جهت‌یابی با کمک ستارگان و صورت‌های فلکی

برای جهت‌یابی، روش‌های بسیاری در علم نجوم وجود دارد؛ حتی می‌توان با کمک یک ستاره و تشخیص حرکت آن جهت‌ها را تعیین کرد. ستارگان در هر ساعت ۱۵درجه از سمت شرق به غرب حرکت می‌کنند.

محسن منتظری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه یکی از روش‌های جهت‌یابی استفاده از صورت فلکی صلیب‌شمالی است، اظهار کرد: این صورت فلکی جزو مثلث تابستانی به‌شمار می‌رود و ساعت ۹ شب در مرکز آسمان دیده می‌شود.

وی افزود: پرنورترین ستاره صورت فلکی صلیب شمالی "دنب" است و درصورتی که در آسمان این صورت فلکی را دنبال کنید سمت شمال را خواهید یافت.

این منجم و ستاره‌شناس ادامه داد: یکی دیگر از راه‌های جهت‌یابی یافتن "صورت‌فلکی بادبادکی" است که زیر دب‌اکبر مشاهده می‌شود و سمت شمال آسمان را به ما نشان می‌دهد.

وی در رابطه با نحوه جهت‌یابی با استفاده از صورت فلکی خوشه پروین گفت: یکی دیگر از صورت‌های فلکی که در جهت‌یابی به ما کمک می‌کند خوشه پروین یا هفت خواهران است که متشکل از هفت ستاره قابل رصد است.

منتظری اضافه کرد: "خوشه پروین" یک خوشه ستاره‌ای باز است که در نیم‌کره شمالی قرار گرفته و در زمستان به راحتی از ابتدای شب قابل مشاهده است با امتداد دادن دنباله این خوشه می‌توانیم جهت شرق را بیابیم.

وی اشاره کرد: یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای جهت‌یابی با استفاده از ستارگان این است که چند لحظه آسمان را مشاهده کنیم و حرکت ستاره‌ای را مد نظر قرار دهیم؛ اگر بتوانیم حرکت ستارگان را تشخصی دهیم با توجه به اینکه ستارگان به سمت غرب در حال حرکت هستند به راحتی می‌توانیم جهت‌یابی کنیم.

این منجم و ستاره‌شناس ادامه داد: در آسمان‌های بسیار صاف راه کهکشان راه شیری قابل رؤیت است و درصورتی‌که بتوانیم مرکز کهکشان را مشخص کنیم، می‌توانیم سمت جنوب آسمان را بیابیم.

وی تاکید کرد: برای جهت‌یابی روش‌های بسیاری در علم نجوم وجود دارد و حتی می‌توان با کمک یک ستاره و تشخیص حرکت آن جهت‌ها را تعیین کرد. ستارگان در هر ساعت ۱۵ درجه از سمت شرق به غرب حرکت می‌کند.

کد خبر 575807

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.