رفتار تعادلی در بازار/ریزش بورس نزدیک است؟

بازار بورس امروز با افت ۵۶۴ واحدی یک روز خنثی را در کارنامه خود ثبت کرد، در بازار امروز شاهد پیشروی گروه غذایی، لبنیات و کشت و صنعت بودیم از طرف دیگر شاخص‌سازهای بازار در استراحت به سر می‌بردند. همچنین ارزش و حجم معاملات نیز نسبت به روز گذشته کاهش یافت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در بازار امروز شاهد بازگشایی نماد زپارس با ۴۰ درصد مثبت بودیم، بازار امروز به واسطه اخبار افزایش قیمت مواد خوراکی تمایل به خرید نمادهای این صنعت داشت و این گروه‌های مورد استقبال بازار قرار گرفتند، نماد غزر که روز گذشته با مثبت ۱۱ درصد بازگشایی شده بود امروز کار خود را با صف فروش آغاز کرد و سپس تا مثبت دو درصد قیمتی رشد کرد و برآورد می‌شود طی روزهای آتی همچنان تقاضا برای این گروه‌ها بالا باشد.

رفتار تعادلی در بازار/ریزش بورس نزدیک است؟

بیشترین نمادهای تأثیرگذار مثبت در بازار بورس امروز به ترتیب شبریز، کگل، زپارس، بفجر، وامید، وپارس، حکشتی و وبشهر بودند و نمادهای فملی، کچاد، شپدیس، فولاد، پارسان و شستا بیشترین تأثیر منفی را بر بازار امروز داشتند اما در مجموع وزن اثر مثبت بیشتر بود و منجر به افت شاخص کل شد.

بورس اوراق بهادار تهران

شاخص کل بازار بورس تهران با افت ۵۶۸ واحدی به سطح یک میلیون ۵۳۹ هزار و ۵۳۰ واحد رسید، شاخص کل هم وزن با افت دو هزار ۷۶ واحدی در سطح ۴۲۸ هزار ۸۶۹ واحد قرار گرفت، شاخص کل بازار افت ۰.۰۴ درصد و شاخص هم‎وزن رشد ۰.۴۹ درصدی را تجربه کردند.

تعداد نمادهای مثبت بازار بورس: ۲۱۰

تعداد نمادهای منفی بازار بورس: ۱۵۸

فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با افت پنج واحدی به سطح ۲۱ هزار ۸۹ واحد رسید و نسبت به روز گذشته افت ۰.۰۳ درصدی را تجربه کرد.

تعداد نمادهای مثبت بازار فرابورس: ۱۶۴

تعداد نمادهای منفی بازار فرابورس: ۷۱

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۵۳ هزار ۱۶۹ و ۲۹ هزار ۲۷۵ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب هشت میلیارد و ۴۵۳، و سه میلیارد و ۷۳۲ میلیون برگه سهم بود.

بیشترین ارزش معامله

۱. حگهر
۲. اعتماد
۳. کارا
۴. سپیدما
۵. فرابورس

بیشترین حجم معامله

۱. حگهر
۲. تلیسه
۳. کرمان
۴. تجلی
۵. صباح

بیشترین افزایش قیمت

۱. زپارس
۲. ودی
۳. حاسا
۴. درهاور
۵. غپاذر

بیشترین کاهش قیمت

۱. فروی
۲. سبزوا
۳. ساینا
۴. آ س پ
۵. ومعلم

وضعیت تکنیکالی شاخص کل

حمایت: یک میلیون ۵۰۰ هزار واحد

مقاومت: یک میلیون ۵۵۰ هزار واحد و یک میلیون ۶۰۰ هزار واحد.

پیش بینی: امروز شاخص کل سطح یک میلیون و ۵۴۰ هزار واحد را از دست داد. احتمال داده می‌شود که شاخص کل فردا نیز روند منفی در پیش بگیرد اما شاخص هم وزن مثبت باشد.

