۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۰
مجازات ناچیز این جرم!

نصب برچسب‌های تبلیغاتی روی در و دیوار شهر به صحنه‌ای آشنا برای هر یک از شهروندان تبدیل شده است و به‌رغم آن که طبق ماده ۹۲ قانون شهرداری‌ها این کار تخلف محسوب می‌شود، روز به روز شاهد گستردگی این مشکل در شهرهای مختلف هستیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در دنیای امروز نمی‌توان هیچ عرصه‌ای را بدون تبلیغات تصور کرد، این مفهوم چنان بر روابط انسان امروز سایه افکنده است که در جای جای در و دیوار شهر ردپای آن دیده می‌شود. پوسترها، آگهی‌ها و برچسب‌های تبلیغاتی کوچک و بزرگ در و دیوار و تابلوهای شهر را به خود آلوده کرده است، زیرا تبلیغات در این نقاط هیچ هزینه‌ای ندارد و آن چنان که باید، مورد برخورد قانونی قرار نمی‌گیرد.

اگر به انواع تبلیغات و روش‌های معمول آن در اطراف خود توجه کنیم، روزانه حجم بسیاری از آنها به‌صورت ناخودآگاه و بی‌اختیار در معرض دیدمان قرار می‌گیرد که شاید به همه آنها نیاز نداشته باشیم و اطلاع یا اطلاع نداشتن از آنها به‌کار ما نیاید؛ دیوارنویسی و نصب برچسب‌های تبلیغاتی یکی از معمول‌ترین و پیش پا افتاده‌ترین نوع تبلیغ است که در بسیاری از شهرهای کشور از جمله اراک انجام می‌شود.

اگرچه بعضی نهادها و سازمان‌های دولتی معتبر برای تداوم زیبایی ساختمان‌های خود سعی دارند با نوشتن مستمر عبارت هشدارآمیز «نصب هرگونه آگهی تبلیغاتی پیگرد قانونی دارد» از هرگونه دیوارنویسی ممانعت کنند، اما ساختمان‌های مسکونی شهروندان چه می‌شود؟

شهروندان اراکی از الصاق برچسب‌های تبلیغاتی خدماتی مانند لوله‌بازکنی و تاکسی تلفنی روی در و دیوار منزل خود شاکی هستند و می‌گویند شهرداری در این باره اقدامی انجام نمی‌دهد، در حالی‌که واقعیت این است که ضمانت اجرایی برخورد با این تخلف بسیار ضعیف است.

به گفته یکی از شهروندان، شهرداری تابلوهایی را برای نصب آگهی تبلیغاتی روی دیوارهای شهر قرار داده است، اما به دلیل استاندارد نبودن اندازه و قرارگیری در مکان‌های نامناسب، افراد از دیوارهای کناری برای نصب آگهی‌های خود استفاده می‌کنند.

یکی دیگر از شهروندان که دل پری از نصب‌کنندگان این برچسب‌های تبلیغاتی دارد، می‌گوید: «آدم این همه بی‌انصاف…؟ باور کنید همین دو هفته پیش در منزل خودمان را رنگ زدم، حالا اینقدر برچسب روی آن چسبانده شده که دیگر آیفون خانه را هم نمی‌توانیم ببینیم؛ هفته‌ای یک بار با کاردک و ریکا این در را پاک می‌کنم، اما فایده‌ای ندارد، البته تنها من با این مشکل مواجه نیستم، کافی است نگاهی به در ورودی ساختمان‌های دیگر شهر بیندازید تا برچسب‌های لوله بازکنی، تخلیه چاه و آگهی تدریس خصوصی یا آژانس‌های تاکسی تلفنی را ببینید.»

