۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۵:۵۰
تحریم ایران، نقض حقوق بشر

در روزهای گذشته آلنا دوهان گزارشگر ویژه سازمان ملل در راستای بررسی آثار منفی اقدامات قهری و یک‌جانبه، به جمهوری اسلامی ایران سفر کرد که در جریان سفر این گزارشگر آشنایی در امور تحریم‌ها با تأثیر مخرب آن بر مردم ایران تا تأثیر تحریم‌ها را بر حقوق بشر و حقوق شهروندی مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امر بررسی آثار منفی اقدامات قهری یک‌جانبه بر بهره‌مندی از حقوق بشر، در پایان سفر ۱۲ روزه خود به ایران، تحریم‌ها علیه ایران را نقض حقوق بشر دانست. سفر وی به ایران بیشتر جنبه روشن کردن حقایق داخل ایران و خنثی کردن فضای رسانه‌ای و عملیات روانی که غربی‌ها علیه ما به کار گرفتند بود.

صحبت‌های این گزارشگر پس از سفر و بررسی شواهد نشان داد، ادعایی که غربی‌ها دارند مبنی بر اینکه تحریم‌ها متوجه ملت ایران نیست، بلکه متوجه دولت ایران است، خلاف واقع بوده و این تحریم‌ها متوجه مردم، سلامت، بهداشتی و سبد غذایی مردم ایران بوده است.

در سال‌های گذشته ارتباط ایران با گزارشگران ویژه حقوق بشر قطع شده بود

سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص سفر گزارشگر ویژه حقوق بشر به ایران اظهار می‌کند: خانم دوهان یکی از شخصیت‌های فعال در حوزه حقوق بشر و استاد دانشگاه و مستقر در بلاروس است که گزارشات مختلفی در حوزه‌های تحریمی داشته است.

وی ادامه می‌دهد: ساختار حقوق بشر چند نوع گزارشگر دارد، یک نوع گزارشگر ویژه کشوری و یک گزارشگر موضوعی دارد که خانم دوهان گزارشگر ویژه است و در خصوص اقدامات قهری تحریمی از طرف سازمان ملل به ایران آمد، البته ایران علاقه‌مند بود که ایشان به ایران بیاید و وضعیت را مشاهده کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح می‌کند: در سال‌های گذشته ارتباط جمهوری اسلامی ایران با گزارشگران ویژه حقوق بشر قطع شده بود از این رو سفر این گزارشگر ویژه حقوق بشر به ایران اقدام مثبتی بود که به صورت واقعی گزارش‌هایی را در حوزه تحریمی آورد همچنین این کار را در حوزه تحریمی دو کشور زیمباوه و قطر هم داشته است.

وی اضافه می‌کند: برای این گزارشگر ویژه حقوق بشر ۳۵ برنامه در ۱۰ روز دیده شده بود که توانست تمام بازدیدهای دولتی و غیردولتی و ان‌جی‌او را انجام دهد. در مجموع همه دیدارهایی که در حوزه بهداشت و درمان، هواپیمایی، بنادر، بانک‌ها، بیماران پروانه‌ای و نیز سازمان انرژی اتمی انجام شد، تأثیرگذار بود.

صدرالحسینی خاطر نشان می‌کند: واقعیت امر این است که امکان به تصویر کشیده شدن بخش قابل توجهی از تأثیر تحریم‌ها وجود نداشت، اما همه اقدامات لازم در این کار انجام شد، البته باید به این نکته توجه داشت که موضوع بررسی تأثیرات تحریم بر جامعه ایرانی یا اقدامات قهری تحریمی شرایط خاصی دارد که باید در حوزه اطلاع رسانی نیز به این مباحث توجه ویژه صورت بگیرد.

وی ادامه می‌دهد: مساله تحریم نباید زیاد بزرگ شود که در روحیه مردم تأثیر بدی بگذارد و نباید آنقدر ناچیز شمرده شود که نمایندگان این گونه سازمان‌ها تصور کنند که هیچ اتفاقی در حوزه تحریمی اتفاق نیفتاده است بنابراین این سفر با یک دقت کامل و کافی برنامه ریزی شده بود.

تحریم‌های دارویی، علمی و آموزشی از جمله تحریم‌های قهری یک جانبه بوده است

این کارشناس مسائل بین‌الملل یادآور می‌شود: تحریم‌های رسانه‌ای و تحریم‌های قطع شبکه‌های مختلف ماهواره، تحریم‌های دارویی، علمی و آموزشی، بستن سایت‌های علمی دانشگاه و نپذیرفتن پذیرش دانشجویان ما در رشته‌های مختلف، تحریم سفرهای علمی و درمانی، تحریم پلیس در حوزه امنیت جامعه از تحریم‌های قهری یک جانبه بوده که بر روی حقوق بشر تأثیر گذاشته است.