فرایند وثیقه قراردادن سهام به چه صورت است؟

معاون شرکت سپرده گذاری مرکزی: وثیقه قرار دادن دارایی سهام افراد برای دریافت وام با همکاری دو بانک ملی و قرض‌الحسنه مهر ایران عملیاتی می‌شود. در تلاش هستیم زیر ساخت وثیقه قرار گرفتن همه نمادها یا همه سهام سهامداران را آماده کنیم و به صورت الکترونیکی در اختیار بانک‌ها قرار دهیم تا آن‌ها بتوانند به پشتوانه وثیقه سهام به سهامداران تسهیلات ارائه دهند. بانک ملی و بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در این زمینه پیشتاز هستند و به زودی با فراهم شدن بسترهای قانونی، این دو بانک ارائه تسهیلات را آغاز خواهند کرد. آن چیزی که برای شرکت سپرده گذاری مهم است احراز هویت سهامداران است که به صورت کاملاً الکترونیکی انجام خواهد شد و نیازی به مراجعه حضوری نخواهد بود.

جبران بی اعتمادی مردم به بورس زمان‌بر خواهد بود

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس اقدامات صورت پذیرفته در بازار سرمایه را در راستای بازگشت اعتماد عمومی نسبت به این بازار برشمرد و گفت: اکنون باید تمرکز از سرمایه‌گذاری مستقیم مهار شود و با ایجاد بسترهای مناسب، سرمایه‌گذاری غیرمستقیم به شدت توسعه یابد. رئیس سازمان بورس با تاکید بر لزوم سرمایه گذاری غیرمستقیم سهامداران خرد در بازار سرمایه بر این نکته تاکید کرد که جبران بی اعتمادی مردم به بورس زمان‌بر خواهد بود.

وی با اشاره به گسترش بازار سرمایه طی دو تا سه سال اخیر تصریح کرد: اکنون بازار سرمایه قابل مقایسه با گذشته نیست و سرمایه‌گذاری مستقیم، با اتفاقاتی که در سال ۱۳۹۹ رخ داد، یکی از دغدغه‌های جدی سازمان به‌شمار می‌رود. یکی از دلایل اتفاقات و فراز و فرودهای اواخر ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹، عدم آشنایی سرمایه‌گذاران تازه وارد به بازار سرمایه بود و ریزش بازار پس از این زمان، بی اعتمادی را در پی داشت که جبران این بی‌اعتمادی، زمان بر خواهد بود.

شرکت‌ها

خمحور: شرکت تولید محور خودرو طی عملکرد ۱ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ معادل ۸۹۴,۴۸۴ میلیون ریال از محصولات خود را به فروش رسانده است که نسبت به دوره ۱ ماهه مشابه سال قبل ۱۶ درصد کاهش داشته است.«خمحور» با سرمایه ثبت شده ۶,۳۲۵,۴۱۹ میلیون ریال طی عملکرد ۱۲ ماهه سال مالی منتهی به ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ مبلغ ۹,۹۶۰,۹۵۱ میلیون ریال درآمد فروش داشته است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۹ درصد رشد داشته است.

سهگمت: شرکت سیمان هگمتان طی عملکرد یک ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۱۰/۳۰ معادل ۶۶۰,۴۱۰ میلیون ریال از محصولات خود را به فروش رسانده است که نسبت به دوره یک ماهه مشابه سال قبل ۱۳۶ درصد افزایش داشته است.

«سهگمت» با سرمایه ثبت شده ۷۲۸,۷۸۹ میلیون ریال طی عملکرد ۱۲ ماهه سال مالی منتهی به ۱۴۰۰/۱۰/۳۰ مبلغ ۶,۲۵۸,۵۱۹ میلیون ریال درآمد فروش داشته است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۹ درصد رشد داشته است.