با وجود نص قانونی برای برخورد با متخلفانی که بدون اجازه مالک، اقدام به الصاق برچسب و تبلیغات روی در و دیوار دارای مالک خصوصی می‌کنند، باز هم این تخلفات ادامه دارد، زیرا ماده ۹۲ قانون شهرداری‌ها که حدود ۵۰ سال پیش نوشته شده است، در این باره تکلیف کرده است که نوشتن هر نوع مطلبی یا الصاق هر نوشته‌ای روی دیوارهای شهر که مخالف مقررات انجمن شهر (شورای شهر فعلی) باشد، ممنوع است مگر در محل‌هایی که شهرداری برای نصب و الصاق اعلانات معین می‌کند و در این محل‌ها فقط باید به نصب و الصاق آگهی اکتفا کرد و نوشتن روی آن نیز ممنوع است و متخلف علاوه بر تادیه خسارت مالکان، به پرداخت ۵۰۰ تا یک هزار ریال جریمه محکوم خواهد شد؛ بخش اخیر این ماده به صراحت می‌گوید متخلفان باید ۵۰۰ تا هزار ریال جریمه شوند!

نصب ۳۰۰ قاب مخصوص اعلانات در شهر اراک

رضا آباقری، معاون سیما و منظر سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری اراک می‌گوید: طبق ماده ۹۲ قانون شهرداری‌ها، نصب هر گونه پوستر و آگهی روی دیوارها، المان‌ها و مبلمان شهری ممنوع است، مگر با گرفتن مجوز از شهرداری، در غیر این صورت هر کسی این اقدام را انجام دهد، متخلف شناخته می‌شود و باید خسارت پرداخت کند.

وی با بیان اینکه طبق قانون شهرداری باید پس از برخورد با متخلفان نصب برچسب‌های تبلیغاتی اقدام به دریافت خسارت و پاکسازی محل کند، می‌افزاید: نصب غیرقانونی بنرهای مختلف نیز جز زوائد بصری محسوب می‌شود و نیروهای گشت سیار شهرداری روزانه نسبت به جمع‌آوری بنرها، پاکسازی شهر از آگهی‌ها و تبلیغات و جلوگیری از نصب آنها اقدام می‌کنند، به عنوان مثال به‌تازگی در قاب‌های گالری که در خیابان ملک نصب شده است، اعلامیه‌هایی چسبانده شده بود که نیروهای شهرداری بلافاصله به برخورد با خاطیان و پاکسازی پرداختند.

مجازات ناچیز این جرم!

معاون سیما و منظر سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری اراک خاطرنشان می‌کند: سازمان فرهنگی متولی فرهنگ‌سازی در زمینه حفظ زیبایی سیمای شهر است و برنامه‌های جدیدی دارد که جزئیات آن به‌زودی تشریح خواهد شد.

وی تاکید می‌کند: شهروندان باید آگاهی داشته باشند که چسباندن آگهی‌های مختلف بر در و دیوار شهر زائده بصری محسوب می‌شود و تأثیر آن در نهایت به خود آنها خواهد رسید، زیرا ناهنجاری ایجاد شده در سیما و منظر شهر مستقیم بر روح و روان شهروندان تأثیر منفی خواهد گذاشت، لذا با آگاهی مردم از این امر شاهد کاهش این موارد خواهیم بود، ضمن اینکه شهرداری نیز باید با تزریق نیروی کافی، برخورد محکم‌تری با این تخلف شهری داشته باشد.

آباقری ادامه می‌دهد: در سال‌های اخیر حدود ۳۰۰ قاب مخصوص نصب آگهی و اعلانات تنها در مرکز شهر در نظر گرفته شده است و مورد استقبال عموم قرار گرفته است، اما مؤسسات آموزشی بیشتر به چسباندن و پخش آگهی‌های خود در سطح شهر می‌کنند و این گونه موارد در زمان انتخابات خیلی گسترده و کار نیروهای سازمان و دوچندان می‌شود.

وی تصریح می‌کند: گشت جمع‌آوری زوائد بصری روزانه با یک ماشین و دو نیروی انسانی به ساماندهی این مسئله می‌پردازد و واحد اجراییات شهرداری نیز با متخلفان برخورد خواهد کرد، حال اگر بخواهیم تنها حق‌الزحمه این نیروها و استهلاک خودروها را محاسبه کنیم، هزینه زیادی بر دوش شهرداری خواهد داشت که این رقم را باید به خسارات وارده افزود.

