قوانین به‌طور کامل اجرا شود / تلاش برای کاهش آلام نسل جنگ

جامعه بزرگ خانواده شهدا و ایثارگران استان اصفهان همانند دیگر اقشار مردم با مشکلات متعددی در زمینه درمان و تهیه دارو، اشتغال و مسکن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، مشکلاتی که گذران زندگی را برای آنها دشوار کرده‌ است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، استان اصفهان گنجینه‌ای بزرگ از رزمندگان، شهدا و ایثارگران هشت سال دفاع مقدس است که نام و یادشان تا ابد در تاریخ این ملت می‌درخشد.

با نگاهی عمیق‌تر به تاریخچه جنگ تحمیلی و وجود گردان‌ها، تیپ‌ها و لشکرهای اصفهان و فرماندهان اصفهانی که نام آنان امروز بر هر کوی و برزنی به عنوان افتخارات ایران اسلامی حک شده است، درمی‌یابیم که اصفهان نقش ویژه‌ای در طول دفاع مقدس داشته است.

نقش رزمندگان اصفهانی در جنگ تحمیلی با همت دلاورمردان و فرماندهان این دیار آن‌چنان برجسته بود که اصفهان را خط‌شکن جبهه‌های نبرد حق بر ضد باطل معرفی کرده‌اند.

رشادت اصفهانی‌ها علاوه بر دوران دفاع مقدس، در دوران پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع از حرم نیز بسیار ارزنده بوده است، اما خانواده‌های شهدا و ایثارگران این خطه، همانند دیگر مردم کشور با مشکلات متعددی در زمینه درمان و تهیه دارو، معیشت، مسکن و اشتغال روبه‌رو هستند؛ مشکلاتی که گذران زندگی را برای آنها سخت کرده است.

پیشکسوتان جهاد و شهادت در پیچ‌وخم زندگی روزمره گم شده‌اند

مصطفی سجاد، یکی از رزمندگان دفاع‌مقدس با بیان اینکه خانواده‌های شهدا و ایثارگران از آزمون همت، غیرت و از جان‌گذشتگی برای دین، ملت و وطن خویش، سربلند بیرون آمده‌اند، می‌گوید: آنها همیشه در خط مقدم دفاع از ایران اسلامی، مقابله با دشمن، فدا شدن برای آسایش و آرامش هم‌وطنان و خلاصه خدمت به مردم بوده‌اند، اما بعضی از آنها، امروز که دیگر رمقی برایشان نمانده است، در دریافت خدمت، در آخر خط قرار گرفته‌اند.

وی با اشاره به اینکه امروزه تعداد زیادی از پیشکسوتان جهاد و شهادت برخلاف فرمایش حضرت امام (ره) در پیچ‌وخم زندگی روزمره گم شده‌اند، می‌افزاید: عملکرد ضعیف و پر منت بنیاد شهید و امور ایثارگران در قبال خانواده‌های شهدا و ایثارگران به گونه‌ای بوده است که بعضی از آنها از این نهاد فاصله گرفته‌اند.

سجاد که سرکشی به خانواده‌های ایثارگران را به عنوان یکی از برنامه‌های اصلی زندگی‌اش قرار داده است، می‌گوید: شاکله اصلی بنیاد شهید و امور ایثارگران را در سال‌های ابتدایی شکل‌گیری این نهاد، خانواده‌های شهدا و ایثارگران تشکیل می‌دادند، کسانی که درد خانواده‌های شهدا و جامعه ایثارگری را می‌فهمیدند، اما به مرور زمان افراد دیگری با انتخاب‌های گزینشی جایگزین آنها شدند.

وی با بیان اینکه این انتخاب‌های گزینشی و تغییر رفتارها در بنیاد شهید موجب شده، جامعه ایثارگری از این نهاد فاصله بگیرند، می‌افزاید: بی‌عدالتی در توزیع فرصت‌ها و امکانات توسط این نهاد، یکی از دردهای بزرگ ایثارگران است، برخی از آنها حتی در شهرهای بزرگ در نهایت محرومیت به سر می‌برند، چه رسد به کسانی که در مناطق محروم کشور زندگی می‌کنند.

