حمایت شورای شهر ملبورن از بیانیه‌های آب‌وهوایی

شورای شهر ملبورن حمایت از سه طرح آب‌وهوایی از جمله بیانیه انرژی‌های تجدید پذیر C40 را که باعث می‌شود شهرها به قهرمانان و رهبران انرژی صددرصد کربن‌ صفر تبدیل شوند، در دستور کار خود قرار داد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شورای شهر ملبورن، پایتخت ایالت ویکتوریا در اسپانیا، متعهد شده است که در راستای کمک به کاهش و انطباق با تغییرات آب‌وهوایی، نسبت به پیاده‌سازی سه بیانیه آب‌وهوایی (آینده بهتر در استرالیا، ادینبورگ و C40) اقدام کند. هدف از تعیین برنامه چهار ساله شورا در این زمینه، اقدام برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و تجمع زباله‌ها، حفاظت از سلامت عمومی و تقویت اقتصاد است.

بیانیه‌های آب‌وهوایی

بیانیه آینده بهتر استرالیا چهار هدف دارد که شامل اقداماتی برای محدود کردن میانگین گرمایش جهانی به ۱.۵ درجه سانتی‌گراد بالاتر از سطح قبل از صنعتی شدن، الهام بخشیدن به ساکنان استرالیا برای درک فرصت‌های انتشار صفر، حمایت از مشارکت‌های ملی، اقدام در کنار هم و مشارکت‌های دولتی برای حمایت از اجرای توافق‌نامه پاریس می‌شود. این بیانیه نماینده‌ای ائتلافی از رهبران کسب‌وکارها و صنایع استرالیا، سرمایه‌گذاران، دولت‌های محلی، ایالتی و منطقه‌ای، مردم بومی و جزیره‌نشینان تنگه تورس، مؤسسات بهداشتی و اجتماعی، کشاورزان، توسعه‌دهندگان مشاغل، اتحادیه‌ها، کارگران، هنرمندان، مؤسسات دانشگاهی و فرهنگی و کل جوامع استرالیایی است.

بیانیه ادینبورگ به دنبال به‌رسمیت شناختن نقش حیاتی دولت‌های محلی در دستیابی به چشم‌انداز تعیین‌شده در چارچوب جهانی تنوع‌زیستی پس از ۲۰۲۰ است و نیاز به تلاش‌های فوری و فزاینده برای بسیج منابع مالی در تمام سطوح دولتی و بخش خصوصی را برای ارائه و جریان اصلی اقدامات تنوع‌زیستی مد نظر قرار می‌دهد و در نهایت بیانیه انرژی‌های تجدید پذیر C40، شهرها را قهرمانان و رهبران سیستم‌های انرژی صددرصد کربن‌صفر می‌داند و هدف آن افزایش بلندپروازی‌های شهری در زمینه انرژی، تسریع استقرار انرژی‌های تجدید پذیر و هدایت قدرت جمعی شهرها برای تأثیرگذاری بر اقدامات جهانی در مورد تغییرات آب‌وهوایی است.

شورای شهر ملبورن و مقابله با تغییرات اقلیمی

تغییرات اقلیمی یک چالش جدی است و برای انجام مباحث مهم پیرامون آن داشتن نگاهی رو به آینده بسیار حائز اهمیت به‌نظر می‌رسد. شورای شهر ملبورن نخستین شورای شهر در استرالیا محسوب می‌شود که استفاده صددرصدی از انرژی‌های تجدید پذیر را در برنامه کار خود قرار داده است و در نظر دارد تا سال ۲۰۴۰ آلایندگی را در سراسر شهر به صفر برساند.

ملبورن برای دهه‌ها پیشرو در پایداری بوده است و شورای شهر آن به دنبال راه‌هایی برای تشویق به جذب بیشتر انرژی‌های تجدید پذیر، ایجاد فرصت‌های جدید برای تحقیق، آموزش و مشاغل است تا شهرت شهر را به‌عنوان مرکزی برای نوآوری‌های انرژی پاک گسترش دهد. طبق تجزیه‌وتحلیل‌های سازمان دسترسی اقتصادی دیلویت (Deloitte Access Economics) نیز به‌واسطه اقدامات اقلیمی، اقتصاد استرالیا می‌تواند تا سال ۲۰۷۰ بیش از ۶۸۰ میلیارد دلار درآمد و بیش از ۲۵۰ هزار شغل ایجاد کند.

از سوی دیگر، اعلام حمایت از بیانیه‌های مذکور توسط شورای شهر ملبورن به دنبال گزارش منتشر شده IPCC است که شانس عبور از سطح گرمایش جهانی ۱.۵ درجه سانتی‌گراد را در دهه آینده تخمین می‌زند. این گزارش حاکی است که چنانچه اقدامی «فوری، سریع و بزرگ‌مقیاس، در راستای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای وجود نداشته باشد، محدود کردن گرمایش به ۱.۵ یا دو درجه سانتی‌گراد امکان‌پذیر نخواهد بود. گزارش IPCC نشان می‌دهد که انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از فعالیت‌های انسانی عامل حدود ۱.۱ درجه سانتی‌گراد گرم شدن از دهه ۱۸۵۰ است.

سرپرست پورتقولیوی محیط‌زیست شورای شهر ملبورن با اشاره به این‌که ملبورن در سال ۲۰۱۹ شاهد وضعیت اضطراری آب‌وهوایی و تنوع زیستی بود، اعلام کرد که با توجه به گزارش IPCC، زمان آن است که کل نقاط جهان برای بحث در مورد بیانیه‌های آب‌وهوایی برای پیوستن به COP26 آماده شوند و شورای شهر ملبورن را متعهد به اقدام و مشارکت در بخش‌های مختلف در راستای کمک به محدود کردن گرمایش جهانی به ۱.۵ درجه سانتی‌گراد معرفی کرد.

کد خبر 575350

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.