۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
لزوم حمایت از تولید منیزیم

دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت: مسئولان باید راهبردهایی برای حمایت از توسعه صنایع تولید فلز یا شمش منیزیم ایجاد کنند؛ زیرا ایران این پتانسیل را دارد که سالانه بیش از ۱۲۰هزار تن فلز منیزیم تولید کند و تبدیل به یکی از قطب‌های بزرگ تولید فلز شود.

«علی‌خان نصراصفهانی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه منیزیم فلز آینده است، اظهار کرد: توصیه کارشناسان برای تصمیم‌گیرندگان استراتژیک صنعت و معدن در استان اصفهان، توجه بیشتر به منیزیم و فلزهای مشابه است.

وی افزود: صنعت تولید شمش منیزیم باید توسعه یابد و امیدوارم در دهه‌های آینده ایران تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فلز منیزیم در خاورمیانه و حتی دنیا شود.

این دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت: فلز منیزیم یکی از سبک‌ترین فلزات است که از آلومینیوم سبک‌تر بوده و به دلیل ویژگی‌هایی که دارد، می‌تواند مشکلات فلز آلومینیوم را رفع کند.

وی در رابطه با کاربردهای فلز منیزیم گفت: این فلز به دلیل کاربردهایی که می‌تواند در صنایعی از جمله اتومبیل‌سازی، خودروسازی و هوا و فضا داشته‌باشد، باعث تحولی در صنایع خواهد شد؛ زیرا با استفاده از منیزیم در صنعت خودروسازی می‌توان وزن اتومبیل‌ها را کاهش و در مصرف سوخت صرفه‌جویی کرد.

وی تاکید کرد: منیزیم فلزی است که علاوه بر کاربردهای صنعتی در گوگردزدایی چدن و محصولات آهنی نیز بسیار مؤثر است؛ زیرا از نمونه‌های مشابه بسیار سبک‌تر، ارزان‌تر و باکیفیت‌تر است، همچنین می‌تواند سبب افزایش کیفیت محصولات چدنی و فولادی شود.

نصراصفهانی اضافه کرد: پودر منیزیم نیز می‌تواند به عنوان سوختی جامد در صنایع موشکی مورد استفاده قرار بگیرد. استفاده از این فلز می‌تواند موجب درو شدن از سوخت‌های فسیلی شود و به الکتریک شدن ماشین‌آلات و تجهیزات خودرو کمک کند.

وی درمورد کاربرد منیزیم در حوزه خودروهای الکترونیک گفت: در الکترونیک‌سازی اتومبیل‌ها و ماشین‌آلات باتری‌های لیتیومی بسیار مورد توجه قرار گرفته، اما ذخایر لیتیم محدود است و مشکلاتی نیز برای محیط‌زیست ایجاد می‌کند؛ بنابراین منیزیم می‌تواند جایگزین بسیار خوبی برای باتری‌ها محسوب شود.

دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان اشاره کرد: اصفهان ذخایر بسیاری دارد و مواد اولیه لازم برای تولید فلز منیزیم را نیز در اختیار دارد و به دلیل اینکه نیروی انسانی در این صنعت بسیار استفاده می‌شود و آب جایگاهی در خط تولید ندارد، می‌توان تولید منیزیم را به عنوان صنعتی ایده‌آل معرفی کرد.

وی تاکید کرد: مسئولان باید راهبردهایی برای حمایت از توسعه صنایع تولید فلز یا شمش منیزیم ایجاد کنند زیرا ایران این پتانسیل را دارد که سالانه بیش از ۱۲۰ هزار تن فلز منیزیم تولید کند و تبدیل به یکی از قطب‌های بزرگ تولید فلز شود.

کد خبر 574799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.