خدیزل: شرکت بهمن دیزل طی عملکرد ۱ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ معادل ۴,۰۵۷,۰۰۸ میلیون ریال از محصولات خود را به فروش رسانده است که نسبت به دوره یک ماهه مشابه سال قبل ۱۵۲ درصد افزایش داشته است.

«خدیزل» با سرمایه ثبت شده ۸,۰۰۰,۰۰۰ میلیون ریال طی عملکرد ۱۲ ماهه سال مالی منتهی به ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ مبلغ ۲۷,۶۹۳,۴۹۴ میلیون ریال درآمد فروش داشته است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۰۷ درصد رشد داشته است.

کخاک: شرکت صنایع خاک چینی ایران طی عملکرد ۱ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ معادل ۵۴۶,۱۴۱ میلیون ریال از محصولات خود را به فروش رسانده است که نسبت به دوره ۱ ماهه مشابه سال قبل ۸۷% افزایش داشته است.

«کخاک» با سرمایه ثبت شده ۱,۵۰۰,۰۰۰ میلیون ریال طی عملکرد ۱۲ ماهه سال مالی منتهی به ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ مبلغ ۶,۰۸۴,۹۲۷ میلیون ریال درآمد فروش داشته است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۵ درصد رشد داشته است.

وبوعلی: شرکت سرمایه گذاری بوعلی در دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۱۱/۳۰ به ازای هر سهم ۱,۳۴۰ ریال سود محقق کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۶ درصد افت داشته است.«وبوعلی» با سرمایه ثبت شده ۳,۰۰۰,۰۰۰ میلیون ریال طی عملکرد ۱۲ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۱۱/۳۰ مبلغ ۴,۰۲۱,۲۶۲ میلیون ریال سود محقق کرده است.

ساراب: شرکت سیمان داراب در دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ به ازای هر سهم ۲,۲۸۴ ریال سود محقق کرده است. که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۷ درصد افزایش داشته است «ساراب» با سرمایه ثبت شده ۱,۲۶۰,۰۰۰ میلیون ریال طی عملکرد ۱۲ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ مبلغ ۲,۸۷۷,۶۶۱ میلیون ریال سود محقق کرده است. شرکت در گزارش تلفیقی مبلغ ۲,۹۶۸,۰۹۹ میلیون ریال سود شناسایی کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۰ درصد رشد داشته است.

فرود: شرکت فولاد شاهرود طی عملکرد یک ماهه منتهی به ۱۴۰۱/۰۱/۳۱ معادل ۹۳۲,۵۸۳ میلیون ریال از محصولات خود را به فروش رسانده است که نسبت به دوره یک ماهه مشابه سال قبل پنج درصد افزایش داشته است.

«فرود» با سرمایه ثبت شده ۲,۷۰۰,۰۰۰ میلیون ریال طی عملکرد یک ماهه سال مالی منتهی به ۱۴۰۱/۱۲/۲۹ مبلغ ۹۳۲,۵۸۳ میلیون ریال درآمد فروش داشته است که نسبت به مدت مشابه سال قبل پنج درصد رشد داشته است.

ساراب: شرکت سیمان داراب طی عملکرد ۱ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ معادل ۵۹۸,۰۵۰ میلیون ریال از محصولات خود را به فروش رسانده است که نسبت به دوره یک ماهه مشابه سال قبل ۱۹ درصد افزایش داشته است.«ساراب» با سرمایه ثبت شده ۱,۲۶۰,۰۰۰ میلیون ریال طی عملکرد ۱۲ ماهه سال مالی منتهی به ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ مبلغ ۴,۲۴۴,۲۶۱ میلیون ریال درآمد فروش داشته است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۶ درصد رشد داشته است.

