تکمیل زباله‌سوز سروان نیازمند اعتبارات دولتی است

رئیس شورای اسلامی شهر رشت گفت: تکمیل پروژه دستگاه زباله‌سوز سایت سروان نیازمند توجه ویژه و تامین اعتبارات لازم از سوی دولت است.

محمدحسین واثق‌کارگرنیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: اولویت اول مدیریت شهری رشت بهسازی سایت سروان است که بخش عمده‌ای از آن انجام شده، در حال حاضر روزانه ظرفیت اسمی دو فاز کارخانه کود آلی لاکان در دو شیفت کاری حدود ۴۰۰ تن زباله است، برای افزایش ظرفیت کارخانه تا یک هزار تن، نیاز است فاز سه و چهار نیز فعال شود.

وی با بیان اینکه شرکت طرف قرارداد شهرداری در کارخانه کود آلی لاکان شرکت شهاب‌خودرو است، ادامه داد: برای تسریع در کار و افزایش ظرفیت کارخانه کود آلی، به تازگی جلسه‌ای با حضور رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور برگزار شد و بسیاری از تجهیزات کارخانه آماده شده و نیازمند تأمین دستگاه "ویندرو ترنر" است تا در آینده نزدیک دو فاز دیگر کارخانه راه‌اندازی شود.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت تصریح کرد: تکمیل قطعات دستگاه زباله‌سوز سروان نیز نیازمند توجه ویژه مسئولان و تأمین اعتبارات از سوی دولت است، در سال ۹۲ برای احداث زباله‌سوز سایت سراوان قراردادی با شرکت چینی به ارزش ۴۰ میلیون دلار از طریق استانداری به نمایندگی از دولت منعقد شد که نزدیک به هشت میلیون دلار آن پرداخت شده و ۱۳ میلیون دلار آن در قالب سرمایه‌گذاری توسط یک شرکت ایرانی در حال انجام است که طبق قرارداد باید هفت سال از نیروگاه برق آن بهره‌برداری کند و ۱۹ میلیون دلار هزینه نیز باقی‌مانده است که باید توسط دولت پرداخت تا قطعات دستگاه به طور کامل وارد و نصب شود.

وی با تاکید بر اینکه باید ابنیه فنی مربوط استقرار دستگاه زباله‌سوز سروان توسط شهرداری احداث شود، گفت: یکی از سالن‌ها با حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجرا است و یک تا دو سالن دیگر نیز باید احداث شود که حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه ساخت ابنیه است.

واثق‌کارگرنیا خاطرنشان کرد: پروژه احداث ابنیه و دستگاه زباله‌سوز باید هم‌سو و هم‌زمان آماده شود و اتمام آن در بهترین شرایط بیش از دو تا سه سال طول می‌کشد، برای بهسازی "لندفیل" سروان و پوشش کامل زباله و تکمیل فازهای سه و چهار به تازگی ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار از سوی وزارت کشور اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه مدیریت شهری در تلاش است تا مشکلات زیست محیطی اهالی روستای سروان کاهش یابد، افزود: شهرداری باید مکانی را برای دفن "ریجکت" زباله داشته باشد و در صورت آماده شدن دو فاز دیگر کارخانه کمپوست و افزایش ظرفیت آن به یک هزار تن، حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ تن ریجکت زباله ایجاد خواهد شد.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت تصریح کرد: البته ریجکت، زباله خشک بوده و مشکلات شیرابه و بوی بد را ندارد و با آماده شدن دستگاه زباله‌سوز، ریجکت وارد دستگاه شده و مشکلات زیست‌محیطی زباله در سایت سراوان به طور کامل رفع می‌شود.

کد خبر 574317

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.