تبلیغات گوگل یا سئو؟ کدام بهتر است

سئو (به انگلیسی seo) به معنی بهینه سازی یک سایت برای موتورهای جستجو است؛ تبلیغات در گوگل اصطلاحاً گوگل ادز نامیده می‌شود که اسم قبلی آن گوگل ادوردز است و هنوز هم بسیاری از این نام استفاده می‌کنند.

این روزها اکثر کسب و کارها با این سوال مواجه هستند: تبلیغات گوگل یا سئو؟ کدام یک بازدهی بیشتری دارند و اینکه باید بر روی کدام یک از آن‌ها سرمایه گذاری کنند، تبلیغات گوگل یا سئو؟ برای اینکه به پاسخ این سوال پی ببرید باید در ابتدا به توضیح سئو و تبلیغ در گوگل، و در پایان نیز به مقایسه سئو و تبلیغات گوگل می‌پردازیم.

سئو چیست؟

سئو (به انگلیسی seo) به معنی بهینه سازی یک سایت برای موتورهای جستجو است. به صورت خلاصه‌تر باید بگویم که طی فرایند سئو محتوای سایت به گونه‌ای بهینه سازی می‌شود تا موتورهای جستجو راحت‌تر به موضوع سایت شما پی ببرند و آن را در نتایج مناسب نشان دهند. سئو خود نیز شامل بخش‌هایی مثل سئوی داخلی سایت، سئوی خارجی سایت، سئوی تکنیکال، سئوی محتوا اسکیماها، تحقیق کلمات کلیدی و … است. بعد از راه‌اندازی سایت و سئوی داخلی، ظاهر شدن سایت شما در رتبه‌های برتر گوگل بستگی به رقبای شما دارد. اگر رقبای شما هنوز به بازاریابی اینترنتی روی نیاورده‌اند به شما تبریک می‌گوئیم! شما یکه‌تاز میدان هستید. در این حالت تنها نیاز است که یک وب‌سایت راه‌اندازی کنید و اصول مقدماتی سئو را انجام دهید. همین کافی است و شما در رتبهٔ یک گوگل هستید. اما اگر قبلاً رقبای کاری شما وارد این حوزه شده‌اند کمی کار برای شما سخت می‌شود. شما باید نسبت به رقبایی که دارید یک استراتژی و نقشه راه سئو داشته باشید و شروع به سرمایه‌گذاری و هزینه در این حوزه کنید.

تبلیغات گوگل یا گوگل ادز چیست؟

تبلیغات در گوگل اصطلاحاً گوگل ادز نامیده می‌شود که اسم قبلی آن گوگل ادوردز است و هنوز هم بسیاری از این نام استفاده می‌کنند. گوگل ادز این قابلیت را به شما می‌دهد تا بدون استفاده از سئو ظرف مدت زمان کمتر از ۲۴ ساعت تبلیغات سایت خود را در رتبه‌های برتر گوگل انجام دهید.

مقایسه سئو و تبلیغات گوگل

در جواب اینکه بین تبلیغات گوگل یا سئو کدام را انتخاب کنیم، باید بگوییم که هر کدام از آن‌ها مزایا و معایب خود را دارند. سئو و گوگل ادز هر دو بخشی از بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ هستند. بسته به نوع کسب‌وکار و استراتژی دیجیتال مارکتینگ آن مجموعه، از هر دوی این روش‌ها یا ترکیبی از هر دو استفاده می‌شود. در ادامه اطلاعاتی درباره تفاوت‌ها و کاربردهای این دو توضیح می‌دهیم تا ببینید بین تبلیغات گوگل یا سئو کدامشان را باید انتخاب کنید.

تبلیغات گوگل یا سئو؟ کدام بهتر است

  1. کاربران ورودی از سئو رایگان است

این حرف تا حدودی درست و تا حدودی هم نادرست است! برای روشن‌تر شدن موضوع با نحوه کار آن‌ها آشنایی پیدا کنید. گوگل ادز به شما کمک می‌کند تا بدون کمک سئو و در مدت زمان بسیار کوتاهی سایت شما در گوگل دیده شود. اما به ازای هر کلیکی که کاربران بر روی تبلیغات شما انجام می‌دهند، هزینه‌ای کم می‌کند به همین دلیل به این نوع از تبلیغات، تبلیغات کلیکی نیز گفته می‌شود. اما برای کاربرانی که از طریق سئو وارد سایت شما می‌شوند، دیگر نیاز به پرداخت هزینه نیست. اما گفتیم که این موضوع تا حدودی نادرست است اما چطور؟ این به این خاطر است که شما باید برای اینکه از سئو ورود کاربران داشته باشید، باید به رتبه‌های برتر گوگل برسید و این خود نیازمند هزینه‌های تولید محتوا و سئوی سایت است.

