۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
آنتروپی چیست؟

یک کارشناس ارشد فیزیک سامانه‌های پیچیده گفت: کار در فیزیک از حرکت مولکولی منظم به‌دست می‌آید و با توجه به این نکته مقدار آنتروپی نیز می‌تواند معیاری برای بی‌نظمی مولکولی یا تصادفی بودن سیستم محسوب شود. مفهوم آنتروپی می‌تواند دیدگاهی برای خودکار بودن تغییرات در برخی پدیده‌ها و سامانه‌ها ایجاد کند.

احسان تمنده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه آنتروپی واحد اندازه‌گیری انرژی گرمایی سیستم است، اظهار کرد: آنتروپی در یک واحد دمایی، انرژی گرمایی را اندازه‌گیری می‌کند و برای انجام کار مفید غیرقابل دسترس است.

وی افزود: کار در فیزیک از حرکت مولکولی منظم به‌دست می‌آید و با توجه به این نکته مقدار آنتروپی نیز می‌تواند معیاری برای بی‌نظمی مولکولی یا تصادفی بودن سیستم محسوب شود. مفهوم آنتروپی می‌تواند دیدگاهی برای خودکار بودن تغییرات در برخی پدیده‌ها و سامانه‌ها ایجاد کند.

این کارشناس ارشد فیزیک سامانه‌های پیچیده ادامه داد: آنتروپی راه‌حلی ریاضی و مفهومی شهودی را بیان می‌کند و می‌تواند مشخص کند که رخداد کدام یک از فرآیندها غیرممکن است.

وی در مورد نحوه پدید آمدن آنتروپی گفت: آنتروپی برای نخستین‌بار توسط فیزیکدانی آلمانی به نام کلازیوس و در سال ۱۸۵۰ مطرح شد. کلازیوس به صورت کلی تعریفی برای جهت تغییر خودکار فرآیندها ارائه داد و با مطرح کردن مفهوم آنتروپی، قانون دوم ترمودینامیک را ایجاد کرد.

تمنده اضافه کرد: قانون دوم ترمودینامیک این‌گونه تعریف شد که تغییر خودکار برای فرایندی برگشت‌ناپذیر در سیستم ایزوله (سیستمی که گرما در آن مبادله نمی‌شود و کاری بر محیط اطراف انجام نمی‌دهد) همیشه در جهت افزایش آنتروپی پیش می‌رود.

وی در رابطه با فرآیندهای مرتبط با آنتروپی گفت: فرآیندهایی در فیزیک وجود دارد که تحت عنوان فرآیندهای برگشت‌پذیر و برگشت‌ناپذیر شناخته می‌شود و بررسی اینکه کدام فرآیند در کدام دسته قرار می‌گیرد، وظیفه آنتروپی است.

این کارشناس ارشد فیزیک سامانه‌های پیچیده تصریح کرد: در فرآیندهای برگشت‌پذیر، سیستم با محیط خود در تعادل قرار دارد و ممکن است با انرژی، بتوانیم فرآیند را به حالت اولیه بازگردانیم، اما در فرآیندهای برگشت‌ناپذیر، تعادلی نیست و امکان بازگشت به حالت اولیه نیز وجود ندارد.

کد خبر 575333

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.