تاثیر دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای بر تحقق شعار سال

دانشگاه‌ها به‌عنوان مبادی ورود دانش ازجمله مهم‌ترین دستگاه‌ها برای تحقق شعار سال۱۴۰۱ هستند. «دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای» به‌عنوان تنها دانشگاه متولی آموزش عالی فنی‌وحرفه‌ای در کشور، ۱۸۰دانشکده و آموزشکده فنی‌وحرفه‌ای در استان‌های مختلف دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رهبر معظم انقلاب اسلامی سال ۱۴۰۱ را «سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» نام‌گذاری کردند و تمام دستگاه‌ها برای تحقق این شعار، اعلام آمادگی کردند.

در این بین دانشگاه‌ها به‌عنوان مبادی ورود دانش از جمله مهم‌ترین دستگاه‌ها برای تحقق شعار سال ۱۴۰۱ هستند؛ «دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای» به‌عنوان تنها مرکز علمی متولی آموزش عالی فنی‌وحرفه‌ای در کشور از سال ۱۳۹۰ با دریافت مجوز رسمی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کار خود را آغاز کرد است که دانشکده و آموزشکده‌های فنی‌وحرفه‌ای را در زیر مجموعه خود دارد.

دانشکده و آموزشکده‌های فنی‌وحرفه‌ای به‌عنوان واحدهای زیرمجموعه دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای بیش از چهل سال فعالیت آموزشی داشته و از نخستین مراکز آموزش عالی کشور هستند که در تداوم مسیر تحصیلی دوره متوسطه فنی‌وحرفه‌ای شامل هنرستان‌های فنی، کشاورزی، حرفه‌ای و تربیت بدنی فعالیت داشته‌اند.

دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای به‌صورت تفکیک جنسیتی اقدام به آموزش دانشجو می‌کند و ۱۸۰ دانشکده و آموزشکده فنی‌وحرفه‌ای در استان‌های مختلف دارد که از این میزان ۱۲۸ مرکز متعلق به پسران و ۵۲ مرکز مربوط به دختران است.

عمده فعالیت آموزشی دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای درحال‌حاضر در سطح کاردانی است و هدف اصلی آن بیشتر به تربیت کاردان یا تکنیسین اختصاص یافته است؛ البته در تعدادی از مراکز این دانشگاه، دوره‌های کارشناسی ناپیوسته و پیوسته نیز فعال است.

«دانشکده فنی کاشان» یکی از ۱۲۸ مرکز آموزشی پسرانه دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای است که در سال ۱۳۵۴ تحت عنوان «انستیتو تکنولوژی کاشان» با تأسیس رشته مکانیک فعالیت خود را آغاز کرده و در بهمن‌ماه ۱۳۵۵ رشته برق نیز به آن اضافه شد و هم‌اکنون با ۱۱ رشته تحصیلی مشغول فعالیت است.

وسعت کلی این مرکز بالغ بر ۱۳ هکتار بوده و در کیلومتر شش جاده راوند، روبه‌روی دانشگاه کاشان واقع شده است و درحال‌حاضر با ۱۳ رشته کاردانی و هفت رشته کارشناسی در سه ساختمان آموزشی شامل انستیتوهای مکانیک، عمران و برق فعالیت آموزشی دارد.

شعار سال در سیمای دانشکده فنی کاشان

«حمیدرضا تفویضی» سرپرست دانشکده فنی پسران کاشان (شهید رجایی) در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: شعار سال بدان معنا نیست که تنها شعار باشد و باید جامعه عمل بپوشد.

وی با بیان اینکه شعار سال باید محور عملیاتی اقدامات باشد، تصریح می‌کند: گام اول دانشکده فنی‌وحرفه‌ای در راستای تحقق شعار سال این است که تمام دانشجویان دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای به‌عنوان یک دانشگاه مهارت‌آفرین و مهارت‌محور، کارآفرین هستند و طبق آمار یکی از مزیت‌های اساسی این دانشگاه شاغل شدن آنها در شغل‌های مرتبط است.

تفویضی اضافه می‌کند: گام دوم دانشکده فنی کاشان نیز در حوزه تولید است که در این راستا همکارانم در بخش مرکز رشد، دستگاه اکسیژن‌ساز کنترل از راه دور را طراحی و اختراع کردند و در حالا تلاش برای تأمین بودجه برای تولید انبوه آن هستند، اما از این نظر مشکلاتی وجود دارد.

وی با اشاره به مزایای دستگاه اکسیژن‌ساز کنترل از راه دور، خاطر نشان می‌کند: پزشکان با استفاده از این دستگاه می‌توانند بدون حضور در بستر بیمار، اکسیژن وی را با توجه به پارامترهای مورد نظر، تنظیم کنند.