  1. سئو زمان بر است

بله این موضوعی است که همهٔ متخصصان سئو می‌گویند. در دوراهی تبلیغات گوگل یا سئو، باید بدانید که سئو به ماه‌ها تلاش و هزینه نیاز دارد و باید حتماً به صورت درست کارها را پیش برد وگرنه به نتیجه نمی‌رسید. اما هنگامی که به رتبه‌های برتر در بعضی از کلمات کلیدی برسید، ترافیک ورودی به سایت شما ثابت خواهد ماند. در مقابل آن گوگل ادز طی مدت زمان بسیار کوتاهی تبلیغات شما را به نمایش می‌گذارد و نیاز به صرف زمان زیادی نیست.

  1. هدف‌گیری کلمات کلیدی

هنگام انتخاب بین تبلیغات گوگل یا سئو باید بدانید مشکلی که سئو در این زمینه دارد این است که سایت شما به مرور زمان در کلمات خاصی رتبه می‌گیرد و باید برای هر کلمه هزینه و برای هرکدام جداگانه تلاش کنید. اما در تبلیغات گوگل این‌طور نیست و شما می‌توانید هر کلمه‌ای را که دوست دارید هدف قرار دهید و محدودیتی در این زمینه ندارید. البته بعضی از استثناها هم وجود دارند. گوگل برای تبلیغ در شبکهٔ خود قوانین خاصی در نظر گرفته است که شما باید آن‌ها را رعایت کنید. مثلاً تبلیغ مشروبات الکلی، سیگار و دخانیات، شرط‌بندی، فروش اسلحه، فروش انسان و سایر کارهای غیرقانونی در گوگل امکان‌پذیر نیست. همچنین استفاده از نام برندهای معتبر و کرونا در تبلیغات گوگل ممکن نیست.

  1. تبلیغات در گوگل قابلیت شخصی سازی صفحه نتایج (serp) را دارد

برای درک بهتر این موضوع بگذارید کمی دقیق‌تر بررسی کنیم. وقتی کاربر کلمه یا عبارتی را در گوگل سرچ می‌کند، گوگل بر اساس آن سایت‌هایی را در صفحه نتایج (serp) به فرد نشان می‌دهد. این صفحات به ترتیب از صفحه n تا … ادامه دارند و در هر صفحه ۱۰ سایت قرار دارند. امروزه رقابت کسب و کارها در کسب رتبه‌های یک تا سه صفحه اول است.

تبلیغات گوگل یا سئو؟ کدام بهتر است

در صفحه نتایج بین یک تا چهار سایت اول تبلیغات گوگل دیده می‌شود که با کلمه ads متمایز شده‌اند و نشان می‌دهد که تبلیغات هستند. شش سایت مابقی با سئوی سایت بالا آمده‌اند و نتایج ارگانیک نامیده می‌شوند. البته تعداد تبلیغ‌ها بستگی به کلمه‌ای دارد که کاربر جستجو کرده و گاهی ممکن است که اصلاً در صفحه نتایج هیچ تبلیغی نبینیم. به صورت ساده‌تر یعنی اینکه آیا شخصی بر روی این کلمه تبلیغ کرده است یا خیر. حالا نتایجی که به صورت ارگانیک بالا آمده باشند دارای سه قسمت اصلی هستند: متا تایتل، متا دیسکریپشن و آدرس صفحه. البته با توجه به اسکیمایی که در صفحه استفاده شده، ممکن است تصویر شاخص و صفحات پربازدید هم نمایش داده شوند. نکته مهم در به‌کارگیری تبلیغات گوگل یا سئو این است که در تبلیغات گوگل علاوه بر این موارد، شما امکانات دیگری هم دارید.

در گوگل ادز با توجه به هدفی که برای تبلیغ خود دارید می‌توانید مواردی مثل شماره‌تلفن، آدرس، لوکیشن، لینک به صفحات دلخواه (مثلاً برای یک رستوران می‌تواند صفحه منو غذاها باشد) و … را به تبلیغ خود اضافه کنید. این موارد افزونه‌هایی هستند که گوگل به شما پیشنهاد می‌دهد تا از آنها در متن تبلیغ استفاده کنید. از آنجایی‌که گوگل به کاربرانش اهمیت زیادی می‌دهد، اگر کسب‌وکاری از این افزونه‌ها در تبلیغش استفاده کند، می‌تواند هزینه کمتری برای تبلیغ بپردازد.

کد خبر 575024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.