سالانه ۲ میلیون نفر در دنیا به سرطان روده مبتلا می‌شوند/مصرف زیاد فست‌فودها ممنوع

رئیس انجمن گوارش و کبد ایران گفت: ابتلا به سرطان روده به دلیل مصرف زیاد فست‌فودها در ایران و سایر کشورها روبه افزایش است، بطوری که سالانه دو میلیون نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فرهاد زمانی_امروز سه‌شنبه بیست و هفتم اردیبهشت‌ماه_در نشست خبری هفته جهانی سلامت گوارش (سی‌ویکم اردیبهشت تا ششم خرداد) که در محل انجمن برگزار شد، اظهار کرد: سرطان روده بزرگ سومین سرطان شایع در کشور است که مصرف زیاد غذاهای آماده، استفاده از گوشت قرمز بیش‌ازحد نیاز بدن و مواد فرآوری شده ابتلاء به این بیماری را در جوانان افزایش داده است.

وی افزود: کشیدن سیگار، مصرف الکل، چاقی و نبود تحرک نیز از دیگر عوامل خطرزا برای ابتلاء به این سرطان است و تشخیص و درمان به‌موقع می‌تواند از روند پیشرفت بیماری بکاهد. همچنین مردم به‌ویژه در گروه سنی بالای ۵۰ سال می‌توانند با مراجعه به مراکز درمانی به‌صورت رایگان غربالگری سرطان روده بزرگ را انجام دهند که امکانات تشخیص و درمانی برای این نوع سرطان در کشور فراهم است.

رئیس انجمن گوارش و کبد ایران با بیان اینکه با جراحی و رادیوتراپی می‌توان سرطان روده بزرگ را درمان کرد، تصریح کرد: مصرف سبزی‌ها، غلات و غذاهای دریایی در پیشگیری از ابتلاء به این بیماری مؤثر است. سازمان جهانی بهداشت در هفته جهانی سلامت گوارش به آگاهی در مورد سرطان روده بزرگ تأکید داشته و انجمن‌های گوارش و کبد را موظف به اطلاع‌رسانی در مورد این بیماری کرده است.

۹۰ درصد سرطان روده قابل‌پیشگیری است

نجمه آل طاها، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در این نشست اظهار کرد: از هر ۲۳ نفر، یک نفر از مردان و از هر ۲۵ نفر، یک نفر از زنان در دنیا به سرطان روده بزرگ مبتلا می‌شوند و این بیماری با مصرف غذاهای سالم و فعالیت بدنی ۹۰ درصد قابل‌پیشگیری است. همچنین ژنتیک و سابقه سرطان در اعضای خانواده در بروز این بیماری مؤثر است اما عوامل محیطی بیشترین تأثیر در ابتلاء به سرطان روده بزرگ دارند.

وی ادامه داد: این سرطان اگر در مراحل اولیه و زود تشخیص داده شود، قابل درمان است و بروز آن به دلیل ایجاد پولیپ که ضایعه پیش سرطانی است، است. همه افراد جامعه در معرض خطر ابتلاء به این سرطان هستند و غربالگری بالای ۵۰ سال به همه توصیه می‌شود. همچنین درد شکم، خون در مدفوع، کم‌خونی، کاهش سریع وزن از علائم این بیماری بوده و باید به پزشک برای تشخیص و درمان سرطان روده بزرگ مراجعه شود.

به گزارش ایمنا، دستگاه گوارش از مری، معده، روده باریک و روده بزرگ تشکیل شده است. روده بزرگ از انتهای روده باریک شروع شده و به مقعد ختم می‌شود. مقعد همان دهانه روده بزرگ است که به خارج از بدن منتهی می‌شود. کولون اسم دیگر روده بزرگ است. زمانی که سلول‌های بدخیم یا سرطانی در روده بزرگ تشکیل شوند، سرطان ایجاد می‌شود. سرطان روده بزرگ به نام‌های سرطان کولون، سرطان کولون و رکتوم یا سرطان کولورکتال هم موسوم است.

کد خبر 575766

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.