۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۵:۱۱
جراحی اقتصادی دولت در میدان عمل

طی روزهای گذشته طرح اقتصادی دولت با عنوان جراحی اقتصادی توسط مجلس شورای اسلامی مصوب شد و دولت اجرای این طرح را در دستور کار قرار داد و در این راستا دولت با تقسیم‌بندی جامعه به ۱۰ دهک به دهک‌های اول تا سوم ۴۰۰ هزار تومان و مابقی ۳۰۰ هزار تومان یارانه پرداخت کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هدف از طرح اقتصادی دولت با عنوان جراحی اقتصادی توجه و توانمندسازی اقشار ضعیف و محروم جامعه و نیز جلوگیری از رانت و فساد و قاچاق کالاهای اساسی به کشورهای دیگر از جمله کشورهای همسایه بود.

بهبود وضعیت معیشتی مردم و ایجاد آرامش معیشتی با عادلانه کردن نظام پرداخت یارانه‌ها در صورت اجرای دقیق مصوبات مجلس، در دسترس خواهد بود. استمرار تأمین به موقع کالاها و اقلام مورد نیاز مردم در بازارهای هدف امری ضروری است که باعث آرامش خاطر مردم و جلوگیری از تقاضای بی مورد می‌شود.

به گفته رئیس مجلس شورای اسلامی، قوای سه‌گانه در تمام دستگاه‌ها با اراده قوی و به طور هماهنگ برای حل مشکلات و جراحی اقتصادی یک‌دل و یک صدا شده‌اند و مردم مطمئن باشند تمام مسئولان کشور در همه دستگاه‌ها بر حفظ قدرت خرید مردم و ایجاد آرامش معیشتی تاکید ویژه دارند و به لطف خداوند تمام اقدامات با همین هدف به انجام خواهد رسید.

پس از اعلام طرح اقتصادی دولت، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی به همراه معاون اول خود با حضور در یکی از مراکز اصلی توزیع مرغ و یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای تهران حضور پیدا کرد و ضمن گفت‌وگو با مردم، از نزدیک در جریان وضعیت توزیع بعضی کالاها و مشکلات مربوط به آن قرار گرفت.

دولت در تبیین طرح اقتصادی وارد میدان شد

حجت‌الاسلام محمدتقی نقدعلی، نماینده مردم خمینی‌شهر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص حضور رئیس‌جمهور و معاونان وی میان مردم و اطلاع‌رسانی درباره طرح اقتصادی دولت اظهار می‌کند: بزرگترین ویژگی مردم ایران این است که اگر مسئله‌ای برای آن‌ها تبیین شود و منطق و عقلانیت را در آن تصمیم ببینند قطعاً همراهی خواهند کرد.

وی، بدترین نوع تصمیم را تصمیمی دانست که درباره آن با مردم گفت‌وگو نشود و زوایای امر با مردم در میان گذاشته نشود.

وی ادامه می‌دهد: علی‌رغم ابهاماتی که ابتدای کار وجود داشت، بالاترین ویژگی و امتیازی که اکنون در کشور رقم خورده این است که دولت در ادامه راه با مردم همراهی کرد و درباره طرح اقتصادی اطلاع‌رسانی کافی در قالب مصاحبه، پیامک و حضور میدانی شخص رئیس‌جمهور، معاونان وی و وزرا صورت گرفت که مردم بدانند برای این اقدامات برنامه‌ریزی و تدابیری اندیشیده شده و ضرورت پیش‌روی نظام بوده است.

نماینده مردم خمینی‌شهر تصریح می‌کند: زمانی که صورت مساله طرح اقتصادی بیان شد مردم با دولت همراهی کردند از این‌رو انتظار داریم دولت در همین مسیر مسئله را تبیین و بعضی از اشکالات را برطرف کند.

وی با بیان اینکه روز گذشته در صحن علنی مجلس تذکر دادم که بعضی از ملاک‌ها برای تعلق یارانه باید اصلاح شود، اضافه می‌کند: برای مثال درآمد فرزندان خانوار را در درآمد سرجمع خانوار محاسبه کردند که این اقدام غلط است. یعنی فرزند خانوار اگر درآمدی دارد باید برای زندگی آینده و فعل خود در نظر بگیرد و نباید این موضوع در سرجمع درآمد خانوار حساب شود.

نقدعلی خاطرنشان می‌کند: قطعاً اصلاحات طرح اقتصادی در دستور کار دولت قرار خواهد گرفت. برخی از تراکنش‌ها یا واریزهایی که به حساب ملت بوده ناشی از یک درآمد مقطعی بوده است که باید در تعلق یارانه مدنظر قرار بگیرد و اصلاح شود که دولت در این راستا قول مساعد داده است.

وی می‌گوید: تفاوت کاری که دولت فعلی با دولت گذشته انجام داد این بود که دولت فعلی در تبیین مسئله طرح اقتصادی وارد میدان شد و در متن کار قرار گرفت.

نماینده مردم خمینی‌شهر اضافه می‌کند: اکنون خبرهای واصله حاکی از آن است که در بعضی از کشورهای همسایه اقلامی که قاچاق می‌شد کمیاب شده است و نشان می‌دهد مسئله قاچاق درست و جدی بوده است یا اینکه در برخی از شهرها خبر رسیده که برخی از اقلام ذیل قیمت مصوب آمده و تنزل داشته است یعنی نشان می‌دهد که اگر بازار را دستوری مدیریت نکنیم بلکه حمایت یارانه‌ای از مردم داشته باشیم، بازار جایگاه خود را پیدا می‌کند.

