پشتیبانی از جامعه نخبگان مورد غفلت واقع شده است

استاندار اصفهان گفت: بخش قابل توجهی از دغدغه نخبگان به حق است، زیرا آن گونه که باید پشتیبانی‌ از جامعه نخبگان مورد غفلت واقع شده و معتقدم باید از نخبگان حمایت بیشتری صورت بگیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سید رضا مرتضوی امروز پنجشنبه -بیست‌ودوم اردیبهشت ماه- در نشست صمیمانه با نخبگان استان اصفهان اظهار کرد: امیدواریم فضایی ایجاد شود تا از ظرفیت نخبگان در بخش‌های مختلف در جهت پیش‌برد آرمان‌ها و اهداف کشور استفاده شود.

وی ادامه داد: همیشه دغدغه‌ها بر این اساس بوده که از ظرفیت‌های ویژه‌ای که در حوزه‌های مختلف وجود دارد استفاده نمی‌شود و کمتر به این موضوع پرداخته می‌شود تا در این راستا راه حل‌هایی از جانب جامعه نخبه و دانشگاهی داشته باشیم.

استاندار اصفهان تصریح کرد: یکی از دغدغه‌هایی که نخبگان دارند این است که میدان برای تحقق انتظارات و سرمایه‌های ایجاد شده توسط آن‌ها مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. در این راستا با عدم بهره‌گیری از نخبگان متضرر اصلی مجموعه حاکمیت است که از این قشر جامعه استفاده نمی‌کند.

وی خاطرنشان کرد: حسب تجربه و ظرفیت‌هایی که در بخش‌های مختلف وجود دارد، اگر کار ویژه تخصصی در بخش نخبگان تعریف و نگاه ویژه‌ای در قالب مسائل استان و کشور روی میز نخبگان در استان تعریف شود و این ظرفیت را پای کار مسائل کشور بیاوریم بسیاری از مسائل و مشکلات برطرف خواهد شد.

مرتضوی گفت: باید اقدامی صورت بگیرد تا تعلق خاطر نخبگان به جامعه بیشتر شود و احساس کنند کارها و تلاش‌های آن‌ها در جامعه دیده می‌شود و تاثیرگذار است. تا حل مشکلات جامعه و رفع دغدغه و مسائل و مشکلات را در جامعه شاهد باشیم.

وی ادامه داد: از بخش‌های مختلف جامعه نخبه و دانشگاهی درخواست می‌کنیم که در قالب کارگروه‌هایی در حوزه زیست محیطی، زیر ساختی، اجتماعی، آب و … طرح مساله کرده و به کمک مسئولان بیایند و ظرفیت‌های خود را به میدان بیاورند.

باید اعتماد مخاطب را به خود جلب کنیم

استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: به حدی جامعه ما سیاسی شده که ما را از برخی تصمیمات باز می‌دارد، باید بدانیم تحت بمباران اخبار منفی هستیم و نباید این اخبار بر ما تاثیر بگذارد.

مرتضوی گفت: باید در جامعه دانشگاهی تلاش کنیم که اعتماد جامعه مخاطب را نسبت به خود جلب کنیم اگر نخبه‌ای نتواند این کار را انجام دهد باید به نخبگی خود شک کند.

وی یادآور شد: باید تلاش کنیم برای مخاطب خود در حوزه‌های مختلف نگاه اعتماد آفرین ایجاد کنم. جامعه نخبگانی باید به سمتی برود که جامعه را به خدمت بگیرد.

استاندار اصفهان با بیان اینکه باید تلاش کنیم شرایط را بهبود ببخشیم در این مدت در بخش آب اقدامات موثری انجام شده است، ادامه داد: در بعضی حوزه‌ها باید سیاست اعمالی داشته باشیم نه سیاست اعلامی. برخی برای عدم حل مشکل مساله آب و حاشیه سازی بر فرونشست زمین تلاش می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: طی این مدت با تشکیل قرارگاه آب ۲۶ طرح شناسایی شده و صدها جلسه با حضور نخبگان دانشگاهی در حوزه آب دعوت کردیم و در زمینه کاهش مصرف، تغییر الگوی‌کشت و ورود به انرژی جدید در این جلسات مطرح شده است.

مرتضوی گفت: در حوزه بهداشت و درمان اتفاقات خوبی صورت گرفته است چون در نوع آموزش متفاوت عمل شده است از این رو باید در حوزه صنعت این اقدامات صورت بگیرد تا در این حوزه نیز شکوفایی را شاهد باشیم.

باید از نخبگان پشتیبانی شود

وی اضافه کرد: از دغدغه‌های مختلفی که نسبت به مسائل استان، کشور و دغدغه‌هایی که دامن‌گیر صنعت و محیط زیست در بخش آب، فرونشست، حوزه‌های فناوری و ارتباط با صنعت و … در جلسه با نخبگان مطرح شد. همچنین در خصوص فراهم سازی امکانات و تجهیزات دانشگاهی و گلایه‌هایی از مدیریت دانشگاه‌ها توسط جامعه نخبگان مطرح شد.

استاندار اصفهان اظهار کرد: پیامدهایی که این جلسات می‌تواند داشته باشد این است که در بخش‌های مختلف در قالب مرکز هم اندیشی که تعالی حکمرانی را در استان اصفهان به همراه داشته باشد کار ویژه‌ای تعریف کنیم تا پیرامون مسائل اساسی استان در بخش‌های مختلف شکل بگیرد.

وی اضافه کرد: باید از برخی مدیریت‌های مختلف و مرتبط با موضوعات استان دعوت کنیم که در این محافل طرح مساله کنند و با توجه به امکانات علمی و پژوهشی بر روی موضوعات مختلف کار کنند، اگر این جریان راه بیفتد بسیار ارزشمند است.

مرتضوی افزود: بخش قابل توجهی از دغدغه نخبگان را قبول دارم، زیرا آن گونه که باید از عهده پشتیبانی از جامعه نخبگان غفلت کردیم. معتقدم باید از نخبگان پشتیبانی بیشتری صورت بگیرد.

مرتضوی با بیان اینکه مطابق الگوهایی که در دنیا وجود دارد بسیاری از فعالان حوزه‌های فرهنگی و اقتصادی از ظرفیت نخبگان در جوامع مختلف برای مسائل راه حل استخراج می‌کنند، یادآور شد: از این رو باید این موضوع را در جامعه نهادینه و باور داشته باشیم که استفاده از نخبگان در سازمان‌ها و بنگاه‌های مختلف هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است و بخش‌های مختلف اقتصادی و فرهنگی آینده را در جهان رقابت پذیر می‌کند.

وی گفت: معتقدم نخبگان علمی از سر دغدغه‌مندی و علاقه‌ای که به حل مساله دارند مباحث خود را مطرح می‌کنند. فردی که در این جلسات حضور پیدا می‌کند امیدوار و مطالبه‌گر اما گله‌مند است که باید آن را قدر بدانیم.

کد خبر 574659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.