۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰
لزوم توسعه پایدار در روسازی

استاد دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی شریف گفت: مسئله‌ای که در مفاهیم زیست‌محیطی باید به آن توجه شود توسعه پایدار است زیرا منابع و مصالح تجدید ناپذیر رو به اتمام است و باید روسازی‌ها به گونه‌ای انجام شود که میزان بازیافت‌پذیری آن‌ها آسان‌تر و بیشتر باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پوریا حاجی کریمی استادیار و سرپرست آزمایشگاه روسازی پیشرفته در حاشیه سیزدهمین کنگره ملی مهندسی عمران گفت: تولید و استفاده از قیرهای هوادهی شده به سال ۱۸۷۶ بر می‌گردد که در فرایند هوادهی توسط دمیدن هوای داغ به VB با هدف افزایش سختی قیر انجام می‌شود.

وی افزود: هوادهی فرایندی بسیار زمان‌بر است که انرژی بسیاری مصرف می‌کند، به علاوه مواد فرار مورد استفاده در این فرایند موجب تولید آلاینده‌های بسیاری می‌شود که برای کاهش مدت زمان هوادهی، مصرف انرژی و تولید گازهای گل‌خانه‌ای سه نمونه قیر تهیه شد و مورد بررسی قرار گرفت که نمونه اول VB خالص، نمونه دوم حاوی PPA و نمونه سوم حاوی نانو سیلیکا است.

استادیار و سرپرست آزمایشگاه روسازی پیشرفته ادامه داد: در آماده‌سازی نمونه‌ها دو سناریو وجود داشت و یک بار نمونه بدون در نظر گرفتن نانو سیلیس تست شد و بار دیگر بدون در نظر گرفتن PPA که محلول به‌دست آمده در دمای ۵۰ درجه سانتی‌گراد میکس و سپس در دمای ۸۰ درجه سانتی‌گراد قرار داده شد. در نهایت محلول کاملاً خشک و برای اضافه شدن به VB آماده شد.

وی اشاره کرد: برای شبیه‌سازی فرایند از مجموعه شبیه‌سازی هوادهی شرکت نفت پاسارگاد استفاده شد که تحت شرایطی کنترل شده، این شبیه‌سازی انجام شده است.

حاجی کریمی افزود: هدف از این پژوهش بررسی اثر بخشی مواد مذکور بود که برای این کار فرایند در دمای معینی تا ۳۰۰ دقیقه ادامه یافت و پس از گذشت هر ۳۰ دقیقه از شیر خروجی ۵۰۰ گرم نمونه جهت انجام آزمایش‌های مد نظر برداشته می‌شد.

وی در رابطه با آزمایش‌هایی که روی نمونه‌ها انجام شد، گفت: از جمله آزمایش‌هایی که روی نمونه‌ها انجام شد آزمایش درجه نفوذ، نقطه نرمی و رده‌بندی عملکردی قیر است که نتایج پیرامون سه نمونه VB خالص، حاوی نانو سیلیس و حاوی PPA بررسی شد.

استادیار و سرپرست آزمایشگاه روسازی پیشرفته افزود: در نتایج به‌دست آمده درجه نفوذ VB خالص ۱۲۰ دقیقه شد که در نمونه‌های آزمایش حاوی نانو سیلیس و PPA به ۹۰ دقیقه کاهش یافت. درجه نفوذ ابتدایی نیز برای نمونه‌هایی که حاوی نانو سیلیس بودند کمتر بود و در حالتی که از PPA grafted Nanosilica استفاده شد مدت زمان کمتری برای دست‌یابی به تمام درجه نفوذها سپری شد.

وی ادامه داد: نمونه‌های حاوی نانو سیلیس و PPA از ابتدای فرایند مقدار نقطه نرمی پایینی داشت و در طول فرایند کاهش ۳۰ دقیقه زمان قابل مشاهده بود.

حاجی کریمی اشاره کرد: در مقایسه‌ای که انجام شد، دمای پایین نمونه‌هایی که حاوی PPA بود با نمونه‌های نانو سیلیس تفاوتی ندارد، اما هر دوی این دو نمونه‌ها یک گرید بالاتر از نمونه خالص بود.

وی افزود: با توجه به مسائل ذکر شده و نتایج حاصله، کاهش مدت زمان هوادهی می‌تواند راه حل خوبی برای کاهش مصرف انرژی محسوب شود و افزودن PPA به VB نیز می‌تواند رده عملکرد را بهبود ببخشد و باعث کاهش مصرف انرژی و انتشار آلودگی شود.

