نقش مدیریت هوشمند ترافیک در کاهش انتشار دی‌اکسیدکربن

گزارش‌ها حاکی است که سیستم‌های مدیریت هوشمند ترافیک می‌تواند تا سال ۲۰۲۷ به کاهش ۲۰۵ میلیون متریک تن انتشار گاز دی‌اکسید کربن کمک کند که این مقدار، نسبت به سال ۲۰۲۲ با نرخ ۱۴۵.۷ میلیون متریک تن، افزایشی ۴۱ درصدی را تجربه خواهد کرد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، انتشار گاز دی‌اکسید کربن در سراسر شهرهای جهان به وقوع مشکلات زیادی برای انسان‌ها و محیط زیست منجر شده است و حتی مرگ بسیاری از ساکنان کره خاکی را در پی داشته است. محققان از یک سو، آلودگی هوا و از سوی دیگر تغییرات اقلیمی را تا حد زیادی به انتشار این گاز نسبت داده‌اند که همین امر مدیران سراسر دنیا را به اعمال اقداماتی برای به حداقل رساندن انتشار گازهای آلاینده و به ویژه دی‌اکسید کربن برانگیخته است. تاکنون نوآوری‌های زیادی در این زمینه صورت گرفته که هر یک به سهم خود تأثیرات مثبتی به جا گذاشته است.

نقش مدیریت هوشمند ترافیک در کاهش انتشار دی‌اکسیدکربن

به عنوان مثال، مدیران در بسیاری از نقاط دنیا به ترویج تردد سبز پرداخته‌اند تا از این طریق، انتشار کربن ناشی از عبورومرور وسایل حمل‌ونقل موتوری را به حداقل برسانند. نصب پنل‌های خورشیدی در سازه‌ها برای خودکارآمدی انرژی از دیگر اقداماتی به حساب می‌آید که تاکنون در رابطه با کاهش گازهای آلاینده انجام گرفته است. علاوه بر این اقدامات، بسیاری از مدیران به گسترش فضاهای سبز شهری روی آورده‌اند تا از طریق پوشش‌های گیاهی به جذب دی‌اکسید کربن موجود در هوا و تولید اکسیژن کمک کنند. جالب است بدانید که روشن‌سازی پوشش ساختمان‌های شهری نیز از نوآوری‌های مهم انجام شده در راستای کاهش انتشار گاز کربن به‌شمار می‌رود؛ چراکه از جذب انرژی خورشید به داخل سازه‌ها خودداری می‌کند و در نهایت، کاهش مصرف انرژی شهری را برای خنک‌سازی در پی دارد که این امر به سهم خود می‌تواند در به حداقل رساندن اثرات جزایر گرمایی شهری نقش مهمی ایفا کند.

نقش مدیریت هوشمند ترافیک در کاهش انتشار دی‌اکسیدکربن

طی چند سال گذشته، برنامه‌ریزان در بسیاری از شهرهای دنیا به فناوری‌های دیجیتالی برای حل بحران انتشار کربن روی آورده و به نصب سنسورهای هوشمند در شهرها پرداخته‌اند تا از طریق جمع‌آوری داده‌های حاصل از آن‌ها، به کاهش انتشار کربن در آلوده‌ترین نقاط شهرهای خود کمک کنند. جدیدترین رویکرد در این رابطه نیز، مدیریت هوشمند ترافیک بوده است که به ادعای محققان می‌تواند نقش مهمی در کاهش انتشار گاز دی‌اکسید کربن ایفا کند و در نهایت، بهبود کیفیت هوا و به حداقل رساندن اثرات جزایر گرمایی را در شهرها به دنبال داشته باشد.

محققان بر این باور هستند که انتشار گازهای آلاینده از وسایل نقلیه یکی از مهم‌ترین فاکتورهای آلودگی هوا محسوب می‌شود که البته این بحران از طریق مدیریت هوشمند ترافیک، قابل کنترل است. در واقع، مدیریت هوشمند ترافیک می‌تواند در به حداقل رساندن ازدحام خودروهای موتوری در معابر شهری اثربخش باشد که این امر به سهم خود در کاهش انتشار گاز دی‌اکسید کربن نقش مهمی ایفا می‌کند.

نقش مدیریت هوشمند ترافیک در کاهش انتشار دی‌اکسیدکربن

محققان استدلال کرده‌اند که مدیریت هوشمند ترافیک در شهرها از طریق فناوری‌های دیجیتالی نظیر هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی انجام می‌شود که می‌تواند به بهینه‌سازی کنترل ترافیک کمک زیادی کند. از سوی دیگر، برنامه‌ریزان شهری می‌توانند از مدیریت هوشمند ترافیک برای برتری بخشیدن به روش‌های سبز تردد بر سایر انواع رفت‌وآمدها بهره گیرند و از این طریق، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را برای شهرها به ارمغان آورند تا در نهایت، کیفیت زندگی شهرنشینی را بهبود ببخشند.

مدیریت هوشمند ترافیک طی چند سال گذشته به کاهش چشمگیر انتشار گاز دی‌اکسید کربن در بسیاری از نقاط دنیا کمک کرده است، با این حال به نظر می‌رسد که بعضی از شهرهای جهان نظیر ریاض، پایتخت عربستان سعودی، یکی از موفق‌ترین نقاط دنیا در این رابطه به حساب می‌آید که مدیریت هوشمند ترافیک در آن، مزایای زیادی را برای شهر و ساکنان آن به ارمغان آورده است.

نقش مدیریت هوشمند ترافیک در کاهش انتشار دی‌اکسیدکربن

ریاض

در سال ۲۰۱۹، کمپانی تکنولوژی Dahua رویکرد جدیدی برای مدیریت ترافیک ریاض ارائه داد که جمع‌آوری داده‌ها برای دستیابی به اطلاعات زمان واقعی و یک طرح انتشار علائم درست را در بر می‌گرفت. گزارش‌ها حاکی است که از زمان اجرای این رویکرد، کارآمدی کلی ترافیک در تقاطع‌های تحت کنترل شهر تا حدود ۱۲ درصد افزایش یافته است، ضمن این‌که روزانه بیش از هزار خشونت ترافیکی ضبط می‌شود و تحت کنترل نیروهای امنیتی قرار می‌گیرد.

محققان مدعی شده‌اند که چنان‌چه مدیریت هوشمند ترافیک در سراسر جهان پیاده شود، آن‌گاه بشر تا سال ۲۰۲۷ شاهد کاهش ۳۶ ساعتی اتلاف وقت در ترافیک‌های شهری خواهد بود و این زمان برای کاربران خودروها نیز به حداقل خواهد رسید.

نکته جالب توجه این‌که هزینه لازم برای پیاده‌سازی طرح ترافیک هوشمند در تقاطع‌های شهری تا سال ۲۰۲۷ حدود ۱۰.۲ میلیارد دلار آمریکا تخمین زده شده است که این مقدار در سال ۲۰۲۲، حدود ۵.۷ میلیارد دلار است.

نقش مدیریت هوشمند ترافیک در کاهش انتشار دی‌اکسیدکربن

کد خبر 576758

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.