۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۰
رصد تربیع آخر ماه را از دست ندهید

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: یک شنبه _اول خردادماه_ ماه در موقعیت صورت فلکی دلو وارد ربع آخر دوره خود می‌شود، ساعت۰۱:۱۰ طلوع می‌کند و حوالی ساعت۱۲:۱۰ روز بعد غروب می‌کند.

فاطمه فخرایی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: ماه و سیاره زحل یکشنبه _اول خردادماه_ از دید ناظران زمینی در یک بُعد قرار دارند و ماه ۲۲ روزه با عبور از جنوب زحل به فاصله چهار درجه و ۲۷ دقیقه قوسی همنشینی جذابی پدید می‌آورد. مقارنه (Conjunction) به معنای یکسان بودن بعد یا طول دایره‌البروجی دو جرم است؛ وقتی دو جرم آسمانی مانند دو سیاره یا ماه و سیاره یا خورشید و سیاره به فاصله ظاهری کمی در آسمان می‌رسند در اصطلاح نجومی از واژه مقارنه استفاده می‌شود. البته در مواردی که جدایی زاویه‌ای آن‌ها کم باشد اصطلاح نزدیکی، همنشینی یا اجتماع استفاده می‌شود.

وی افزود: این همنشینی در آسمان از مختصات رصدخانه لارستان زمانی که اجرام به ارتفاع ۴۵ درجه بالاتر از افق جنوبی شما می‌رسند حدود ساعت ۰۱:۲۱ قابل رصد است سپس به سمت افق فرو می‌روند و ساعت ۰۵:۴۳ در روشنایی آسمان سپیده‌دم محو می‌شوند. ماه با قدر منفی ۱۲.۱ و زحل با قدر ۰.۶ در آسمان می‌درخشند و هر دو در صورت فلکی جدی یا بزغاله قرار دارند. در صورت رصد با تلسکوپ این دو جرم نمی‌توانند همزمان در میدان دید تلسکوپ قرار بگیرند، اما با چشم غیر مسلح یا از طریق یک دوربین دو چشمی به راحتی قابل مشاهده خواهند بود.

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: آنچه ما در شب‌های پیاپی از ماه در آسمان می‌بینیم از تاریکی مطلق آغاز می‌شود سپس به صورت هلالی باریک درمی‌آید و تا یک قرص کامل درخشان پیش می‌رود و در نهایت مسیر مشابهی را بازمی‌گردد تا در آسمان محو شود. یک شنبه _اول خردادماه_ ماه در موقعیت صورت فلکی دلو وارد ربع آخر این دوره می‌شود و ساعت ۰۱:۱۰ طلوع می‌کند و حوالی ساعت ۱۲:۱۰ روز بعد غروب می‌کند. در این زمان از فازهای ماهانه تقریباً به طور نیمی از ماه شبیه یک نیم‌دایره روشن به نظر می‌رسد.

وی تصریح کرد: لحظه دقیق قرار گرفتن ماه در ربع آخر زمانی است که طول دایره البروجی ماه از دید ناظران زمینی دقیقاً ۹۰ درجه از طول دایره البروجی خورشید فاصله دارد. به طور کلی اگر به زمین، ماه و خورشید از بالا نگاه کنیم، می‌بینیم که رخ دادن گام‌های مختلف ماه به نوعی از تغییر زاویه میان ماه، زمین و خورشید نتیجه می‌شود. اگر زمین را رأس زاویه در نظر بگیریم، مشاهده می‌کنیم که به هنگام ماه نو زاویه میان ماه و خورشید صفر است؛ در یک چهارم نخست به ۹۰ درجه می‌رسد، هنگام ماه کامل ۱۸۰ درجه و در یک چهارم سوم ۲۷۰ درجه است.

کد خبر 576723

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.