۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۵:۵۵
دیپلماسی عزتمندانه

سفر امیر قطر به ایران در حالی انجام گرفت که تهران-دوحه طی سال‌های اخیر در عمل نشان داده‌اند به‌رغم تمام موانع و مشکلات، همواره مناسباتی حسنه، باثبات و قابل پیش‌بینی را تجربه می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رئیس‌جمهور ایران اسفندماه سال گذشته به دعوت رسمی امیر قطر تمیم‌بن‌حمد آل‌ثانی به دوحه پایتخت این کشور سفری دو روزه داشت. که از جمله اهداف این سفر حضور و سخنرانی در ششمین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز بود، همچنین رئیس جمهور ایران در جمع ایرانیان مقیم قطر حاضر شد و نشستی نیز با تجار قطری و ایرانی داشت.

از آن جایی که جمهوری اسلامی ایران مبدع گازی بوده است و به توصیه رهبر معظم انقلاب تجمع کشورهای دارای گاز تشکیل شد، لازم است جمهوری اسلامی و قطر که جزو مهم‌ترین دارندگان گاز در این منطقه و جهان هستند، روابط خود را یک بار دیگر و برای درازمدت تنظیم کنند و عقد قراردادهایی در این خصوص داشته باشند.

با توجه به اینکه سال گذشته رئیس جمهور به قطر و روسیه سفر کرده بود، سه کشور ایران، قطر و روسیه می‌توانند تعیین‌کننده و تنظیم‌کننده بسیاری از مواضع در حوزه گازی به ویژه قیمت، حجم و میزان انرژی این کالای با اهمیت برای کشورهای اروپایی باشند. همچنین مؤثر بودن این گفت‌وگوها می‌تواند در مسائل مهم منطقه‌ای و بین‌المللی به ویژه در حوزه انرژی حائز اهمیت باشد.

رئیس جمهور در جریان سفر به قطر با شرکت در نشست خبری مشترک با امیر قطر تاکید کرده بود: همکاری‌های دو کشور در حوزه راه، انرژی، تجاری، سرمایه‌گذاری، امنیت غذایی، سلامت و فرهنگ افزایش جدی خواهد داشت. ایران آمادگی خود را برای همکاری کامل در برگزاری هرچه بهتر بازی‌های جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر اعلام کرده است.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه سطح همکاری‌های موجود بین کشورهای منطقه متناسب با ظرفیت‌های عظیم موجود نیست، گفته بود: ایران به‌دنبال آن است تا در چارچوب سیاست همسایگی به تقویت این روابط کمک کند و به‌دنبال تعامل، همکاری و همراهی هرچه بیشتر با کشورهای همسایه است.

از این‌رو با توجه به اینکه قطر یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان با جمعیت بسیار محدود است بر همین اساس می‌تواند از توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران استفاده و در انعقاد قراردادهای امنیتی منطقه مؤثر واقع شود.

اولویت سیاست خارجی دولت سیزدهم توسعه روابط با کشورهای همسایه، مسلمان، دوست و غیرمعارض است، بحث سفرهای منطقه‌ای ریاست جمهوری به ویژه به کشور قطر به عنوان یکی از اعضای شورای همکاری خلیج فارس که کمترین تنش را در طول چهل سال گذشته با جمهوری اسلامی ایران داشته از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود.

در سفر رئیس جمهور به قطر ضمن تعمیق گسترش روابط دوستی و همسایگی بحث گسترش روابط اقتصادی نیز مطرح شده بود.

به گفته کارشناسان مسائل بین‌الملل، با توجه به اینکه برخی از کشورهای کوچک منطقه به دنبال ایجاد و افزایش حضور رژیم صهیونیستی هستند و نزدیکی دو کشور مؤثر و با نفوذ در منطقه یعنی جمهوری اسلامی ایران و قطر می‌تواند باعث جلوگیری از حضور بیشتر رژیم صهیونیستی در مسائل امنیتی منطقه باشد.

گسترش روابط بین کشورهای منطقه از دخالت رژیم صهیونیستی جلوگیری می‌کند

سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص سفر امیر قطر به ایران اظهار می‌کند: با توجه به جهت‌گیری‌های دولت سیزدهم در خصوص تعمیق روابط با کشورهای اسلامی، همسایه و غیرمعاند با تاکید بر گسترش روابط با کشورهای حوزه خلیج فارس باید گفت این سفر پاسخی به سفر سال گذشته ریاست جمهوری بود که در آن سفر توافقات اولیه در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و انرژی و امنیت صورت گرفته بود.

وی ادامه می‌دهد: بر این اساس امیر قطر در این سفر تلاش کرد که بخشی از توافقات به حالت اجرا دربیاید و شرایطی پدید بیاید که به آن توافقات نزدیک شویم.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح می‌کند: قطعاً روابط چندجانبه بین کشورهای منطقه می‌تواند در حوزه‌های مهمی همچون مسائل اقتصادی، تجاری و امنیتی بسیار مؤثر باشد و انتظار می‌رود این سفر بتواند اثر واقعی خود را نشان دهد.

وی اضافه می‌کند: پس از اختلافاتی که بین دولت قطر و عربستان به وجود آمد، قطر نیاز داشت به یک کشور قدرتمند در منطقه تکیه دهد و ارتباطات و نگرش‌های جدیدی که از چهار سال پیش قطری‌ها با جمهوری اسلامی ایران ایجاد کردند زمینه همکاری‌های این دو کشور را فراهم کرد.

