خط سبز گردشگری سمنان، اندر خم یک کوچه!

امروزه صنعت گردشگری به یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های اقتصادی تبدیل شده است و در دهه‌های اخیر شاهد افزایش رشد بازار جهانی گردشگری بوده‌ایم، توسعه صنعت گردشگری برای کشـورهای در حال توسعه که با معضلاتی مانند بیکاری مواجه هستند از اهمیت فراوانی برخوردار است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهرها به واسطه دارا بودن جاذبه‌ها و تأسیسات گردشگری فراوان، تعداد زیادی گردشگر را به سوی خود جذب می‌کنند، بنابراین بسترسازی، شناسایی جاذبه‌ها و منابع در مرحله اول و سپس ارزیابی و اولویت‌بندی و معرفی محوری که از این اولویت‌ها عبور می‌کند، امری ضروری به نظر می‌رسد.

طرح خط سبز گردشگری یا همان محور گردشگری سمنان-درجزین-مهدیشهر_شهمیرزاد از جمله طرح‌های مهم گردشگری در استان سمنان است که ساکنان این نقطه از کشور سال‌ها است، تنها اسم آن را از زبان مدیران شهری شنیده‌اند و تا چند ماه قبل رد و اثری از کلید خوردن این پروژه بزرگ و مهم گردشگری نبوده است.

معضلات طرح احیای خط سبز گردشگری سمنان

حسین موسوی، رئیس شورای اسلامی شهرستان سمنان در خصوص خط سبز گردشگری این شهر به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: پروژه خط سبز گردشگری یا همان محور گردشگری سمنان-درجزین-مهدیشهر-شهمیرزاد طرحی بسیار مطلوب و ارزشمند در راستای توسعه اقتصادی و گردشگری شهرهای سمنان، درجزین، مهدیشهر و شهمیرزاد است که از چندین سال پیش تاکنون مسکوت مانده است و می‌طلبد تا با توجه و پیگیری ویژه مسئولان ذی‌ربط اجرایی شود.

وی می‌افزاید: حدود هفت سال پیش شرکتی مشاور برای طراحی این مسیر به عرصه‌های مشترک شهرهای مسیر مذکور ورود کرد که نتوانست پایدار بماند و کار را به سرانجام برساند؛ لذا در دوره جدید مدیریت شهری با بررسی‌های انجام شده در شورای اسلامی شهرستان سمنان و با نشستی که با اعضای شورای اسلامی شهر مهدیشهر انجام شد، توسعه این محور مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و مقرر شد تا زمانی که مجوز شورای عالی معماری و شهرسازی کشور برای توسعه این مسیر اعطا نشده، اقدامی انجام نشود.

رئیس شورای اسلامی شهرستان سمنان تصریح می‌کند: تا زمانی که مجوزهای مستندات و مختصاتی که مربوط به رفاهیات گردشگری این مسیر است دریافت نشود، کار عملیاتی این پروژه گردشگری آغاز نخواهد شد.

وی خاطرنشان می‌کند: به‌تازگی موافقت‌های اصولی از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری صادر شده است و تا زمانی که نقشه و طرح مستندی به تصویب نرسد، نمی‌توان وارد فاز اجرایی این طرح شد؛ لذا از شهرداران و اعضای شورای اسلامی شهر درجزین، مهدیشهر و شهمیرزاد درخواست داشتیم که همکاری لازم را با مدیریت شهری داشته باشند تا سریع‌تر این طرح مصوب شود.

موسوی با بیان اینکه با مصوب شدن هرچه سریع‌تر طرح خط سبز گردشگردی می‌توان تمام امکاناتی که در حاشیه دو طرف مسیر نیاز است را هر چه سریع‌تر به سرانجام رساند و احداث و توسعه این محور هر چه زودتر انجام می‌شود تا به طور علمی محور سمنان به شهمیرزاد به صورت یک منظومه گردشگری شود و تمام مسافران و گردشگران از این محور استفاده و نهایت لذّت را ببرند، لذا تحقق این طرح به یاری و همکاری تمام اعضای شورای اسلامی شهرستان مهدیشهر نیاز دارد تا پای کار بیایند، زیرا به تنهایی این طرح محقق نخواهد شد.

