در انتظار روشنی چراغ زورخانه‌های شهر!

ورزش زورخانه‌ای، یکی از رشته‌های اصیل و سنتی کشور است که نیاز به توجه بیشتری از سوی مردم و مسئولان دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بیست‌وهشتم اردیبهشت‌ماه مصادف با «روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای» است. استان اصفهان یکی از سرآمدان این رشته ورزشی در کشور است؛ اما مشکلاتی این ورزش را به عنوان یک رشته کهن و باستانی تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. درواقع نیاز است تا مردم و متولیان این رشته، با همتی مضاعف چراغ ورزش‌های زورخانه‌ای را بیش‌ازپیش روشن نگه‌دارند.

«جلال زهرایی» رئیس هیئت ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی درخصوص وضعیت ورزش پهلوانی و استقبال از این ورزش در اصفهان، اظهار کرد: استقبال از این ورزش خوب است. گروه اصلی هدف ما جوانان هستند؛ به همین منظور با آموزش و پرورش برای فعالیت در مدارس و استعدادیابی تفاهم‌نامه‌ای امضا و در چند آکادمی نیز فعالیت‌مان را شروع کرده‌ایم. در بعد قهرمانی، اصفهان همیشه در صدر جدول قرار دارد و در لیست تیم ملی، اسامی ورزشکاران اصفهان به چشم می‌خورد. با استعدادیابی و پرورش آنان در حال نمادسازی ورزشکاران برای جایگزینی قهرمانان‌مان در سال‌های آینده هستیم.

در تلاش هستیم ورزش زورخانه‌ای بهتر از قبل در جامعه فراگیر شود

وی با اشاره به موضوع آموزش و تبلیغات ورزش باستانی زورخانه‌ای، گفت: کلاس‌ها و دوره‌های مختلفی در بخش پرورش مرشد و ورزشکار برگزار می‌شود که بتوانیم در سال‌های آینده نامی‌ترین مرشدان و باستانی‌کاران را داشته باشیم. با توجه به اینکه امسال هفته ترویج ورزش پهلوانی را داشتیم، هیئت برنامه‌های خاصی برای شناساندن بیشتر و بهتر ورزش زورخانه‌ای در دستور کار داشت تا در کنار جذب حداکثری ورزشکار، ورزش زورخانه‌ای بهتر از قبل در بین افراد جامعه جا باز کند.

سوسوی چراغ زورخانه‌های شهر!

هر ماه یک نفر به عنوان پهلوان شهر انتخاب می‌شود

رئیس هیئت ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در ادامه افزود: در حال طراحی نشان پهلوان شهر هستیم که داوران با توجه به مرام و مسلک ورزش زورخانه‌ای هر ماه یک پهلوان را انتخاب می‌کنند تا همه مردم را با جوانمردی ایرانی، فتوت، ایثار و فرهنگ پهلوانی آشنا کنیم. هر ماه یک نفر به عنوان پهلوان شهر انتخاب می‌شود تا سالانه ۱۲ پهلوان شناخته شده در شهر داشته باشیم. البته این نشان فقط مخصوص به رشته ورزش باستانی و زورخانه‌ای نیست بلکه در بین همه رشته‌های ورزشی و ورزشکاران و به طور کلی تمام مردم اصفهان است.

وی با اشاره به اختصاص زورخانه‌ها یک روز در هفته برای حضور خانواده، تصریح کرد: برنامه‌ریزی شده است که هفته‌ای یک روز یکی از زورخانه‌ها را برای حضور تمام اعضای خانواده آماده کنیم تا خانواده‌ها نیز این ورزش را ببینند و بیشتر با فرهنگ و سنت ورزش زورخانه‌ای آشنا شوند.

استان اصفهان با ۱۳۲ زورخانه، بیشترین تعداد زورخانه کشور را دارد

زهرایی با اشاره به بدون هزینه بودن ورزش‌های زورخانه‌ای، بیان کرد: برای فعالیت در ورزش پهلوانی نسبت به دیگر رشته‌های ورزشی هزینه بسیار کمی نیاز است و می‌توان گفت درحال‌حاضر برای باستانی‌کاران علاقه‌مند به صورت رایگان خواهد بود. زورخانه‌داران، خیران و علاقه‌مندان میزان زیادی از هزینه‌ها را تقبل می‌کنند تا چراغ زورخانه‌ها روشن بماند. در این رشته شهریه واحد و هزینه‌های به این صورت وجود ندارد و هرکس هر میزانی که در توان دارد کمک می‌کند.