صدرالحسینی خاطرنشان می‌کند: باید توجه داشته باشیم که موضوع گسترش روابط بین کشورهای منطقه می‌تواند از دخالت کشورهای فرامنطقه‌ای به ویژه رژیم صهیونیستی جلوگیری یا کاهش قابل توجهی ایجاد کند، همچنین با عنایت به شرایط جدید منطقه و دخالت‌های غیرموجه این رژیم بعد از عادی‌سازی روابط با کشورهای منطقه نزدیکی کشورهای مستقل منطقه می‌تواند تأثیر بسزایی در آینده امنیت منطقه داشته باشد.

وی با بیان اینکه مسئله مشترک بین ایران و قطر آرمان فلسطین است، می‌گوید: قطعاً در این خصوص گفت‌وگوهای مؤثر و مفیدی بین رؤسای دو کشور انجام شده است. البته با تفاهمات و تعاملات دوجانبه می‌توان به موضوعاتی همچون یمن و سوریه نیز به صورت منطقی پرداخت تا از دخالت کشورهایی که مسبب مشکلات امنیتی و انسانی در منطقه شدند جلوگیری شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل یادآور می‌شود: یکی از مهم‌ترین وظیفه دیپلماسی ایجاد و تعمیق ارتباطات و حل مشکلات فی‌مابین دو کشور است، به نظر می‌رسد که مهم‌ترین وظایف سفرهای دوجانبه بین سران کشورها رساندن آن‌ها به توافقات دوجانبه است.

وی ادامه می‌دهد: بنابراین نسبت به این سفرها باید امیدوار بود و چشم‌اندازهایی که هر دو کشور برای آینده روابط پیش‌بینی کردند می‌تواند تأثیر مستقیمی بر روی مطالبات هر دو کشور داشته باشد.

توازن در حوزه سیاست خارجی با همسایگان از نکات حائز اهمیت سفرهای منطقه‌ای است

صدرالحسینی با بیان اینکه مناسبات رو به رشد تهران و دوحه به خصوص در حوزه‌های اقتصادی و انرژی مورد تاکید قرار می‌گیرند، تصریح می‌کند: جمهوری اسلامی ایران خواهان روابط مسالمت‌آمیز همسایگان با توجه به نگاه عزتمندانه است و آمادگی دارد این نوع روابط با سایر کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس نیز گسترش یابد.

وی خاطرنشان می‌کند: باید شکاف‌های موجود در شورای همکاری خلیج فارس از یک سو و همکاری‌های پایدار ایران و قطر از سوی دیگر برجسته شوند، همچنین ایران و قطر امکان گسترش همکاری‌های منطقه‌ای در مورد افغانستان، لیبی، سوریه، یمن، افغانستان و غیر آن را دارند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه توجه کشورهای منطقه برای همکاری با ایران به واسطه دستاوردهای محور مقاومت بیش از گذشته تقویت شده است، می‌افزاید: هرگونه دخالت کشورهای خارجی و غربی‌ها نه تنها در منطقه راهبردی خلیج فارس امنیت‌ساز نیست، بلکه مضر برای منطقه است. آنچه می‌تواند مسائل منطقه را حل کند به دست توانای مدیران این منطقه است.

وی اظهار می‌کند: البته یکی از موضوعات خیلی مهم در رابطه با گسترش روابط با قطر اختلافاتی است که در حال حاضر بین اعضای شورای همکاری خلیج فارس ایجاد شده است و قطعاً این سفر می‌تواند راهی یا پنجره‌ای برای گسترش روابط کشورهای حوزه عربی با جمهوری اسلامی ایران باشد.

صدرالحسینی ادامه می‌دهد: سفر امیر قطر در شرایطی انجام شد که گفت‌وگوهای انجام شده بین ایران و عربستان سعودی نیز در جریان است و این گفت‌وگوها (بین ایران و عربستان سعودی)، بعضی از کشورهای حوزه خلیج فارس نسبت به این مساله بیشتر حساس شده‌اند تا بتوانند جایگاه ویژه‌ای را در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران به دست بیاورند، در حقیقت بعضی کشورها احساس می‌کنند اگر دیر بجنبند از تحولات آینده منطقه که جمهوری اسلامی ایران محور آن خواهد بود عقب می‌مانند.

وی اضافه می‌کند: از دیگر مسائل مهم مسائل اقتصادی و انرژی است که می‌توانیم با قطر روابط خوب و حسنه‌ای داشته باشیم و با توجه به توانمندی اقتصادی قطر، موضوع گسترش روابط تجاری و بانکی از موضوعاتی است که فی‌مابین دو کشور می‌تواند مورد بررسی قرار می‌گیرد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان می‌کند: نکته حائز اهمیت در سفر منطقه‌ای و ارتباطات سیاسی و اقتصادی منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران توازنی است که جمهوری اسلامی ایران در حوزه سیاست خارجی به ویژه با همسایگانش مدنظر داشته است و خواهد داشت و در حقیقت تعمیق گسترش روابط با قطر نیز در این رابطه قابل ارزیابی است.

کد خبر 575078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.