سنگ کیسه صفرا خطر بروز سرطان پانکراس را افزایش می‌دهد

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که سنگ کیسه صفرا، خطر ابتلا به سرطان پانکراس را افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان به‌منظور ارزیابی ارتباط بین سنگ کیسه صفرا و خطر بروز سرطان پانکراس مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، سوابق پزشکی ۱۸ هزار و ۷۰۰ بیمار مبتلا به سرطان پانکراس در سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۵ را با حدود ۱۰۰ هزار بیمار مقایسه کردند.

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که ۴.۷ درصد مبتلایان به سرطان پانکراس در سال قبل از تشخیص سرطان به بیماری سنگ کیسه صفرا مبتلا شده بودند؛ حدود ۱.۶ درصد آن‌ها نیز کیسه صفرایشان را برداشته بودند. افرادی که به سرطان پانکراس مبتلا نشده بودند، فقط ۰.۸ درصد به سنگ کیسه صفرا مبتلا شده بودند و ۰.۳ درصد کیسه صفرایشان را برداشته بودند.

محققان به این نتیجه رسیده بودند که افراد مبتلا به سرطان پانکراس شش برابر بیشتر از بیماران بدون سرطان در طول یک سال قبل از تشخیص سرطان، سنگ کیسه صفرا داشتند. به نظر می‌رسد که مشخص شدن این رابطه به تشخیص زودهنگام سرطان پانکراس کمک شایانی می‌کند؛ درصورتی که بیمار مبتلا به سنگ کیسه صفرا سابقه خانوادگی سرطان پانکراس داشته باشد پزشک باید احتمال ابتلاء به سرطان را در نظر بگیرد.

به گفته پژوهشگران رابطه بین سنگ کیسه صفرا و سرطان پانکراس کشف نشده، اما ممکن است سنگ صفرا موجب بروز التهاب در ناحیه پانکراس شود؛ این التهاب مزمن ممکن است در نهایت باعث بروز سرطان شود. لازم است مطالعات بیشتری در این زمینه صورت بگیرد تا نتایج به دست آمده تأیید شود.

کد خبر 575318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.