رئیس هیئت ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی، درخصوص تعداد ورزشکاران و زورخانه‌های فعال سطح استان اصفهان گفت: استان اصفهان با داشتن ۱۳۲ زورخانه، بیشترین تعداد زورخانه کشور را دارد. در شهرستان اصفهان ۲۷ زورخانه وجود دارد و ۱۵ زورخانه در حال فعالت هستند. همچنین در شهرستان‌های مختلف استان، شهرداری‌ها و خیران قطعات زمینی برای احداث زورخانه معرفی کرده‌اند که کلنگ‌زنی آنان انجام شده است. سیاوش میهن‌دوست، ارشد منطقه نظامی استان در مجموعه ارتش قطعه زمینی برای احداث زورخانه‌ای شکیل اهدا کرده‌؛ همچنین در یگان ویژه زمینی پیش‌بینی شده است که به زودی کلنگ‌زنی آن انجام می‌شود. تعدادی از زورخانه‌های استان متروکه شده است که نیاز به بازسازی اساسی دارد.

وی ادامه داد: از تعداد باستانی‌کاران استان، آمار دقیقی نداریم؛ اما می‌توان گفت در بعضی از باشگاه‌ها و زورخانه‌ها مانند شهدای دهنو در حدود ۱۰۰۰ ورزشکار داریم؛ در بعضی زورخانه‌ها نیز ۵۰۰ ورزشکار و بعضی ۵۰ ورزشکار در حال فعالیت هستند. با توجه به اطلاعات و جمع‌آوری آمار از ورزشکاران، در آینده‌ای نزدیک آمار دقیق و درستی اعلام می‌شود.

اصفهان قطب ورزش‌های باستانی کشور است‌

«مرتضی هاشمی» پیشکسوت و مربی ورزش‌های زورخانه‌ای درخصوص وضعیت ورزش باستانی استان اصفهان گفت: استان اصفهان قطب ورزش‌های باستانی کشور است و از نظر هنرهای فردی و ورزش‌های زورخانه‌ای، می‌تواند همه ایران را تأمین کند. در مسابقاتی که هر ساله برگزار می‌شود در همه رده‌ها استان اصفهان همیشه ورزشکار روی سکو داشته است. در زورخانه‌های اطراف اصفهان استعدادهای عالی وجود دارد که باید بیشتر روی آن‌ها سرمایه‌گذاری شود و مربیان کارکشته، آنان را تعلیم دهند. مشکل ورزش زورخانه‌ای در حال حاضر نبودن منابع مالی است. زورخانه‌داران و مرشدان با مشکلات مالی زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند. مرشدان و مربیان حداقل میزان دستمزدی نیاز دارند تا بتوانند به خوبی و با فراغ‌بال برای این ورزش وقت بگذارند.

سوسوی چراغ زورخانه‌های شهر!

مشکل بزرگ ورزش زورخانه‌ای نبودن تبلیغات درست است

وی با اشاره به استقبال از ورزش زورخانه‌ای، گفت: مشکل بزرگ ورزش زورخانه‌ای، نبودن تبلیغات درست در این زمینه است. از روزی که برنامه استعدادیابی «عصر جدید» پخش و در آن از ورزش کهن پهلوانی و زورخانه‌ای گفته شد، به‌طورچشمگیری به مخاطبان ورزش زورخانه‌ای اضافه شد و خیلی از جوانان به این ورزش روی آوردند. اگر در کنار تلاش‌هایی که هیئت‌های ورزش زورخانه‌ای انجام می‌دهند، برنامه‌های ملی و تلویزیونی مانند عصر جدید بیشتر به این ورزش بپردازند، قطعاً رشد و پرورش پهلوان و قهرمان در این رشته بیشتر و بهتر می‌شود. ورزش زورخانه‌ای، ورزش ملی و مذهبی ایران است و باید به آن توجه ویژه شود. ورزش باستانی و منش پهلوانی برای همه افراد جذاب است، زمانی که ورزشکار یک جلسه تمرین می‌کنند و دیدن با برخورد خوب و رابطه‌ای که بین ورزشکاران برقرار است به سرعت جذب شده و مشتاق ادامه دادن ورزش زورخانه‌ای می‌شوند.

وی با اشاره به آموزش ورزش زورخانه‌ای به جامعه سندرم داون استان، تصریح کرد: بیش از ۲۰ ورزشکار سندرم داون برای نخستین‌بار در کشور زیر نظر من در حال آموزش و فعالیت هستند و دو جلسه در هفته تمرین می‌کنند. بچه‌هایی بسیار صادق و باهوشی هستند و طی دو ماه گذشته با توجه به اینکه پیش‌اطلاعی از ورزش زورخانه‌ای نداشتند، توانسته‌اند ضرب و بعضی از حرکات را یاد بگیرند.

کد خبر 575874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.