند به صورت آنلاین هم انجام شود ممکن است به عنوان یک درگیری ذهنی برای شما باشد، به همین جهت برای جلوگیری هر چه بیشتر از این دست اتفاقات، بهتر است قبل از انتخاب کارگزاری برای خرید و فروش در بازار سهام از فردی با تجربه مشاوره بگیرید. با این کار شما بهترین کارگزاری را خواهید شناخت و در همان شروع به فعالیت خواهید کرد.

کد خبر 576852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.