این رزمنده دفاع مقدس اضافه می‌کند: نظارت دقیق بر عملکرد این نهاد و شفاف بودن توزیع بودجه در آن، یکی از درخواست‌های مهم ایثارگران از رئیس‌جمهور و دولت سیزدهم است.

سجاد ادامه می‌دهد: بسیاری از خدماتی که به ایثارگران ارائه می‌شود در مقابل امکاناتی که فلان وزارتخانه یا سازمان برای کارمندان جز خودش در نظر می‌گیرد، ناچیز و بی‌مقدار است، اما همیشه این ایثارگران هستند که کامشان از منتی که در پشت چند کلمه از جمله «عزیز» و «بزرگوار» پنهان شده است، تلخ می‌شود.

سرکشی مرتب به خانواده‌های شهدا و ایثارگران در رأس امور مسئولان قرار بگیرد

علی شاه‌نظری، مشاور فرماندار شاهین‌شهر و میمه در امور ایثارگران نیز با بیان اینکه عموماً ایثارگران و خانواده‌هایشان با مشکلات متعددی در حوزه درمان و تهیه دارو دست به گریبان هستند، می‌گوید: از میان قشر ایثارگران، این مشکل برای جانبازان از شدت بیشتری برخوردار است، چرا که آنها به دلیل مشکلات جسمی و روحی فراوانی که دارند، باید برای کاهش آلام خود از داروهای خارجی استفاده کنند که از لحاظ بیمه هیچ‌گونه حمایتی نمی‌شود و ماهانه هزینه‌های گزافی را از این بابت می‌پردازند.

وی با اشاره به اینکه اجرای صحیح و سریع مطالبات قانونی ایثارگران در دستگاه‌های اجرایی یکی دیگر از مطالبات این قشر است، می‌افزاید: بعضی از دستگاه‌های اجرایی در امور مرتبط با خانواده‌های شهدا و ایثارگران غفلت یا کوتاهی می‌کنند، ما نمی‌گوییم کسی تعمدی دارد و انتظار کار خارج از قانون هم نداریم، اما از کسانی که در دستگاه‌های اجرایی در حال خدمت هستند، انتظار داریم اگر فرزند شهید یا ایثارگری در آن سازمان مشغول به‌کار است یا اگر ایثارگری به آنها مراجعه کرد، در چارچوب ضوابط همان دستگاه به ایثارگران خدمت‌رسانی و آنها را تکریم کنند.

شاه‌نظری اضافه می‌کند: امروز در بعضی دستگاه‌های اجرایی مشاهده می‌شود که در امورات رسیدگی به فرزندان شهدا و جانبازان به جای تکریم، منت گذاشته می‌شود؛ حاکمیت متعلق به جامعه ایثارگری است و آنها برای این حاکمیت تمام هستی خود را داده‌اند.

وی ادامه می‌دهد: یکی دیگر از مطالبات اصلی ایثارگران از رئیس‌جمهور و دولت سیزدهم، فراهم شدن زمینه اشتغال فرزندان آنها و همچنین تبدیل وضعیت کسانی است که در دستگاه‌های اجرایی مشغول به‌کار هستند، اما دستگاه‌ها همکاری لازم را با آنها ندارند و از این کار سرباز می‌زنند.

مشاور فرماندار شاهین‌شهر و میمه در امور ایثارگران با بیان اینکه نباید رشادت‌ها و مجاهدت‌های جامعه ایثارگری در دوران جنگ تحمیلی را فراموش کرد، می‌گوید: سرکشی مرتب به خانواده‌های شهدا و ایثارگران باید در رأس برنامه‌های مسئولان قرار بگیرد.

به گزارش ایمنا، جامعه ایثارگری اصفهان از رئیس جمهور و دولت سیزدهم انتظار دارند، در جهت تحقق شعارهای خود در خصوص کم‌کردن آلام ایثارگران و رفع مشکلات معیشتی آنان و بهبود وضعیت اقتصادی تلاش کنند.

کد خبر 574283

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.