۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۶:۱۹
پارک جنگلی؛ جاذبه بی‌نظیر گلپایگان

پارک جنگلی گلپایگان با درختان انبوه و گونه‌های گیاهی خاص چشم‌انداز زیبایی برای گردشگران فراهم می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پارک‌ها با داشتن بازدیدکننده فواید مشخصی برای اقتصاد شهری و محلی و فواید زیادی برای محیط زیست اطراف دارند، پارک‌ها مکان مناسب برای فعالیت‌های تفریحی هستند و محافظ منابع آب و انرژی‌های حیاتی محسوب می‌شوند.

پارک جنگلی منطقه‌ای وسیع است که طبیعت دست‌نخورده دارد و چنانچه در مجاورت شهر قرار بگیرد، شهرداری وظیفه حفظ محیط زیست آن منطقه را عهده‌دار می‌شود. با وجود فواید بی‌شمار و با ارزش زیست‌محیطی و بهره اقتصادی بالایی که پارک‌های جنگلی دارند، ازدحام بیش از اندازه گردشگر می‌تواند بر اکوسیستم آسیب‌پذیر و محافظت شده پارک اثر منفی بگذارد، تا جایی که دانشمندان تخمین زده‌اند تغییرات جوی ممکن است فضای پارک‌ها را به کلی تغییر دهد؛ بنابراین پارک‌های جنگلی که در مجاورت شهرها قرار دارند نیازمند توجه ویژه است.

پارک جنگلی گلپایگان با مساحت ۴۰ هکتار در فصول مختلف سال زیبایی خیره‌کننده‌ای به خود می‌گیرد، به طوری که می‌توان در چند بازدید مختلف به تماشای زیبایی‌های آن نشست. در فصل بهار و تابستان بازدیدکنندگان می‌توانند ضمن لذت بردن از زیبایی‌های پارک، از غرفه‌های فروش صنایع‌دستی هنرمندان گلپایگان بازدید داشته باشند.

این پارک جنگلی فضای مناسبی را برای پیاده‌روی در بخش‌های مختلف از جمله مزارع، چمن‌زارها، جنگل و مرزهای جنگلی فراهم می‌کند. گشت‌وگذار در پارک جنگلی گلپایگان و دیدن تمام فضاهای پارک در یک روز غیرممکن است و بهتر است گردشگران چند روز را برای بازدید در نظر بگیرند. آلاچیق‌های ساخته شده از چوب در این پارک جنگلی مکان مناسبی برای استراحت گردشگران است و برای رفاه مسافران فضای کمپ مجهز به آشپزخانه است. امکان بازدید دسته‌جمعی و گروهی از پارک جنگلی گلپایگان، برگزاری جشنواره کباب، لبنیات و مسابقات ورزشی نیز وجود دارد.

هزینه‌های نگهداری پارک جنگلی گلپایگان

پیمان شکرزاده، شهردار گلپایگان می‌گوید: پارک تفریحی توریستی جنگلی گلپایگان با مساحت ۴۰ هکتار در منطقه‌ای مرتفع با منظره‌ای بسیار چشم‌نواز واقع شده است.

وی می‌افزاید: فضاهای گردشگری و تفریحی پارک شامل بازارچه فروش محصولات فرهنگی، هنری و صنایع دستی با بیش از چهل غرفه، رستوران و کافی‌شاپ، نمازخانه، سرویس‌های بهداشتی، نصب آلاچیق، بوفه، مجموعه ورزشی چمن مصنوعی، کتابخانه، دفاتر اداری است.

شهردار گلپایگان خاطرنشان می‌کند: پیاده‌راه‌های پارک به طول دو کیلومتر، دریاچه مصنوعی و فضای سبز به مساحت ۱۳ هکتار، آب‌نمای طبیعی مصنوعی در دل کوه، از سایر امکانات آن است.

شکرزاده ادامه می‌دهد: فضای ورزشی پارک شامل محیط بازی کودکان، پیست دوچرخه‌سواری، ست ورزشی بزرگسالان، زمین بازی والیبال و بسکتبال و زمین چمن فوتبال است.

وی تصریح می‌کند: ۱۴۰ مترمربع رزکاری، حدود ۳۰۰ مترمربع پوشش انواع گیاهان، کاشت ۲۰۰ مترمربع گل فصلی و کاشت ۱۱۱۹ مترمربع برگ نو انجام شده است.

شهردار گلپایگان می‌گوید: حدود ۳۰ هزار مترمربع درخت‌کاری از نوع کاج تهران، سرو بادبزنی، چنار، نارون، اقاقیای معمولی، صنوبر، کبوده، سپیدار، اقاقیای چتری، بید مجنون، زیتون تلخ و پیچ امین‌الدوله تنومند و سر به فلک کشیده فضای جنگلی‌شکل پارک را تشکیل می‌دهد.

شکرزاده می‌گوید: در دو سال گذشته عملیات بهسازی فضای سبز، کاشت گل به صورت مستمر در فصل مختلف، کاشت درخت در محوطه پشت پارک، رنگ‌آمیزی مبلمان پارک، بهسازی وسایل بازی کودکان و دریاچه و آبشار پارک انجام شده است.

وی ادامه می‌دهد: هزینه‌های پارک جنگلی تنها هزینه‌های نگهداری و جاری است و بودجه‌ای جداگانه‌ای برای این پارک تعریف نمی‌شود.

شهردار گلپایگان اظهار می‌کند: در طول فصول مختلف میزان بازدید گردشگران و مسافران از پارک جنگلی بسیار متفاوت است، از ابتدای سال جاری هر هفته بیش از چهار هزار مسافر و گردشگر از امکانات پارک استفاده می‌کنند.

شکرزاده می‌افزاید: تأمین امنیت مسافرانی که قصد اسکان موقت در پارک جنگلی را دارند، شاخصه مهم شهرداری است و پارک جنگلی دارای امکانات مناسب از جمله درِ ورودی، ساختمان نگهبانی و ساختمان اداری است.

کد خبر 574343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.