وی می‌گوید: به طور مثال در حوزه تحریم پلیس در حوزه امنیت عمومی و سایبر هرچقدر پلیس فتا نتواند توانمندی خود را بالا ببرد و دچار تحریم باشد قطعاً در حوزه جلوگیری از جرم‌های گوناگون دست او کوتاه می‌شود، یعنی این مساله می‌تواند بر روی حقوق بشر عمومی جامعه تأثیرگذار باشد و تخلفات و جرم در جامعه افزایش پیدا کند که همه این موارد با گزارشگر حقوق بشر مورد بحث قرار گرفت.

صدرالحسینی می‌افزاید: همچنین این گزارشگر متوجه موضوعاتی که نقض حقوق بشر آمریکایی در ایران به ثبت رسید، شد و دو دستیار فرانسوی او هم نسبت به این مساله دقت داشتند ضمن اینکه فرانسوی‌ها نگاه ویژه‌ای به جمهوری اسلامی دارند، اما توانستند گزارشات خوبی را در اختیار این دو دستیار قرار دهند تا بتوانند گزارشات نماینده ویژه را تکمیل کند.

وی اظهار می‌کند: موضوع حائز اهمیت این است که در حوزه بحث مهاجران به ویژه مهاجران افغانستانی هم گزارش‌هایی خوبی ارائه شد که با توجه به تحریم‌ها به این افراد هم ظلم شده و جمهوری اسلامی ایران نتوانسته امکانات مورد نیاز واقعی را در اختیار آن‌ها قرار دهد. البته آن‌ها خواسته زیادی ندارند، اما در صورتی که تحریم نبودیم قطعاً می‌توانستیم میزبان بهتری برای همسایگان افغان باشیم.

آمریکا قصد داشت اراده سیاسی را به وسیله تحریم‌های یک جانبه به ایران تحمیل کند

این کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان می‌کند: نکته مهمی که مورد توجه قرار گرفت این بود که آمریکایی‌ها می‌خواستند اراده سیاسی را به وسیله این تحریم‌های یک جانبه به جمهوری اسلامی تحمیل کنند که البته این موفقیت برای آمریکایی‌ها به وجود نیامد، اما گزارشگر ویژه حقوق بشر کاملاً متوجه این مساله شد که بخشی قابل توجهی از تحریم‌های اقتصادی به دلیل این بود که آمریکایی‌ها می‌خواستند اراده خود را به جمهوری اسلامی تحمیل کنند که این اتفاق نیفتاد.

به گفته وی، در حوزه مواد مخدر، قاچاق انسان، بستن ماهواره‌ها گزارش‌های خوبی به این گزارشگر داده شد و حدود دو هزار صفحه مقایسه اینکه اگر تحریم هستیم یا نیستیم با همه ملاحظاتی که در حوزه حقوق بشر باید به آن توجه می‌شد، در اختیار این گزارشگر قرار گرفت.

صدرالحسینی خاطرنشان می‌کند: دستگاه‌ها در ۲۸ حوزه گزارشات جداگانه‌ای در اختیار این گزارشگر گذاشتند که حوزه بهداشت و درمان مهم‌ترین آن‌ها بود و توجه به این مساله در دستور کار قرار گرفت همچنین موضوع دیدار این گزارشگر با اساتید دانشگاه‌ها دستاورد خوبی بود و در حقیقت اساتید دانشگاه توانستند در حوزه‌های مختلف به ویژه حوزه‌های علمی با ایشان گفت‌وگو کنند و در نهایت این گزارشگر خود را تکمیل کرد.

منافقان قصد داشتند گزارشات واقعی به دست گزارشگر ویژه حقوق بشر نرسد

وی می‌گوید: این نکته حائز اهمیت بود که شاید تصور می‌شد ضد انقلابی که می‌خواست با پیش قراولی و پرچم‌داری با محوریت خانم شیرین عبادی و همه سلطنت طلب‌ها و منافقان این گزارشگر ویژه حقوق بشر به ایران نیاید و گزارشات واقعی تهیه نکند و بدون دستاورد از ایران برود. حتی مایل بودند گزارش‌ها غیر واقعی بر علیه ملت ایران در گزارشات باشد که موفق نشدند و این یک پیروزی برای مجموعه نظام، ملت و قوه قضائیه بود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه می‌دهد: حقیقت ماجرا این است که موضوع اصلی که مساله حقوق بشر بود کاملاً برای این گزارشگر روشن شد که تحریم‌ها می‌تواند روی این بخش تأثیر منفی بگذارد.

به گفته صدرالحسینی، آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیدند که تحریم‌های خرد کننده، تحریم‌های مضاعف و نابود کننده آمریکایی‌ها که از دوران ترامپ تاکنون ادامه دارد نتوانست تأثیرات خود را بگذارد.

کد خبر 576750

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.