اقتصاد دستوری به بن‌بست می‌رسد

وی اظهار می‌کند: در حال حاضر همه اقتصاددانان دنیا عنوان می‌کنند که اقتصاد دستوری نمی‌تواند دوام داشته باشد زیرا اقتصاد دستوری به بن‌بست می‌رسد و در سراشیبی سقوط قرار می‌گیرد.

نقدعلی می‌گوید: در حال حاضر رویه‌ای که پیش گرفته شده اجماع نظر کارشناسان است و یقیناً با اصلاحاتی که رخ می‌دهد به نفع کشور، نظام و مردم خواهد بود. این در حالی است که دولت باید بیش از گذشته خطاها را اصلاح کند و چارچوب‌های درست را تقویت کند تا مردم به شکل ملموس آثار این طرح را ببینند و جلوی قاچاق و رانت گرفته شود.

وی می‌افزاید: ۲.۵ میلیون تن آرد با قیمت یارانه‌ای در اختیار صنایع و صنف قرار می‌گرفت که این نوع توزیع، عادلانه نبود یا در بحث نهاده‌های دامی مرغدار و دامدار ناراضی بودند این موضوع یعنی سیاست غلط بود زیرا هم یارانه می‌دادیم و هم مرغدار و دامدار راضی نبودند و نهاده به قیمت مصوب به دست آن‌ها نمی‌رسید.

امکان ادامه سیاست اقتصادی گذشته وجود نداشت

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی اضافه می‌کند: باید ریل گذاری‌ها را عوض می‌کردیم، همچنین باید به این نکته توجه کنیم که امکان ادامه سیاست قبلی وجود نداشت.

وی می‌افزاید: سال گذشته هشت میلیارد دلار مصوبه حمایتی داشتیم و تا پایان سال حدود ۱۶ میلیارد دلار به عنوان ارز ۴۲۰۰ تومانی هزینه کرده بودیم که مقداری با مجوز مجلس و مابقی را با مجوز سران قوا تأمین کردیم. این در حالی است که پیش‌بینی‌ها نشان می‌داد امسال ۲۰ میلیارد دلار باید برای این مسیر هزینه می‌کردیم یعنی در یک روال صعودی نامیمون و نامبارکی که به دست مردم و توده مردم نمی‌رسید و به سمت رانت، فساد، قاچاق پیش می‌رفت و هزینه کشور را بالا می‌برد بدون اینکه مردم آثار آن را حس کنند.

حضور میدانی در بین مردم شایسته است

رحمت‌الله فیروزی پوربادی، نماینده مردم نطنز و قمصر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار می‌کند: حضور رئیس‌جمهور و معاونان وی و وزرا در میان مردم و اطلاع‌رسانی و توضیح در خصوص طرح اقتصادی اقدام خوبی بود که باید ادامه پیدا کند.

وی با بیان اینکه باید اقدامات متعدد توسط دولت اجرایی و عملیاتی شود، ادامه می‌دهد: دولت باید نارضایتی‌ها و معضلات را بشناسد و برای رفع آن تصمیماتی اتخاذ کند. امیدواریم با حضور مسئولان در بین مردم در خصوص طرح‌ها و اقدامات افکار عمومی اقناع شود.

نماینده مردم نطنز و قمصر در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که با حذف ارز ترجیحی و پرداخت یارانه به مردم تا چه میزان طرح اقتصادی دولت موفقیت‌آمیز خواهد بود؟، خاطرنشان می‌کند: همه تصمیمات و قوانین باید اجرا شود همچنین باید بر حسن اجرا نظارت شود زیرا اگر تصمیمات جنبه اجرایی نداشته باشد موفق نخواهد بود.

وی اضافه می‌کند: امیدواریم طرح دولت موفق باشد و دولت بتواند آن را مدیریت کند فعلاً نمی‌توانیم در خصوص این طرح قضاوت کنیم زیرا ابتدا باید آثار آن را مشاهده کنیم.

مجلس تمام قد از طرح اقتصادی دولت حمایت می‌کند

اصغر سلیمی، نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص اصلاح اقتصادی توسط دولت اظهار می‌کند: با توجه به اینکه بعضی یارانه‌های پنهان وجود دارد که دولت آن را به همه افراد پرداخت می‌کند، برخی در کشور از یارانه چندین برابر بهره می‌برند و افرادی به صورت جزئی از یارانه استفاده می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: دولت برای نزدیک شدن به عدالت و اینکه بتواند این یارانه‌ها را به افراد نیازمند و کل مردم برساند باید تغییرات و اصلاحاتی را در مسائل اقتصادی خود به وجود می‌آورد که در این راستا بحث حذف ارز ترجیحی مطرح شد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح می‌کند: دنیا با شرایطی در زمینه مسائل انرژی و محصولات کشاورزی مواجه است، از این‌رو در زمینه محصولاتی همچون روغن، گندم، برنج و محصولات وابسته باید به مردم کمک شود تا با انجام اصلاحات اقتصادی فشار مضاعف بر مردم ایجاد نکند.

وی با بیان اینکه دولت به دنبال هدفمندی و واقعی کردن یارانه‌ها است، می‌گوید: باید مردم از برکات پرداخت یارانه در مسائل معیشتی، اشتغال، کار، تولید و صادرات و زیرساخت‌های مورد نیاز کشور بهره‌مند شوند.

سلیمی اضافه می‌کند: مجلس شورای اسلامی از حذف ارز ترجیحی و هدفمندی یارانه‌ها به صورت تمام قد از دولت حمایت می‌کند، اما باید اقداماتی صورت بگیرد تا مردم دچار مشکل نشوند در صورتی که اصلاح اقتصادی انجام شود مسائل و مشکلات برطرف خواهد شد و پس از آن خدمات در اختیار مردم قرار می‌گیرد تا شرایط از قبل بهتر شود.

کد خبر 575365

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.