غربالگری ‌های دوران بارداری حذف نشده است

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: متاسفانه هجمه‌هایی مبنی بر حذف غربالگری‌های پیش از زایمان، اتفاق می‌افتد که صحیح نیست؛ غربالگری حذف نشده و فقط مقداری تخصصی‌تر شده است.

به گزارش ایمنا، سعید کریمی، در نشست خبری که همزمان با هفته سلامت و به مناسبت هفته ملی جمعیت برگزار شد، اظهار کرد: هدف همه ما این است که بتوانیم بحران پیری جمعیت و کاهش فرزندآوری را در اسرع وقت حل کنیم.

وی افزود: عوامل این بحث بسیار متعدد هستند و وزارت بهداشت هم به عنوان یکی از این عوامل که می‌تواند تسهیل‌گر بوده و کمک کند، در قانون جوانی جمعیت دیده شده و وظایفی برای آن تعیین شده؛ قصد ما این است که به بهترین شکل قانون را اجرا کنیم.

معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: فکر می‌کنم که مهم‌تر از بحث جمعیت در کشور وجود ندارد، زیرا بحث سرمایه انسانی است. زمانیکه کشورمان پیر شود، در همه زمینه‌ها کشور دچار آسیب می‌شود و برنامه‌های ترتیب داده شده در این جهت است که بتوانیم سریع‌تر از این بحران خارج شویم.

پوشش بیمه‌ای خدمات مربوط به ناباروری

کریمی درباره تسهیلات حمایتی برای کاهش هزینه‌های درمان ناباروری و حمایت از زوج‌های نابارور، خاطرنشان کرد: در زمینه تسهیلات حمایتی که در حوزه ناباروری پیش بینی شده، مهمترین کار بحث گسترش پوشش بیمه‌ای است. از آنجایی که در گذشته بحث کنترل و تنظیم جمعیت در برنامه وزارت بهداشت بوده است، هیچیک از خدمات ناباروری تحت پوشش قرار نداشته است. درحالیکه اکنون که ریل تغییر کرده و هدف فرزندآوری و افزایش جمعیت است، مهمترین کار این است که بتوانیم خدمات درمان ناباروری و خدمات مربوط به افزایش جمعیت را تحت پوشش قرار دهیم.

وی ادامه داد: طی چند روز گذشته بیش از ۵ میلیون از جمعیت کشور را که هیچ پوشش بیمه‌ای نداشتند و جزو سه دهک کم برخوردار بودند، به صورت رایگان تحت پوشش بیمه‌ای قرار دادیم و یک قدم بسیار بزرگ برداشته شد.

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: تقریباً تمام خدماتی که در حوزه ناباروری ارائه می‌شود، مانند خدمات پاراکلینیک، سونوگرافی، IVF و داروهایی که استفاده می‌شوند، آزمایش‌ها و جراحی‌ها تحت پوشش بیمه قرار گرفتند.

غربالگری پیش از زایمان حذف نشده است

سعید کریمی درباره وضعیت غربالگری‌های پیش از زایمان، اظهار کرد: متأسفانه درباره غربالگری هجمه‌هایی اتفاق می‌افتد مبنی بر اینکه قرار است غربالگری حذف شود. اصلاً این طور نیست، قرار نیست غربالگری حذف شود و در قانون هم کاملاً تشریح شده که این غربالگری باید چگونه انجام شود.

وی اضافه کرد: اگر پدر و مادر خودشان درخواست و تمایل به انجام غربالگری داشته باشند، به پزشک متخصص مراجعه می‌کنند و با توجه به صحبتی که با آنها می‌شود و ریسکی که وجود دارد، وارد پروسه غربالگری در آن بیماری خاصی که درباره آن نگرانند، می‌شوند. بنابراین غربالگری اصلاً حذف نشده، فقط مقداری تخصصی‌تر شده است.

معاون درمان وزارت بهداشت تاکید کرد: نگرانی که مطرح می‌شود مبنی بر اینکه غربالگری حذف شده و قرار است تعداد زیادی فرزند معلول متولد شوند نادرست است که این طور نیست؛ غربالگری کاملاً قابل انجام است.

وی ادامه داد: در عین حال وقتی به انجام غربالگری توصیه می‌شد، به دنبال آن ناراحتی‌هایی که برای پدر و مادر ایجاد می‌شد و خانواده‌ها تا پایان بارداری نگران بودند که نکند که فرزند من معلول باشد، اکنون مقداری از آن فضای سنگین فاصله می‌گیریم، وگرنه غربالگری حذف نشده است.

کریمی درباره غربالگری در بارداری‌های پرخطر با توجه به افزایش سن ازدواج، گفت: یک عدد ۳۵ سالگی را به عنوان بارداری پرخطر در نظر گرفته بودیم. در حالی که این طور نیست و بسیاری از مادرانی که در سنین بالاتر هم هستند، می‌توانند فرزند سالم داشته باشند. باید توجه کرد که خود کلمه "پرخطر" برای مادر استرس ایجاد می‌کند و ممکن است انگیزه زوجین را برای فرزندآوری بعد از ۳۵ سالگی کم کند. در نتیجه ما سعی می‌کنیم کلمه پرخطر را کمتر استفاده کنیم تا بار روانی برای زوجین کمتر شود.

جزئیات کلینیک‌های پساکووید

وی درباره وضعیت کلینیک‌های پساکووید که قرار است در زمینه عوارض بعد از کرونا کار کنند، تصریح کرد: قرار نیست که مجدداً کلینیکی به عنوان کلینیک پساکووید بسازیم. این هدر دادن منابع است، بلکه ما تعداد زیادی کلینیک ویژه در بیمارستان‌ها داریم که در این کلینیک‌ها باید استفاده بهینه داشته باشم.

کریمی افزود: چند بیماری مانند مشکلات روحی و روانپزشکی ناشی از اضطراب و افسردگی، دیابت در دوران پساکووید افزایش می‌یابد؛ برخی مطالعات نشان داده که مبتلایان به کووید تا ۴۰ درصد ممکن است افزایش ریسک ابتلاء به دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی داشته باشند و در این کلینیک‌ها می‌خواهیم روی این موارد تمرکز بیشتری داشته باشیم و راهکارهایی برای مدیریت و کاهش این بیماری‌ها داشته باشیم.

شایع‌ترین علت مرگ در سنین جوانی تصادف و تروما است

معاون درمان وزارت بهداشت اظهار کرد: به محض اینکه صحبت از جمعیت می‌شود ما به فرزندآوری و تولد و زایمان فکر می‌کنیم. در حالی که همه بحث این نیست و حفظ جمعیت جوان نیز یکی از اولویت‌های مهم است.

وی ادامه داد: زحمات زیادی کشیده می‌شود تا کودکی به دنیا آید و به جوانی برسد، حال این جوان بر اثر یک تصادف از بین می‌رود. این خسارت بزرگی برای کشور محسوب می‌شود. حفظ جمعیت جوان، فقط فرزندآوری نیست، بلکه کمک به نگه داشتن جمعیت جوان نیز اهمیت دارد. البته که فرزندآوری باید حتماً صورت گیرد، اما حفظ جمعیت جوان هم باید انجام شود.

کریمی گفت: شایع‌ترین علت مرگ در سنین جوانی بحث تصادفات و تروما است؛ در عین حال ممکن است این افراد در حوادث معلول شوند که نیاز به حمایت داشته باشند، بنابراین، کشور باید روی این موضوع نیز کار کند. درواقع، علاوه بر فرزندآوری، باید به بعد از فرزندآوری نیز بیندیشیم.

منبع: وبدا

کد خبر 574475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.