۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۰
بیست‌ویکم می؛ روز جهانی ویولن فیدل

موسیقیدانان همه ساله به مناسبت روز جهانی ویولن (فیدل)، با آلات موسیقی به خیابان‌های سراسر شهرهای خود می‌روند تا با نواختن آهنگ‌هایی زیبا، این مناسبت را در کنار سایرین جشن بگیرند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، روز جهانی ویولن (فیدل)، یک جشن موسیقی سالانه به حساب می‌آید که همه ساله در سومین شنبه ماه می برگزار می‌شود. اگرچه روز جهانی ویولن برای اولین بار در سال ۲۰۱۲ در تقویم ظاهر شد، با این حال طی چند سال اخیر به محبوبیت بیشتری در میان مردم جهان دست یافته است. در این روز، مردم به نواختن موسیقی با ویولن‌های خود می‌پردازند و از طریق آموزش‌های رایگان خود به دیگران، آن‌ها را به یادگیری دائمی ویولن تشویق می‌کنند. نام دیگر ویولن فیدل است و زمانی به آن اطلاق می‌شود که سبک موسیقی فولکلور با آن نواخته شود، در حالی‌که با نام ویولن معمولی، اغلب موسیقی کلاسیک غربی اجرا می‌شود.

روز جهانی ویولن فیدل، هر سال فقط یک بار برگزار می‌شود که در آن، دوستداران موسیقی سرزندگی، جذابیت و شور هنر ویولن را با یکدیگر جشن می‌گیرند. بدون شک، ویولن به همه مردم جهان حسی مثبت می‌بخشد چراکه نت‌هایی با انرژی بالا و آرامش‌بخش از خود تولید می‌کند. هر جا صدای ویولن به گوش می‌رسد، شور زندگی در گوشه و کنار آن‌جا به وفور احساس می‌شود و نشاط در میان شنوندگان شکل می‌گیرد.

بیست‌ویکم می؛ روز جهانی ویولن فیدل

تاریخچه روز جهانی ویولن فیدل

ویولن یک آلت موسیقی بسیار محبوب در جهان به‌شمار می‌رود که در لیست ابزار زهی قرار دارد، چهار سیمی است و در نواختن آن از یک آرشه استفاده می‌شود. اگرچه نظرات موافق و مخالف زیادی در مورد ریشه اصلی ویولن وجود دارد، با این‌حال اغلب موسیقیدانان زمان پیدایش آن را به دوران باستان نسبت داده‌اند که این آلت موسیقی در آن زمان و در زبان آنگلوساکسون “Fithele” نامیده می‌شد. امروزه ویولن فیدل یکی از سازهای بسیار محبوب در سراسر جهان به ویژه در موسیقی بومی انگلیسی، موسیقی بومی ایرلندی، موسیقی اسکاندیناویایی، فرانسوی، مجاری، لهستانی، آمریکایی، آمریکایی لاتین، آفریقایی و حتی استرالیایی به شمار می‌رود. ویولن انواع مختلفی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کنترباس، ویولن سل، ویولا و ویولن معمولی اشاره کرد که در همه آن‌ها از یک آرشه برای نواختن موسیقی بهره گرفته می‌شود.

موسیقیدانان ظهور اولین ویولن‌ها را به دوران قرون وسطی نسبت داده‌اند که البته شکل ظاهری‌شان در آن زمان متفاوت با امروز بود، با این حال در همه انواع ویولن‌ها از آرشه برای نواختن موسیقی استفاده می‌شد.

جالب است بدانید که درست کردن یک ویولن با کیفیت مناسب، بیش از ۲۰۰ ساعت زمان لازم دارد که این به اهمیت این آلت موسیقی اشاره می‌کند و اهل صنعت را به تلاش بی‌وقفه برای درست کردن تنها یک نمونه سوق می‌دهد.

سیم‌های ویولن‌های قدیمی از روده خوک‌ها، گوسفندها، اسب‌ها و سایر حیوانات مشابه درست می‌شد، اما امروزه ماده اصلی آن‌ها را استیل، آلومینیوم و نایلون تشکیل می‌دهد.

امروزه «بنجامین مایکل لی» که در سراسر جهان به «بن لی» شهرت دارد، مشهورترین ویولن‌زن جهان به‌شمار می‌رود که با سرعت بالا و کمترین زمان، یک آهنگ را به طور کامل می‌نوازد. «پرواز زنبور عسل» مشهورترین اثر بن لی به حساب می‌آید که در سال ۲۰۱۰ نواختن آن تنها یک دقیقه زمان برد. لی در نواختن این موسیقی، در هر ثانیه ۱۳ نت را پیاده کرد.

روز جهانی ویولن فیدل برای اولین بار در سال ۲۰۱۲ توسط یک ویولن‌زن حرفه‌ای اهل دونگال ایرلند به جهان معرفی شد و پس از آن، همه ساله افراد بیشتری برای بزرگداشت آن در برنامه‌های مرتبط مختلف شرکت کردند.

بیست‌ویکم می؛ روز جهانی ویولن فیدل

روز جهانی ویولن فیدل به احترام یکی از متخصصان سازنده ویولن، آنتونیو استرادیواری، سازنده و تعمیرکار ویولن مشهور ایتالیایی قرن هفدهم و هجدهم انتخاب شد. جالب است بدانید که امروزه نیز از استرادیوری به عنوان موفق‌ترین و بهترین سازنده ویولن جهان در طول تاریخ یاد می‌شود که ایده‌های او همچنان نیز در ساخت ویولن‌های جدید مورد استفاده قرار می‌گیرد. نکته جالب‌تر این‌که تعداد زیادی از ویولن‌های ساخته شده توسط استرادیواری همچنان در بازار موسیقی معامله می‌شود که قیمت آن‌ها به مراتب بیشتر از گران‌قیمت‌ترین ویولن‌های امروزی است.

چگونه می‌توان روز جهانی ویولن را جشن گرفت؟

برای افرادی که حتی توانایی کمی در نواختن موسیقی با ویولن را دارند، روز جهانی ویولن فیدل بهانه‌ای است تا هنر خود را به تصویر بکشند و شور را به دیگران هدیه کنند. از سوی دیگر، ویولن‌زن‌های حرفه‌ای نیز در این روز می‌توانند در کوچه و خیابان‌های شهرهای خود به نواختن موسیقی مشغول شوند و از این طریق، دیگران را با زیبایی این ساز آشنا کنند. مربیان موسیقی نیز با برگزاری کلاس‌های آموزشی رایگان می‌توانند به جذب افراد بیشتر به ویولن کمک کنند.

کد خبر 576555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.