سرپرست دانشکده فنی کاشان تاکید می‌کند: مرکز رشد این دانشکده پس از نیازسنجی جامعه، پروژه‌های خود را تعریف کرده و با اجرای آنها این نیازها را یک‌به‌یک کاهش یافته و موضوع «دانش‌بنیان» شعار سال ۱۴۰۱ جامه عمل می‌پوشد.

وی با بیان اینکه در حال تلاش برای افزایش گستره و عمق علمی مرکز رشد دانشکده فنی کاشان هستیم، می‌گوید: در حال پیگیری هستیم تا دو نیروی متخصص و مخترع به روش‌های مختلف در این مرکز حضور داشته باشند.

تفویضی اضافه می‌کند: می‌توان گفت تمام عوامل دانشکده فنی کاشان در حال تلاش برای تحقق شعار سال ۱۴۰۱ هستند و علاقمند هستیم تا در پایان سال گزارشی از عملکرد خود ارائه کنیم و بگوییم چه اقداماتی در این مرکز آموزشی برای کاهش مشکلات جامعه و تحقق این شعار انجام شده است.

پروژه‌های عمرانی دانشکده فنی کاشان در چه وضعیتی قرار دارد؟

وی با بیان اینکه دانشکده فنی کاشان بالغ بر سه‌هزار دانشجو در قالب ۲۴ رشته کاردانی و کارشناسی دارد، ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه بیشتر دانشجویان دانشکده فنی کاشان در دوره کاردانی در حوزه تخصصی خود مشغول به فعالیت می‌شوند از فارغ‌التحصیلان این دانشکده کارآفرین هم به بازار کار معرفی شده است.

سرپرست دانشکده فنی کاشان با بیان اینکه تمام ظرفیت خوابگاه درون این دانشکده است، خاطرنشان می‌کند: سلف دانشکده نیز «خودپز» بوده و توسط خود دانشکده مدیریت می‌شود.

تفویضی با اشاره به آموزش حضوری دانشجویان دانشکده فنی کاشان گفت: آموزش تمام رشته‌هایی که قابلیت حضوری شدن را داشت براساس دستورالعمل دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای به‌صورت عملیاتی حضوری شد و دانشجویان نیز از این موضوع استقبال مناسبی به‌عمل آوردند که با توجه به این موضوع حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد ظرفیت خوابگاه‌های این دانشکده تکمیل شده است.

وی با بیان اینکه تلاش و اولویت مدیریت دانشکده فنی کاشان برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام این دانشکده است، تصریح می‌کند: ادامه احداث سالن چندمنظوره در ابتدای این دانشکده یکی از این پروژه‌ها است و با توجه به طرح تعریض خیابان قطب راوندی در تلاش هستیم در قالب «تهاتر» با شهرداری چند سالن نمایشگاهی برای ایجاد نمایشگاه‌های فرش کاشان در مجاورت مجموعه دانشکده فنی کاشان اقدام کنیم.

سرپرست دانشکده فنی کاشان با بیان اینکه برای ایجاد سالن‌های نمایشگاهی در مجاورت این دانشکده پس از توافق با شهرداری اقدام خواهد شد، اضافه می‌کند: تکمیل سردر و نگهبانی در ورودی دانشکده فنی کاشان امری ضروری است و علاوه بر ورود آسان دانشجویان، آن‌ها احساس بهتری از ورود به محل تحصیل خود پیدا می‌کنند.

وی تاکید می‌کند: با توجه به وجود رشته تربیت‌بدنی در دانشکده فنی کاشان علاوه بر سالن چندمنظوره ورزشی، زمین روباز چمن مصنوعی نیز در این دانشکده فنی وجود دارد و در نظر داریم در صورت تأمین بودجه، استخر سرپوشیده‌ای نیز احداث شود تا سرانه تفریح دانشجویان افزایش یافته و منبع درآمدی برای این دانشکده باشد.

فعالیت دانشکده فنی کاشان به‌رغم نبود بودجه!

وی تاکید می‌کند: در سال ۱۴۰۱ تاکنون هیچ‌گونه بودجه‌ای برای دانشکده فنی کاشان در نظر گرفته نشده و در صورت دریافت بودجه تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام اولویت‌دار است.

تفویضی با بیان اینکه دانشکده فنی کاشان، یک مرکز خدمات آموزشی و مهارتی است، اضافه می‌کند: در تلاش هستیم علاوه بر ارائه خدمات و خدمات آموزشی به‌صورت فنی و مهارتی نیز خدمات آموزشی ارائه کنیم.

وی با بیان اینکه تعلیم و تربیت دانشجویان در دانشکده فنی کاشان مهارت‌محور است، تصریح می‌کند: رسالت این دانشکده تربیت دانشجویانی است که با استفاده از مهارت خود در بازار کار فعالیت کنند.

کد خبر 574234

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.