زاینده‌رود را برای خوش‌گذرانی نمی‌خواهیم/ فرونشست اصفهان را تهدید می‌کند

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: خیلی‌ها تصور می‌کنند ما از زاینده‌رود برای خوش‌گذرانی استفاده می‌کنیم، در حالی که زاینده‌رود یک جریان تاریخی است و اگر این رودخانه زنده نباشد، پدیده فرونشست زمین بیش از این اصفهان را گرفتار و تهدید می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مجید نادرالاصلی در یک برنامه رادیویی برخط، اظهار کرد: به تازگی در دانشگاه صنعتی اصفهان همایشی در خصوص پدیده فرونشست زمین برگزار شد و موضوع به صورت علمی مورد بررسی قرار گرفت؛ با این حال کمتر در رسانه ملی به این موضوع پرداخته شده است.

وی با بیان اینکه فرونشست موضوعی علمی است، اما گاهی به دلیل برخی اقدامات این پدیده دست‌ساز است و برای بررسی آن باید به عملکرد خود مراجعه کنیم، افزود: عمده زمین اصفهان به صورت "رُس" است و از دیرباز از سفره‌های زیرزمینی آب برداشت می‌کردیم. این سفره‌ها نیز به واسطه زنده‌رود در حد نیاز مملو از آب بوده، اما به دلیل اینکه این سفره‌ها کم‌کم تهی شده، زمین نیز دچار نشست شده است.

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه برداشت بیش از حد مجاز از آب‌های زیرزمینی به عنوان مهم‌ترین علت فرونشست است، گفت: سال‌های فراوانی است که زاینده‌رود به علت برداشت‌های غیرواقعی دچار خشکی شده است و برخی به صورت دست‌ساز باغاتی را ایجاد کردند و مصارف جدیدی در حوزه‌های صنعت و شرب رقم خورده شد، در نهایت مجبور شدیم به سفره‌های زیرزمینی هجوم بیاوریم. در این راستا چاه‌هایی به عمق ۳۵۰ متر حفر و آب سفره‌های زیرزمینی خالی شد، طبیعی است که زمین دچار فرونشست می‌شود.

وی با بیان اینکه فرونشست مشکلی است که مردم با ترس به آن نگاه می‌کنند، تصریح کرد: در ابنیه شکاف‌هایی ایجاد شده که دلهره مردم را صد چندان کرده است در این راستا باید به این موضوع به صورت ویژه دقت کنیم، همچنین مصارف کشاورزی، فضای سبز، صنعت و حوزه شرب باید پیگیری شود، البته تاکید شده که مردم اصفهان در مصرف آب شرب جایگاه بسیار خوبی در کشور دارند و در رده‌های بالای صرفه‌جویی ایستاده‌اند.

نادرالاصلی با اشاره به اینکه فرونشست تنها بحث مختص اصفهان نیست و در کشور این پدیده دیده می‌شود، خاطرنشان کرد: به علت جایگاه تاریخی اصفهان این پدیده از اهمیت بالاتری برخوردار است.

آزادسازی حاشیه زاینده‌رود مورد توجه قرار گیرد

وی ادامه داد: دولت توانست عمده سواحل جنوبی و شمالی کشور را از تعرض پاک کند، بنابراین تمام طول مسیر زاینده‌رود نیز باید کنترل و سالم‌سازی شود.

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه مصرف در بخش صنعت قابل کنترل‌تر از کشاورزی است، گفت: البته این موضوع درباره کشاورزی‌های کنترل نشده و ایجاد باغاتی مطرح است که متناسب با اقلیم اصفهان نیست، نوع کشت و کشت بهینه باید مورد توجه قرار گیرد تا در برداشت به نتیجه بهتری برسیم و در مصرف نیز شرایط را بهتر مدیریت کنیم؛ قطعاً لازمه این کار نیز فرهنگ‌سازی و مدیریت در حوزه آب است.

وی خاطرنشان کرد: از مردم و مدیریت استان انتظار می‌رود که مصارف را کنترل کنند، در سراب اگر مدیریت ملی ورود کند، مصارف این حوزه نیز کنترل می‌شود، این در حالی است که در مسیر رودخانه با گود کردن کف آن، پمپ‌های قوی وجود دارد که آب را بالا می‌کشد؛ نکته اینجا است که برای این میزان آب محدود باید مدیریت مؤثری انجام شود.

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به فعالیت دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود، گفت: با توجه به اینکه معضل اصلی امروز اصفهان آب است، شورای شهر در این مدت توانسته حساسیت استانی و حتی ملی را در این زمینه ایجاد کند، در این راستا دبیرخانه‌ای تحت عنوان دبیرخانه زاینده رود را تشکیل داده و در ردیف بودجه نیز به موضوع آب پرداختیم.

زاینده‌رود یک جریان تاریخی است

وی گفت: با تشکیل دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود در نظر داریم، مردم را با واقعیات موضوعی به نام زاینده‌رود آشنا و هنرمندان را بسیج کنیم، همچنین مستندسازی‌هایی نیز در این ارتباط باید انجام شود که مردم شهر در این حوزه به نوعی دانشمند و مطلع شوند.

نادرالاصلی افزود: افراد بسیاری تصور می‌کنند از زاینده‌رود برای خوش‌گذرانی استفاده می‌کنیم در حالی که زاینده‌رود یک جریان تاریخی است و اگر این رودخانه زنده نباشد، پدیده فرونشست زمین بیش از این اصفهان را گرفتار می‌کند، بنابراین برداشت‌های نامناسب و غیرعلمی از سفره‌های زیرزمینی توسط تمام حوزه‌ها باید کنترل شود.

وی صریح کرد: رئیس‌جمهور به زودی به اصفهان سفر می‌کند و حقابه‌ها و کنترل مصارف غیرواقعی را از وی خواستار هستیم.

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: باید با کمک تمام گروه‌های علمی و شرکت‌های دانش‌بنیان موضوع آب را پیگیری کنیم و از آنها بخواهیم از این ظرفیت علمی برای کمک به مسئله آب اصفهان استفاده کنند.

کد خبر 574351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.