افزایش مشارکت شهروندی در لیسبون با ایجاد شورای شهروندی

برای اولین بار، شورای شهروندی لیسبون جلسه افتتاحیه خود را به منظور بحث در مورد موضوعات چالشی و تصمیم‌گیری درباره پیشنهادهای مردمی برگزار کرد. شورای جدید که انتظار می‌رود چندین بار در سال با اعضای مختلف تشکیل شود، تجربه جالبی در مشارکت مدنی برای این شهر خواهد بود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مسئولان شهر لیسبون به منظور افزایش مشارکت شهروندان، شورای شهروندی تشکیل داده‌اند که برای ایجاد آن، ۵۰ شرکت کننده به طور تصادفی از بین ۲۳۰۰ نامزد، انتخاب شدند. در جلسه افتتاحیه شورای شهروندی، شهردار لیسبون، کارلوس موداس، بر اهمیت مشارکت مردم تاکید کرد.

موداس در این رابطه گفت: "تشکیل این شورا یک پروژه آزمایشی بی‎‌سابقه در کشور است که مشارکت در ایجاد سیاست‌های عمومی را ترویج می‌کند. ما می‌خواهیم مردم ایده‌های ملموس خود را برای آینده به ما ارائه دهند. اروپا اهداف را تعیین می‌کند، کشورها سیاست‌ها را مشخص می‌کنند، اما این ما شهرها هستیم که اقدامات مشخصی را تعریف و اجرا خواهیم کرد."

دولت محلی لیسبون برای اینکه شهروندان را از نزدیک در فرآیندهای سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری به شیوه‌ای غیرحزبی مشارکت دهد، اقدام به تشکیل این شورا کرد. مسئولان با اجرای این ایده قصد دارند که دموکراسی را به خالص‌ترین و غیرمغرضانه روش، یعنی انتخاب تصادفی ترویج دهند.

از آنجا که امکان حضور همه افرادی که ابراز تمایل کرده‌اند در مناظره شورای شهروندی وجود ندارد، ۵۰ شهروند توسط نهادهای مستقل و بی‌طرف انتخاب می‌شوند؛ قرعه‌کشی به همه امکان می‌دهد دقیقاً فرصت یکسانی برای شرکت داشته باشند. این گروه ۵۰ نفری منتخب، جمعیت لیسبون را از نظر سن، سطح تحصیلات، جنسیت، وضعیت شغلی و محل سکونت نشان می‌دهد.

افزایش مشارکت شهروندی در لیسبون با ایجاد شورای شهروندی

از همه شهروندان ۱۶ ساله یا بالاتر دعوت می‌شود تا برای شرکت در بحث‌های شورا و ایجاد طرح‌های پیشنهادی برای دولت محلی ثبت نام کنند. هر جلسه به موضوع خاصی اختصاص دارد که از قبل اعلام می‌شود. اگر فردی برای جلسه خاصی قرعه‌کشی نشده باشد، ثبت نام وی برای قرعه‌کشی‌های جلسات بعدی معتبر خواهد بود.

در نخستین شورای شهروندی لیسبون، حدود ۳۵ پیشنهاد برای مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی به شهرداری ارائه شد که اکنون توسط موافقان و شهرداری روی آن کار خواهد شد.

این ابتکار مشارکت مدنی، یکی از تعهدات برنامه انتخاباتی ائتلاف "نووس تمپوس" در انتخابات شهرداری سپتامبر ۲۰۲۱ بود. وعده او ایجاد فضایی برای بحث و جلسات کاری بود که در آن گروهی از شهروندان به صورت تصادفی برای حضور در شورا انتخاب می‌شوند.

کد خبر 575990

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.