درمان خانگی شوره سر + انواع، علت و راهکارهای درمان پوسته مو

شوره سر یکی از مشکلات مو است که امروزه برخی افراد را درگیر کرده است. آگاهی درباره چیستی، انواع، علل، نشانه ها، درمان خانگی و راهکارهای پیشگیرانه برای مبتلایان لازم است.

به گزارش ایمنا، یکی از دغدغه امروز دخترها و پسرهای نوجوان و جوان که بسیار به ظاهر و سلامتی پوست و موی خود اهمیت می‌دهند را شوره سر تشکیل داده است. اکثر این نوجوانان که به پزشک مراجعه می‌کنند از شوره سر رنج می‌برند و به دنبال شامپوهای درمانی برای این مشکل هستند. آنچه می‌تواند به فرد در رهایی از این مشکل کمک کند، تشخیص درست پزشک است. اگر پزشکی متوجه نوع شوره ها و علت آن شود می‌تواند تجویز درستی برای رهایی فرد ارائه دهد.

شوره سر چیست؟

دانه‌ها و پوسته پوسته‌های سفید رنگ بر روی پوست سر شوره نام دارد. این شوره ها پس از تجمع سلول‌های مرده پوست در موها به وجود می‌آیند. شوره سر گاهی با خارش همراه است. این شوره ها عارضه یا مشکلات جدی به همراه ندارند اما می‌توانند موجب رنجش مبتلایان شوند. این مشکل بیشتر برای گروه سنی جوانان و میان‌سالان اتفاق می‌افتد.

انواع شوره سر

شوره خشک و چرب دو نوع این شوره ها هستند که باید برای درمان آن تشخیص درستی از انواع آن توسط پزشک صورت بگیرد.

شوره خشک

این نوع شوره که از نوع معمولی‌ترین انواع شوره است معمولاً سفید و دارای دانه‌های ریز است. خارش‌ها در این دسته از شوره های سر قرار می‌گیرند. اگر خارش‌ها شدت بگیرد باید سریعاً با یک پزشک در جهت درمان آن صحبت کرد چرا که نشانه یک بیماری جدی است. آب داغ، تغییر آب و هوا و فصل زمستان از دسته مواردی ست که به ایجاد شوره های خشک و تشدید آن منجر می‌شود. روغن نارگیل برای درمان این نوع شوره توصیه می‌شود.

شوره چرب

این نوع شوره یک نوع شوره پوست پوستی است که دانه‌های آن از نوع خشک بزرگ‌تر هستند. رنگ پوسته‌های چرب زرد رنگ تر نسبت به سفیدی شوره های خشک است.

علت ایجاد شوره سر

بهداشت ضعیف را نمی‌توان عامل شوره های سر دانست چرا که حمام مداوم و شانه زدن تنها به کاهش پوسته‌ها بر سطح مو کمک می‌کند اما به محو کلی آن کمکی نمی‌کند. اکثر پزشکان عامل هورمونی را به ایجاد شوره ها نسبت داده اند اما عوامل دیگری مانند استرس‌ها، رژیم غذایی نامناسب، سن، بیماری‌های پوستی و اگزماها، خشک شدن پوست سر، قارچ‌ها، شامپوها، افسردگی، کم آبی، عفونت‌ها، مصرف الکل و بیماری‌های زمینه‌ای مانند پارکینسون در کنار این عامل می‌توانند موجب ایجاد شوره سر شوند.

درمان خانگی شوره سر + انواع، علت و راهکارهای درمان پوسته مو

درمان خانگی شوره سر

شوره سر یکی از مشکلات رایج در جوانان است که می‌توان آن را با روغن نارگیل، روغن درخت چای، آلوئه ورا و افزایش امگا سه بدن درمان کرد.

درمان شوره سر با نمک

پوست سر خود را کمی خیس کنید و مقداری نمک دریا را روی پوست سر خود بریزید سپس به مدت ۵ دقیقه به خوبی آن را ماساژ دهید. دو بار در هفته به این کار ادامه دهید تا شوره سر شما کم شود. علاوه بر آن می‌توانید مقداری نمک به شامپوی خود اضافه کنید.

درمان شوره سر با ماست

ماست‌های پروبیوتیک دارای باکتری‌های کنترل کننده شوره سر هستند به همین علت یکی از درمان‌های رایج شوره سر به وسیله ماست صورت می‌گیرد. در طول یک ماه، هفته‌ای دو بار ماست را به کف سر خود بمالید و ماساژ دهید این کار باید حدوداً ۲۰ دقیقه طول بکشد.

