با افزایش سن درمان ناباروری موثر نخواهد بود/پایین بودن هزینه درمان ناباروری در مراکز دولتی

متخصص زنان و زایمان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: همیشه پیشگیری بهتر از درمان است و قبل از رسیدن به ناباروری باید زوج‌ها برای فرزندآوری اقدام کنند، با بالا رفتن سن ذخیره تخمدان کاهش می‌یابد و درمان‌ها مؤثر نخواهند بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، الهام نقشینه، ظهر امروز چهارشنبه _بیست و هشتم اردیبهشت‌ماه_در نشست خبری حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، اظهار کرد: همیشه پیشگیری بهتر از درمان است و قبل از رسیدن به ناباروری باید زوج‌ها برای فرزندآوری اقدام کنند، با بالا رفتن سن ذخیره تخمدان کاهش می‌یابد و درمان‌ها مؤثر نخواهند بود بنابراین توصیه می‌کنیم ازدواج در سن پایین‌تر انجام شود و زوج‌ها اقدام به پیشگیری از فرزندآوری نکنند.

وی با اشاره به افزایش ناباروری در جامعه، افزود: برخی زنان فرزنددار شدن را به پایان تحصیلات موکول می‌کنند و دچار ناباروری می‌شوند بنابراین بهتر است در کنار ادامه تحصیلات، برای بچه‌دار شدن اقدام کنند زیرا بسیاری از زوج‌هایی که به مرکز درمانی شهید بهشتی مراجعه می‌کنند، تحصیل‌کرده هستند.

به تعویق انداختن بارداری یکی از دلایل اصلی ناباروری است

این فلوشیپ نازایی و مسئول بخش ناباروری کلینیک حضرت مریم (س) درباره خدمات ارائه شده به زوج‌های نابارور، گفت: به تعویق انداختن بارداری یکی از دلایل اصلی ناباروری است و به زوجی نابارور گفته می‌شود که پس از یک سال اقدام برای فرزندآوری، بچه‌دار نشوند این مدت برای افراد بالای ۳۵ سال شش ماه است که باید از نظر علل نازایی مورد بررسی قرار گیرند.

وی ناباروری را بدون علامت یا سابقه خانوادگی دانست و گفت: در بین مراجعان مرکز افرادی هستند که بدون هیچ اختلال یا پیشینه بیماری، دچار مشکلات ناباروری هستند بنابراین از ظاهر فرد نمی‌توان در این‌باره قضاوت کرد.

نقشینه با اشاره به بازسازی و افتتاح مرکز نازایی حضرت مریم (س) در مجموعه درمانی شهید بهشتی در سال ۹۶، ادامه داد: این مرکز از سال ۱۳۷۸ در بیمارستان شهید بهشتی افتتاح شد اما با توجه به افزایش مراجعان گسترش یافت و با کمک خیران، ساختمان مرکز نوسازی و تجهیزات مورد نیاز برای آن خریداری شد.

وی با اشاره به حضور متخصصان زنان، پزشکان فوق تخصص، متخصص مردان، ژنتیک، جنین‌شناسی و مرکز مشاوره و روانپزشکی در این درمانگاه، تاکید کرد: در کنار اقدامات اساسی برای بارداری‌های آزمایشگاهی، پزشکان هفته‌ای دوبار برای مشاوره بیمار در درمانگاه حضور دارند، اقداماتی مانند سونوگرافی، مشاوره و آزمایش‌های لازم برای روند درمان نیز در مرکز صورت می‌گیرد.

میزان موفقیت درمان ناباروری در مرکز نازایی حضرت مریم (س) بین ۳۰ تا ۵۰ درصد

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درمان دارویی، آی‌یوآی، آی‌وی‌اف و ایکس‌ای را مراحل مختلف درمان ناباروری در این مرکز بیان کرد و گفت: درصد موفقیت روش آی‌یوآی به ۳۰ درصد در هر سیکل می‌رسد و به طور کلی میزان موفقیت درمان ناباروری در این مرکز بین ۳۰ تا ۵۰ درصد و برابر دیگر مراکز باروری در کشور و دنیا است.

وی مزیت این مرکز را دولتی و دانشگاهی بودن بیان کرد و اظهار کرد: با تمام بیمه‌ها طرف قرارداد هستیم و ۷۰ درصد هزینه دارو و ۹۰ درصد هزینه پروسه‌های درمانی زیر پوشش بیمه است و بیماران با هزینه بسیار کمتر از مراکز خصوصی یعنی بین یک و نیم تا دو میلیون تومان درمان می‌شوند.

نقشینه با اشاره به مراجعه بیماران از استان‌های مجاور به مرکز درمانی شهید بهشتی، گفت: با این وجود بسیاری از بیماران از وجود یک مرکز درمانی برای ناباروری در اصفهان بی‌خبر هستند در حالی که به صورت میانگین ۱۵ تا ۲۰ درصد جمعیت جامعه دچار ناباروری بوده و برای فرزندآوری نیاز به کمک و اقدامات آزمایشگاهی دارند و بین ۳۰ تا ۵۰ درصد این زوج‌ها می‌توانند درمان موفق داشته باشند.

توصیه به بیماران شیمی درمانی برای حفظ قدرت باروری

وی آمار موفقیت باروری در این کلینیک را رضایت‌بخش خواند و افزود: در مواردی که بیمار در سن بالا یا یائسگی نیاز به اهدای تخمک یا جنین دارد اهدای تخمک در مرکز بهشتی انجام می‌شد اما مدتی است که متوقف شده و دنبال از سرگیری آن هستیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به مراجعه سالیانه پنج تا شش هزار مراجعه‌کننده به این مرکز، ادامه داد: در حال احداث کلینیک جدیدی به نام حضرت خدیجه (س) هستیم که قرار است قسمت‌های بیمارستان، سالن کنفرانس و سایت به آن منتقل شوند و امیدواریم تا پایان سال و با افتتاح این کلینیک فضای موجود برای درمان افزایش یابد.

وی افزود: به بیمارانی که به دلیلی باید شیمی درمانی شوند، توصیه می‌کنیم که قبل از شروع درمان فریز اسپرم یا تخمک را به شکل رایگان در این مرکز درمانی انجام دهند تا پس گذراندن روند درمان و بهبودی بتوانند قدرت باروری خود را حفظ کنند.

کد خبر 575977

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.