روابط با همسایگان اولویت سیاست خارجی ایران

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: اولین اولویت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، داشتن بهترین روابط با همسایگان خود به ویژه همسایگان جنوبی خلیج فارس بوده است.

احمد دستمالچیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص نقش میانجی‌گری قطر در مذاکرات هسته‌ای ایران اظهار کرد: کشور قطر موقعیت استراتژیک و ژئواکونومیک در منطقه دارد و توانسته است برخلاف عربستان و شخص بن سلمان، شیخ تمیم بن حمد با کیاست و فراست رفتار کند.

وی با بیان اینکه اخیراً قطر منابع گازی عظیمی به جهان صادر کرده است، ادامه داد: به خصوص پس از بحران اوکراین نیاز گاز جهان به صورت روز افزون افزایش یافته و قطر توانسته است نقش و جایگاه خوبی را بین کشورهای اروپایی و غرب آمریکا و به ویژه آمریکا پیدا کند، چون بزرگترین پایگاه آمریکا در منطقه در الحدیده نزدیک دوحه است که پس از روی کار آمدن جو بایدن دموکرات‌ها در آمریکا این توجه بیشتر شده است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد: با توجه به رابطه خوبی که قطری‌ها با ما دارند، آمریکایی‌ها مایل هستند از طریق قطر گفت‌وگوهای غیرمستقیمی صورت بگیرد بلکه موانع و مشکلاتی که بر سر راه است با واسطه‌ای همچون قطر حل و فصل شود.

وی اضافه کرد: از این رو جمهوری اسلامی ایران نسبت به این موضوع مشکلی ندارد و در جریان سفر اخیر امیر قطر به تهران مذاکراتی در خصوص برجام انجام شد.

دستمالچیان گفت: از طرف دیگر به نظر می‌رسد با اشاره آمریکایی‌ها سفر شیخ تمیم بن حمد به تهران صورت گرفته تا آنچه که مانع اصلی و اساسی است به صورت دقیق در مذاکرات بررسی شود. ظاهراً پیام جمهوری اسلامی ایران به آمریکایی‌ها نیز در حاشیه این سفر اعلام شده است.

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران همیشه سعی دارد با کشورهای همسایه به خصوص کشورهای عربی حوزه خلیج فارس بهترین رابطه را داشته باشد و به همین دلیل با قطر، عمان و کویت که روی گشاده نشان دادند رابطه صمیمانه و خوبی داریم. امیدواریم کشورهایی مانند امارات، عربستان و بحرین که راه اشتباه را رفتند و خطاهای بزرگی را انجام دادند به راه صحیح بازگردند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه یادآور شد: اولین اولویت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، داشتن بهترین روابط با همسایگان خود به ویژه همسایگان جنوبی خلیج فارس بوده است.

کد خبر 576463

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.