ماده ۹۲ قانون شهرداری‌ها ضمانت اجرایی ندارد

محمد رضایی، یک کارشناس شهری در این باره می‌گوید: نصب آگهی‌ها و پوسترهای تبلیغاتی روی دیوارها یکی از مشکلات شهری در تمام کشور است که نه تنها با حقوق شهروندی مغایر است بلکه سیما و منظر شهر را نیز نازیبا و زشت می‌کند و باعث تحمیل هزینه‌هایی برای پاکسازی بر دوش شهرداری‌ها می‌شود.

وی می‌افزاید: بر اساس ماده ۹۲ قانون شهرداری‌ها تبلیغات روی معابر شهر به جز در اماکنی که شهرداری آن‌ها را مجاز شمرده است، ممنوع است و متخلفان مرتکب تجاوز به حقوق عمومی می‌شود، اما لازمه هر قانونی ضمانت اجرایی آن است که در این خصوص دغدغه کافی وجود ندارد.

این کارشناس شهری اظهار می‌کند: باید معاونت‌های زیباسازی شهرداری‌ها با تشکیل کارگروه‌های تخصصی به بررسی راهکارهایی بپردازد که ضمانت اجرایی این قانون را تقویت کند، البته شوراهای اسلامی شهر نیز می‌توانند به این موضوع مهم ورود کرده و با مصوباتی دستگاه‌های ذی‌ربط را ملزم به اجرا و برخوردهای قانونی کنند هر چند در کنار مسائل قانونی سازمان فرهنگی در شهرداری‌ها نیز باید جهت افزایش و تقویت فرهنگ عمومی اقدام کند.

مجازات ناچیز این جرم!

وی خاطرنشان می‌کند: همان‌طور که مدارس ترافیک زیرمجموعه شهرداری‌ها در جهت نهادینه‌کردن فرهنگ ترافیک تلاش می‌کنند، باید فرهنگ‌سازی را در خصوص مسائل زیباسازی و مسائل مربوط به پسماند که مهمترین آن بحث تفکیک زباله از مبدا است را نیز با کمک مدارس نهادینه کرد.

فرهنگ‌سازی برای تبلیغات در سطح شهر با همکاری اصناف و شهرداری

علیرضا شعبانی، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اراک می‌گوید: چسباندن آگهی‌ها و پوسترهای تبلیغاتی روی در و دیوار شهر، درختان و حتی تابلوها و علائم راهنمایی و رانندگی آسیب‌های جدی به جلوه شهر می‌زند و زحمات زیادی را بر سازمان‌های تابعه شهرداری چون سازمان سیما و منظر شهری و سازمان مدیریت پسماند تحمیل می‌کند که هزینه‌های سنگینی را برای شهرداری به دنبال خواهد داشت.

وی با بیان اینکه یکی از مباحث آموزش شهروندی که در فرهنگسراهای شهر و سراهای محله شهر که در مدارس مستقر است، در راستای حفظ زیبایی شهر است، ادامه می‌دهد: آموزش‌ها در این زمینه به طور مستمر در حال انجام است، اما سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اراک در نظر دارد این آموزش‌ها را گسترده‌تر کند، از این‌رو در نظر داریم با همکاری اصناف دوره‌های آموزشی را در جهت جلوگیری از آسیب منظر شهری در اثر چسباندن آگهی‌های تبلیغاتی ترتیب دهیم.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اراک اظهار می‌کند: مخدوش شدن چهره شهر تأثیر بدی در روحیه شهروندان خواهد داشت، ضمن اینکه مهمانان و مسافران نیز با دیدن چنین منظره‌هایی، خاطره ناخوشایندی از شهر را با خود به همراه خواهند برد و مجموعه این موارد گویای این است که نیروهای شهرداری با همکاری مردم و اصناف باید حداکثر تلاش خود را برای ایجاد فضایی دلنشین در منظر شهری به‌کار گیرند.

کد خبر 576223

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.