وی ادامه می‌دهد: کمک گرفتن از بخش خصوصی در اجرای طرح احیای خط سبز گردشگری باعث توسعه آن می‌شود و از ظرفیت این بخش در دو طرف مسیر رفت و برگشت این محور استفاده خواهد شد.

رئیس شورای اسلامی شهرستان سمنان تنها یک کیلومتر از سی کیلومتر مسیر سمنان-درجزین-مهدیشهر-شهمیرزاد مربوط به شهر سمنان است که شورای اسلامی شهر سمنان به جد پیگیر توسعه این مسیر است و جلسات متعددی نیز در این زمینه برگزار شده است. بیشترین مسیر این محدوده مربوط به شهرهای درجزین، مهدیشهر و شهمیرزاد است و لازم است شورای اسلامی شهرستان مهدیشهر بیشتر پای کار بیاید تا پیگیری مصوبه این طرح مهم و حریم جاده مربوطه شود، البته موافقت‌های اصولی دریافت شده تا در حاشیه دو طرف خیابان فضای سبز، تابلوها و المان‌ها نصب و امکانات رفاهی فراهم شود.

تبلیغات و معرفی ناکافی؛ ضعف بزرگ خط سبز گردشگری

علی‌اکبر بنی‌اسدی، مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری سمنان در خصوص احیای خط سبز گردشگری به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: در دهه‌های اخیر رشد و توسعه صنعت گردشگری و انجام و اجرای طرح‌های گردشگری به عنوان یکی از فعالیت‌های عمده اقتصادی از طرف کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه برای دست‌یابی به مقاصد عمده گردشگری جهت جذب گردشگران برنامه‌ریزان شهری را به این فکر انداخته تا برای افزایش درآمد از طریق فعالیت‌های گردشگری به دو مقوله مهم افزایش رضایت گردشگران و تلاش در ارتقای کیفیت محصولات گردشگری توجه کنند.

وی ادامه می‌دهد: رقابت در راستای توسعه پایدار گردشگری شهری با توجه به ارائه نیازهای گردشگران در کنار تقویت مشارکت بخش‌های خصوصی و شهروندان در راستای رفع نیازها باید مورد توجه مدیریت اجرایی گردشگری شهری قرار بگیرد تا شاهد نتایج تأثیرگذار آن در رونق گردشگری باشیم، از جمله این نیازها تأمین زیرساخت‌های مناسب است که نقشی حیاتی در فرایند گردشگری و توسعه آن دارد.

مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری سمنان با تاکید بر اینکه تعریف و ساماندهی محورهای گردشگری یکی از زیرساخت‌هایی است که در افزایش ماندگاری گردشگر و بهبود کیفیت و کمیت محصولات گردشگری نقش بسزایی دارد، اضافه می‌کند: محور گردشگری سمنان-درجزین-مهدیشهر-شهمیرزاد قابلیت اضافه شدن به مسیرهای جدی و جدید را در استان سمنان و سطح کشور دارد، البته این محور علاوه‌بر بحث گردشگری به دلیل دسترسی به بازارهای مناسب نیز حائز اهمیت است.

وی تصریح می‌کند: از جمله ضعف‌های پروژه خط سبز یا محور گردشگری سمنان-درجزین-مهدیشهر-شهمیرزاد، تبلیغات و معرفی ناکافی این محور است که در استان سمنان آن طور که باید به آن پرداخته نشده است و در حوزه معرفی در سطح کشور نیز وضعیت این محور مطلوب نیست.

بنی‌اسدی می‌افزاید: کنار هم قرار گرفتن این شهرها به عنوان محور، هم‌افزایی مطلوبی را در توسعه و معرفی آنها رقم خواهد زد و در کنار هم پیوندی را ایجاد می‌کند که موجب توسعه زیرساخت‌ها خواهد شد و از آنجا که برخی جاذبه‌ها بین این شهرها مشترک است، بر این هم‌افزایی تأثیر مثبتی می‌گذارد.

کد خبر 574581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.