معرفی ۴۵۰ رکورددار ایران در یک کتاب

رئیس کمیته ثبت رکوردهای ملی ایران و مولف کتاب رکوردهای ملی ایران ۱۴۰۰ گفت: کتاب رکوردهای ملی ایران ۱۴۰۰ با ۱۸ فصل و ۴۵۰ عنوان رکورد چاپ شده است.

هادی رضایی در حاشیه سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: در دنیا فقط شرکت رکوردهای جهانی گینس به عنوان برند معتبر و مورد قبول کشورهای مختلف جهان اقدام به ثبت رکورد می‌کند، اما برای بعضی از کشورها همچون ایران که نماینده یا دفتری در ایران ندارند و فقط از طریق سایت امکان اعلام رکورد دارند، با مشکل مواجه هستند، به‌طوری که بسیاری از افراد حتی اموال شخصی خود را می‌فروختند تا هزینه ثبت رکورد را برای داشتن این افتخار جهانی تأمین کنند.

وی با بیان اینکه همواره این خلأ در ایران وجود داشته است که «ترین‌ها» دسته‌بندی، سنجش و مستند شوند، افزود: در ارتباط با رکوردداران اخبار غیرمستندی را در سایت‌های مختلف و خبرگزاری‌ها مشاهده می‌کردیم، افرادی که خود را رکورددار برخی اتفاقات می‌دانستند، اما واقعیت نداشت و به همین جهت در سال ۹۱ با دریافت مجوز از وزارت ورزش در ارتباط با رکوردهای ورزشی، ترین‌های رکوردهای غیرقهرمانی را ثبت کردیم؛ به‌عنوان مثال رکورد روپایی زدن توپ فوتبال ثبت شد که تاکنون بیش از ۴۴ بار شکسته شده است.

رئیس کمیته ثبت رکوردهای ملی ایران با اشاره به کتاب رکوردهای ملی ایران ۱۴۰۰، ادامه داد: در این کتاب همچنین ترین‌های غیرورزشی را با مجوز وزارت ارشاد معرفی کردیم که نتیجه تلاش هشت ساله از سال ۹۱ تا پایان ۹۹ است.

وی با بیان اینکه کتاب رکوردهای ملی ایران ۱۴۰۰ دارای ۱۸ فصل است که یک فصل با عنوان پا را رکورد مربوط به رکوردهای جانبازان و معلولان و بخشی به عنوان ترین‌های غیرورزشی است و سایر فصل‌ها در ارتباط با رکوردهای ورزشی است، تصریح کرد: در این کتاب که روز بیست‌وهشتم اردیبهشت‌ماه با حضور نماینده وزارت کشور، رئیس دو فدراسیون ورزشی و بیش از ۳۰۰ نفر از رکوردداران رونمایی شد، ۴۵۰ عنوان رکورد چاپ شده است.

رضایی گفت: کتاب رکوردهای ملی ایران ۱۴۰۰ با هزینه شخصی چاپ شده است، البته حمایت‌های کمیته المپیک و وزارت ورزش همچنین فدراسیون ورزش‌های همگانی برای دریافت مجوزهای کتاب را داشتیم.

وی خاطرنشان کرد: در صدد هستیم امسال نیز کتاب رکوردهای ملی را با ترین‌های جدید به‌روزرسانی کنیم و همچون گینس هر سال رکوردهای جدید ایران را به مردم معرفی کنیم.

رئیس کمیته ثبت رکوردهای ملی ایران اظهار کرد: افراد متقاضی برای ثبت رکورد، باید درخواست خود را اعلام کنند، چنانچه موضوع در حوزه ورزشی باشد باید به فدراسیون ورزش‌های همگانی مراجعه کنند و اگر در حوزه رکوردهای غیرورزشی است، از طریق سایت recordiran.ir درخواست خود را ثبت کنند.

کد خبر 576189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.