درمان شوره سر با سرکه سیب و جوش شیرین

سرکه سیب از رشد عفونت‌ها و قارچ‌ها جلوگیری می‌کند و این ضدعفونی موجب می‌شود که پوست سر تقویت شده و بیماری‌های آن که سبب شوره سر می‌شود بهبود یابد. ترکیب سرکه سیب با جوش شیرین نیز به درمان شوره سر کمک می‌کند.

درمان شوره سر با آب‌لیمو

استفاده از آب‌لیمو یک کار معجزه‌آسا است. مقداری از آب لیمو را در آب مخلوط کنید و در هربار حمام کردن آن را به موهای خود بمالید. اسید موجود در آب‌لیمو با سلول‌های مرده مبارزه می‌کند و به پاکسازی پوست سر شما کمک می‌کند.

درمان شوره سر با حنا و روغن زیتون

۳ قاشق پودر حنا را با آب مخلوط کنید و ۲ قاشق غذاخوری سفیده تخم مرغ را که هم زده شده است به آن اضافه کنید. در آخر ۱ قاشق روغن زیتون را به آن اضافه کنید و مخلوط کنید و مواد خمیری مانند را روی ریشه‌های مو قرار دهید. پس از گذشت نیم ساعت آن را آبکشی کنید. سپس با شامپو بشویید. بهتر است شامپو بدون سولفات باشد و افرادی که دارای خشکی مو هستند از نرم کننده استفاده کنند.

درمان خانگی شوره سر + انواع، علت و راهکارهای درمان پوسته مو

درمان شوره سر با اسپند

یک قاشق اسپند خشک شده و آسیاب شده را با یک لیوان آب جوش ترکیب کنید و پس از گذشت یک ربع از زمان آماده سازی، مواد را به ریشه موی خود آغشته کنید و ۴۵ دقیقه روی موهای خود قرار دهید. می‌توانید به وسیله پلاستیک از ریزش اسپندها بر سطح خانه جلوگیری کنید.

راهکارها و روش‌های درمان شوره سر

کنترل استرس می‌تواند مشکلات پوستی و مویی افراد را کاهش دهد. علاوه بر آن بهتر است که افراد مبتلا به شوره سر در طول روز موهای خود را بیشتر شانه بزنند و به طور منظم حمام کنند. برای کمک به بهبود سریع این مشکل نیز می‌توان از داروهای ضد شوره استفاده کرد اما بهتر از از داروهای شیمیایی برای درمان استفاده نکرد.

فرق شوره سر با پوسته سر

شوره سر تقریباً آن دانه‌های مایل به رنگ زرد هستند که باعث پوست‌ریزی، خارش و قرمزی سطح پوست شود اما خشکی سر پوسته‌های خشک و کوچکی هستند که در نواحی دیگر بدن نیز مشاهده می‌شود.

تفاوت شوره سر با شپش مو

ممکن است افرادی که به شوره سر مبتلا هستند با نوعی خارش نیز مواجه شوند اما باید توجه کنند که تفاوت این شوره های سر با شپش در همین مورد است که شپش‌ها با فوت کردن از موهای سر جدا نمی‌شوند و دانه‌هایی سفت و سخت اند در حالی که شوره‌های سر این ویژگی را ندارند.

کد خبر 575823

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهمن IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۸
    1 0
    سلام یک درمان کارامد بابت پوسته پوسته شدن کف سر خدمت دوستان عزیزم معرفی میکنم: توضیح اینکه من سالها کف سرم پوسته پوسته میشد و پوسته های بزرگ کنده میشد بهمراه خارش و کمی التهاب کف سر داشتم و کل سرم پر از شوره های درشت میشد و کل زندگیم رو ریخته بود بهم. هرنوع شامپو و هردکتری که بگین رفته بودم متاسفانه درمان ها همش موقتی بود مثلا یکی دو هفته بهتر میشد اما چون پوست سرم به اون شامپو یا اون مواد عادت میکرد اثرش دیگه از بین میرفت و دوباره بدتر میشد و مجبور میشدم دوباره یه راه دیگه رو امتحان کنم. تا اینکه بصورت کاملا اتفاقی البته قطعا که خاست خدا بوده یه راهی رو پیدا کردم و الان نزدیک ده ساله که سرم پوسته نداره و مایل هستم این روش رو به اشتراک بزارم: " این درمان فقط با شامپو بچه فیروز و پماد بتامتازون هست." روش: به هیچ عنوان هرگز صابون به کف سرتون نزنین و شامپو بچه فیروز تهیه کنین (این شامپو ph خنثی داره) و با این شامپو سرتون رو چندین بار بشورین تا جایی که وختی شامپو میزنین سریع کف کنه که مطمین میشیم کف سر کاملا تمیز شده (البته طی حموم میتونین چند بار بشورین و اخرین بار رو نگه دارین برای وخ
    • طاها US ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
      0 0
      خدا خیرت بده