نقش راهبردی پایگاه هوایی شهید بابایی در عملیات «الی‌ بیت‌المقدس»

نام نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در هشت‌ سال دفاع مقدس به ویژه در عملیات «الی‌ بیت‌المقدس» خاطرات جان‌فشانی اسطوره‌هایی از این آب و خاک را تداعی می‌کند که سند روشنی از ظرفیت‌های تاریخی و تجارب ارزشمند مردمان این مرز و بوم است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تأثیر نیروی هوایی ارتش در عملیات «الی بیت‌المقدس» بر هیچ کارشناس نظامی پوشیده نیست، این عملیات که یکی از مهم‌ترین و غرورانگیزترین عملیات‌های دوران دفاع مقدس است، دستاوردهای تاکتیکی بزرگی بر جای گذاشت و توانست در سال دوم جنگ، کفه ترازو را به نفع ایران برگرداند. بدون‌شک موفقیت در این عملیات بدون پشتوانه آتش هوایی و پوشش نیروی هوایی، امکان‌پذیر نبود.

«محمود یقینی»، پژوهشگر دفاع مقدس و استاد دانشگاه در یادداشتی که در اختیار خبرگزاری ایمنا قرار داده است، نقش راهبردی پایگاه هوایی شهید بابایی اصفهان در عملیات الی بیت‌المقدس را بررسی کرده است: «نقش جنگنده رهگیر اف -۱۴ پایگاه هوایی شهید بابایی و عملکرد مؤثر نیروی هوایی در هشت‌سال دفاع مقدس با جان‌فشانی خلبانان و پرسنل فنی این نیرو در روزهای ابتدایی جنگ آغاز و در عملیات الی بیت‌المقدس، ادامه یافت.

با پیروزی‌های پی در پی در عملیات طریق‌القدس و ثامن‌الائمه و آزادسازی جزیره آبادان و بستان از محاصره دشمن و ایجاد شکاف بین لشکرهای یکم پیاده مکانیزه و لشکر ۹ زرهی از یک سو و لشکر پنجم پیاده مکانیزه و لشکر ۹ زرهی عراق از سوی دیگر، توان دفاعی دشمن در خوزستان گسسته و موجب شد که عملیات فتح‌المبین در شمال خوزستان با موفقیت به انجام برسد تا تنها دغدغه بزرگ رزمندگان اسلام، آزادسازی جنوب غربی خوزستان از سلطه ارتش عراق باشد.

عملیات الی بیت‌المقدس، دهم اردیبهشت‌ماه در جنوب غرب کشور آغاز و طی این عملیات ۵۴۰۰ کیلومتر مربع از خاک کشور از جمله خرمشهر پس از ۱۹ ماه اشغال آزاد شد. پادگان حمید، محور اهواز-خرمشهر و شهر هویزه آزاد شد، بیش از ۱۶ هزار نفر نیروهای عراقی کشته و ۱۷ هزار و ۵۰۰ نفر به اسارت درآمدند، این عملیات بزرگترین و مؤثرترین اقدام نظامی ایران در دفاع مقدس محسوب می‌شود که نیروی هوایی ارتش سهم بزرگی در این پیروزی داشته است.

در اردیبهشت ماه سال ۱۳۶۱ حین عملیات الی بیت‌المقدس و مطلع‌الفجر در غرب کارون و جنوب اهواز و خرمشهر، خلبانان غیور این پایگاه با ۲۰۶ سورتی پرواز هواپیمای اف -۱۴ و ۷۲۰ ساعت پرواز در این عملیات شرکت داشتند و توانستند پوشش هوایی منطقه عمومی عملیات را تأمین کنند.

آنها توانستند با انهدام بی‌سابقه ۵۳ فروند هواپیما و سه فروند بالگرد عراق ضربه مهلکی به نیروی هوایی عراق وارد کنند، به گونه‌ای که نیروی هوایی عراق نتوانست علیه نیروهای سطحی و رزمنده ایرانی اقدام چندانی کند.

آزادسازی خرمشهر در روز سوم خردادماه ۱۳۶۱ پس از ۵۷۸ روز اشغال به عنوان مهم‌ترین هدف عملیات بیت‌المقدس در دوره جنگ ایران و عراق توسط ارتش جمهوری اسلامی ایران (به فرماندهی شهید علی صیادشیرازی) و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (به فرماندهی محسن رضایی) انجام گرفت. این آزادسازی در مرحله چهارم عملیات الی بیت‌المقدس که از یکم تا چهارم خردادماه ۱۳۶۱ انجام شد، تحقق یافت.

کد خبر 576796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.