استادیار و سرپرست آزمایشگاه روسازی پیشرفته گفت: این موضوع مبحثی بسیار جدید است و به همین دلیل برخی شرایط و ویژگی‌ها با فرایند تولید معمولی قیر مقایسه نشده است؛ بنابراین ممکن است از این جهت به فرایند مورد بحث نقد وارد شود.

ارتباط روسازی و محیط‌زیست

در ادامه سیزدهمین کنگره ملی مهندسی عمران نادر طباطبایی اظهار کرد: در ایران روش‌های گوناگونی در طراحی روسازی وجود داشته است که به مرور با متدهای دیگری جایگزین شد.

وی افزود: در چند دهه گذشته مفاهیم مختلفی از محیط‌زیست مطرح شده است و یکی از مباحث مهندسی عمران و راه، ارزیابی زیست محیطی پروژه‌ها است که مسائل مختلفی در این رابطه مطرح شده است.

استاد دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: از جمله مسائل مطرح در زمینه عمران و راه، طراحی حساس نسبت به زمینه است که این مسئله به مسیر و یکپارچگی راه و محیط اطراف مربوط می‌شود.

وی تاکید کرد: مسئله دیگری که در مفاهیم زیست‌محیطی حائز اهمیت است، توسعه پایدار است زیرا منابع و مصالح تجدید ناپذیر رو به اتمام است و باید روسازی‌ها به گونه‌ای انجام شود که میزان بازیافت‌پذیری آن‌ها آسان‌تر و بیشتر باشد.

طباطبایی توسعه پایدار را بازیافت دانست و گفت: برای بازیافت‌پذیری و سهولت انجام سنجش، راه‌های مختلفی وجود دارد که یکی از آن‌ها تحقیق زیست محیطی یا هزینه روسازی در چرخه عمر است که این مسائل نیازمند سیاهه زیست‌محیطی است.

وی افزود: در فرایند تولید آسفالت مصرف انرژی، آب و تولید آلاینده نیز بسیار است که این مسائل باید به گونه‌ای کنترل شود.

گزینه‌های مفید در روسازی

استاد دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی شریف در رابطه با گزینه‌های مفید روسازی گفت: برای روسازی ترکیب‌ها و موارد مختلفی از جمله آسفالت داغ با دانه‌بندی تو پر، روسازی بتنی درس دار با داول و روسازی نیمه صلب وجود دارد که هر کدام نیازمند شرایطی خاص است.

وی تصریح کرد: روسازی آسفالتی بازیافتی، استفاده از تکنلوژی آسفالت گرم، بهره‌گیری از آسفالت سرد و استفاده از خرده بتن به عنوان مصالح در روسازی بتنی یا آسفالتی می‌تواند نمونه‌هایی مفید در زمینه روسازی محسوب شود.

طباطبایی افزود: مسئله‌ای که در ایران توجه کمی به آن شده است طراحی روسازی با اساس معکوس است و استفاده از روسازی زوال ناپذیر نیز در مقایسه با آسفالت‌های معمولی و بتنی بر خلاف تصور بسیار منابس بوده است.

وی تاکید کرد: یکی از مسائلی که در ایران بسیار دیده شده سیل و آب گرفتگی ناشی از تغییر اقلیم است؛ این مسئله در صنعت روسازی به دلیل اینکه ایران کشوری خشک بوده کمتر مورد توجه قرار گرفته و زه‌کشی لایه‌ها به درستی صورت نمی‌گرفت.

استاد دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی شریف در همین رابطه ادامه داد: مبحث تغییر اقلیم بسیار مهم است و در همین زمینه می‌توان از تجربیات کشورهای دیگر استفاده کرد. در ایران مشکلاتی از جمله سیل و آب گرفتگی وجود دارد و باید جدی گرفته شود.

وی در رابطه با خسارت آب به جاده‌ها گفت: خسارات ناشی از سیل و آب گرفتگی و تأثیر آن بر آسفالت قابل مشاهده است. پدیده‌هایی مانند بالا آمدن آب، سیل و آب گرفتگی می‌تواند منجر به خوردگی جاده‌ها شود.

طباطبایی افزود: آب موجب فرسایش و خوردگی جاده می‌شود؛ بنابراین باید با استفاده از پوشش‌های حفاظتی مانند پوشش گیاهی یا استفاده از آسفالت‌هایی با زه‌کشی مناسب از رخ‌دادن چنین اتفاقاتی جلوگیری کنیم.

کد خبر 574479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.