تعویق بازی‌های آسیایی فرصتی برای آمادگی است/رئیس‌جمهور برای رفع مشکلات ورزشکاران تلاش کند

«آمادگی افراد بستگی به خودشان دارد؛ اگر در فرصت به‌وجودآمده، تمرین‌ها را بهتر و بیشتر انجام دهیم، به‌طورقطع آمادگی‌مان بیشتر می‌شود؛ اما اگر با تعویق بازی‌ها، تمرینات و اردوها لغو شود و مدتی دور از تمرین باشیم، آمادگی بدن کاهش می‌یابد.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، «زهرا کیانی» متولد شهرکرد و پرافتخارترین تالو کار ایرانی است. وی ورزش خود را با ژیمناستیک شروع کرد، اما در هشت سالگی و دو روز مانده به مسابقات قهرمانی کشوری، به‌دلیل شکستگی شدید دست، مدتی از ورزش دور ماند و بعد از سپری کردن دوره نقاهت به پیشنهاد یکی از دوستانش وارد رشته ووشو و سپس بخش تالو شد. کیانی با کسب دو مدال طلا و یک نقره، موفق‌ترین و پرافتخارترین ورزشکار ششمین مسابقات جوانان جهان در بلغارستان بود و توسط منتقدان «فوق‌العاده» نامیده شد. کیانی با کسب مدال نقره در سیزدهمین مسابقات جهانی ووشو با امتیاز ۹٫۵۲ بعد از حریف روسی با امتیاز ۹٫۵۳ به مدال طلا رسید. وی نخستین بانوی تالوکار ایرانی است که در بخش تالو در رده سنی بزرگسالان به مدال جهانی دست یافته‌است. کیانی در سال اول حضور در ووشو به مقام سوم مسابقات کشوری رسید و سه سال بعد در مسابقات بروز مرزی نونهالان سنگاپور مدال نقره گرفت؛ در ادامه زمانی که ۱۲ ساله بود در مسابقات جوانان آسیا در شانگهای چین به مدال طلا دست یافت. خبرنگار ایمنا، گفت‌وگویی را با «زهرا کیانی» داشته است که در ادامه می‌خوانید:

به‌تازگی مسابقات آسیایی هانگژو به دلیل گونه جدید کرونا در این شهر به تعویق افتاد. با تأخیر در شروع این مسابقات آمادگی شما از دست نمی‌رود؟

از دی‌ماه در اردو بودیم. قبل از عید اردوهای ما ۱۵ روزه بود و ۱۵ روز نیز خودمان تمرین می‌کردیم. بعد از عید، اردوهای کامل ما شروع شد و متناوب در اردو بودیم تا مطلع شدیم بازی‌های آسیایی به تعویق افتاده است. آمادگی افراد بستگی به خودشان دارد؛ اگر در فرصت به وجود آمده، تمرینات را بهتر و بیشتر انجام بدهیم قطعاً آمادگی ما بیشتر می‌شود، اما اگر با تعویق بازی‌ها تمرینات و اردوها لغو شود و مدتی دور از تمرین باشیم، قطعاً آمادگی بدن کاهش می‌یابد. به نظر من این تعویق را می‌شود به فال نیک گرفت زیرا فرصتی خوب برای تلاش بیشتر مهیا شده است. امیدوارم اردوهای ما تا برگزاری بازی‌های آسیایی توأم باشد و اگر نمی‌شود متناوب در اردو باشیم، حداقل هر ماه ۱۰ روز در اردو به سر ببریم تا در آمادگی بالا بمانیم. امیدوارم برای این فرصت تدبیری اندیشیده بشود.

فکر می‌کنید سخت‌ترین حریفان در ووشو از چه کشورهایی هستند؟

سخت‌ترین حریفان در رشته ووشو از کشورهای آسیای شرقی مثل چین، هنگ‌کنگ، مالزی، اندونزی و ویتنام هستند. این کشورها اردوهایشان را شروع کرده‌اند و تمریناتشان را دارند. فکر می‌کنم رقابت در بازی‌های آسیایی بسیار سنگین باشد. امیدوارم تا شروع بازی‌ها، آمادگی لازم را کسب کنیم تا با رقبای سختی که داریم مقابله کنیم و روی سکو برویم.

تعویق بازی‌های آسیایی فرصتی برای آمادگی/رئیس‌جمهور برای رفع مشکلات ورزشکاران تلاش کند

بزرگ‌ترین هدف و برنامه شما برای سال پیش‌رو چیست؟

اگر روزی ووشو المپیکی شود، دوست دارم مدال طلای بازی‌های المپیک را کسب کنم اما به دلیل اینکه هنوز رشته المپیکی نیست، بزرگ‌ترین هدفم کسب مدال طلا در بازی‌های آسیایی است؛ همچنین بتوانم مدال‌های جهانی و آسیایی‌ام را ارتقا دهم. حدود دو ماه دیگر مسابقات جهانی را داریم که اگر شرایط فراهم شود و بتوانیم در این مسابقات حضور داشته باشیم، می‌خواهم بهترین اجرایی را داشته باشم تا تلاش این مدت خودم و مربیان را جبران کنم. امیدوارم بهترین عملکرد را در این بازی‌ها از خودم نشان دهم.

فکر می‌کنید با تغییر در ریاست اداره کل ورزش و جوانان استان رویکرد حمایتی از ورزشکاران بیشتر شود؟

تاکنون حمایت خاصی از سوی استان نداشته‌ایم؛ نمی‌دانم این نبودِ حمایت به دلیل تعداد زیاد قهرمانان استان اصفهان بوده است یا به‌خاطر کمبود بودجه. ما حتی جشن تجلیل از قهرمانان را در استان نداشته‌ایم که سالیانه برگزار شود و پاداشی هرچند اندک به قهرمانان آسیایی و جهانی ووشو داده شود. یک‌سری وعده‌ها معمولاً قبل از مسابقات داده می‌شود که بعد از مسابقات، عملی نمی‌شود! امیدوارم با این تغییر مدیریتی که در رأس ورزش استان افتاده است، رویکرد حمایتی بهتر از پیش شود.

وضعیت ورزش بانوان را در کشور چگونه می‌بینید؟

زنان و دختران ایرانی باید بدانند هیچ چیزی کم ندارند. درحال‌حاضر بانوان بیشتری در زمینه‌های مختلف ورزشی اعم از همگانی و قهرمانی، وارد می‌شوند. خیلی از زنان و دختران ما در مسابقات آسیایی و جهانی افتخارآفرینی داشته‌اند. دختران ما به یک خودباوری رسیده‌اند که باعث شده به دنبال آرزوها و باورهایشان بروند. امیدوارم روزی برسد که تک‌تک زنان و دختران سرزمینم، الماس نهفته درونشان را کشف کنند و استعداد و توانایی خود را بشناسند، به دنبال آرزوهایشان بروند و به اهدافشان برسند.

قرار است رئیس‌جمهور به اصفهان سفر کند. چه درخواستی از ایشان دارید؟

امیدوارم بیشتر به ورزشکاران و قهرمانان به‌خصوص ورزشکاران زن سرزمینم توجه کنند و برای رفع مشکلات ورزشکاران، بیشتر تلاش کنند.

کد خبر 574495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.