ایثار و شهادت از مؤلفه‌های هویتی فرهنگ تشیع است

استاندار اصفهان با بیان اینکه همراهی روحانیون با مردم صرفاً به دوران دفاع مقدس محدود نشد، گفت: دوشادوش مردم بودن آنها را در دوران فراگیری کرونا، سیل لرستان و خوزستان، زلزله کرمانشاه هیچ کسی فراموش نمی‌کند؛ اگر چه دشمن برای نادیده گرفتن آن تلاش دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیدرضا مرتضوی پیش از ظهر امروز در کنگره ۵۹۰ شهید روحانی و طلبه استان اصفهان اظهار کرد: فرهنگ ایثار و شهادت از مؤلفه‌های هویتی فرهنگ اسلام و تشیع است که در بزنگاه‌های تاریخی، در جای جای مسیر حرکت این سرزمین تبلورهای متعدد داشته است و هر کجا این نگاه در جامعه حاکم شده‌، ثمره آن امنیت، آسایش، توسعه دین، حفظ ارزش‌های اسلامی و گسترش دین بوده‌است.

وی با بیان اینکه یکی از بزنگاه‌های ویژه این تبلور، دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بوده است، افزود: اگر خوب بنگریم، شاهدیم این حرکت و توجه به آن، موجب نگاه‌داشتن اسلام شد و حضرت امام (ره) حفظ اسلام را مدیون این رشادت‌ها می‌دانند.

استاندار اصفهان گفت: اگر به گذشته که این فرهنگ وجود نداشت، بنگریم، قدردان این بخش از هویت خود می‌شویم و تلاش بیشتری برای حفظ آن می‌کنیم؛ اگر از برگزاری چنین مراسم‌هایی غفلت کنیم، جامعه را از بسیاری از محافظت‌هایی که در دین اتفاق افتاده، محروم کرده‌ایم.

مرتضوی با بیان اینکه روحانیت معظم، پیشتاز این حرکت در دوران اخیر بوده‌اند، افزود: اگر شاهدی برای این موضوع بخواهیم ارائه کنیم باید به این جمله بسنده کنیم که از هر ۱۰۰۰ روحانی، ۴٠ نفر به شهادت رسیدند و این موضوع محدود به یک طبقه از این قشر نیست و عناوین شهدا گواه این ادعا است.

وی افزود: روحانیون صرفاً مردم را به میدان دعوت نکردند، بلکه خودشان در میدان ایستادند و در کنار فرماندهی، دوشادوش به مبارزه پرداختند.

استاندار اصفهان ادامه داد: یکی از آثار حضور روحانیون، تقویت فضای معنوی رزمندگان بود؛ هر رزمنده دو بال می‌خواست، یکی برخاسته از نماز و رعایت تقوای الهی و دیگری آموزش‌های نظامی بود و تفاوت جبهه ما با سایر کشورها در همین موضوع بود.

مرتضوی با بیان اینکه همراهی روحانیون با مردم صرفاً به دوران دفاع مقدس محدود نشد، گفت: هیچ‌کس دوشادوش مردم بودن آنها را در دوران فراگیری کرونا، سیل لرستان و خوزستان و زلزله کرمانشاه فراموش نمی‌کند؛ اگر چه دشمن برای نادیده گرفتن آن تلاش دارد.

وی افزود: زمانی که از ایثار در این سرزمین صحبت می‌کنیم، ریشه‌های آن به حضور روحانیت در کنار مردم بازمی‌گردد و یکی از ویژگی‌های این حرکت کار برای رضای خدا است و این موارد واقعیت‌های دفاع مقدس است.

مرتضوی ادامه داد: اصفهان، استان اول در تقدیم شهدا و روحانیت در دفاع مقدس بود و این مورد به مرجعیت حوزه علمیه در ادوار گذشته مربوط می‌شود و همین مکتب اخلاقی چنین شهدایی را تربیت و تقدیم می‌کند.

استاندار اصفهان با بیان اینکه هر شهیدی که در جمهوری اسلامی و استان در این مسیر رستگار شد، زیر علم روحانیت مبارز حرکت کرد، گفت: برای اینکه بتوانیم در شرایط جنگ فرهنگی که دنیای سلطه علیه ما برنامه‌ریزی کرده است، جوانان و نوجوانان‌مان را حفظ کنیم، چاره‌ای جز پناه آوردن به این مکتب اثبات شده نداریم و نیاز است پس از این کنگره، برای ادامه این مسیر نیز برنامه‌ریزی شود.

کد خبر 576222

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.