نگاهی به بازار جهانی آلومینیوم

قیمت‌های آتی آلومینیوم به زیر ۳۰۰۰ دلار در تن رسید، یعنی سطحی که از ابتدای ژانویه به آن نرسیده بود. محدودیت‌هایی در بزرگترین مصرف کننده آلومینیوم دنیا یعنی چین حاکم شده یکی از دلایل این امر بوده است. سیاست‌های انقباضی از جانب بانک‌های مرکزی بزرگ دنیا نیز نگرانی‌ها را بابت رشد تقاضای آتی فلزات افزایش داده است.

دیتایی که از چین می‌رسد چشم اندازها را تیره‌تر کرده و نرخ عملیات کارخانه‌ها به پایین‌ترین سطح خود از فوریه ۲۰۲۰ رسیده است. از طرف دیگر قیمت‌های صعودی آلومینیوم و کاهش صادرات از روسیه به تولیدکنندگان چینی کمک کرده است که بتوانند فعالیت خود را تا سطحی ادامه دهند. به محض اینکه نرخ فعالیت به سطوح قبلی برگردد، موجودی انبار اضافه می‌تواند قیمت‌ها را پایین ببرد.

بازار جهانی زغالسنگ

قیمت‌های تحویل به چین به روند نزولی خود با توجه به تمایل خرید ضعیف ادامه دادند. طبق ارزیابی پلتس از PLV قیمت با کاهش ۵۶.۷۵ دلار در هر تن به قیمت ۵۱۶.۷۵ دلار در هر تن FOB استرالیا و با کاهش ۵ دلار در هر تن به ۵۰۱ دلار CFR چین در ششم می ارزیابی شد.

برخی از فعالان بازار گفتند که انتظار دارند پس از مناقصه فروش ArcelorMittal Sourcing در پنجم می شاهد افزایش قیمت‌ها باشند و دلیل آن محدودیت در دسترس بودن محموله‌های نقدی است. به نظر می‌رسد هنوز خریداران بیشتری نسبت به فروشندگان در بازار وجود دارد، که به این معنی است که بازار نسبتاً فشرده باقی می‌ماند.

با این حال، یک منبع خرید نسبت به پایداری سطح معامله در بحبوحه تضعیف قیمت‌های جهانی فولاد که ممکن است فشار نزولی بر بازار زغال‌سنگ کک شو ایجاد کند، مطرح تردید کرد. در همین حال، بالاترین قیمت پیشنهادی ۵۲۰.۰۰ دلار در هر تن FOB استرالیا برای ۵۰,۰۰۰ تن بارگیری جهانی COAL HCCLV Peak Downs در ماه می شنیده شد.

در بازار CFR چین، تقاضا برای زغال سنگ کک‌شو وارداتی کم‌رنگ بود زیرا خریداران در بحبوحه بهبود اختلالات لجستیکی، خرید زغال‌سنگ کک شو داخلی را در اولویت قرار دادند. به گفته منابع، ورود دیرهنگام زغال سنگ کک شو اولیه وارداتی نیز خریداران را با توجه به چشم‌انداز نامشخص بازار دچار تردید کرد.

معکوس شدن قیمت‌های PLV FOB و CFR چین ممکن است دوباره به محدودیت نقدینگی زغال‌سنگ کک شوی اولیه وارداتی به چین به دلیل تفاوت در انتظارات خریداران و فروشندگان چینی منجر شود. منابع گفتند که در بندر جینگ تانگ، با کاهش علاقه خرید در بحبوحه بهبود اختلالات لجستیکی ناشی از بیماری همه گیر، قیمت‌ها کاهش یافت.

اما با این حال، فروشندگان برای کاهش بیشتر قیمت‌ها مردد هستند، زیرا ذخایر بندر تقریباً تمام شده است. در بازار کک چین، دور اول کاهش قیمت به میزان ۲۰۰ یوان در هر تن توسط برخی کارخانه‌های فولادی با موجودی کک بالا در شانشی و هبی پیشنهاد شد که دلیل آن بدتر شدن حاشیه‌های فولاد و تقاضای ضعیف پایین‌دستی است. بازار منتظر به‌روزرسانی‌ها از کارخانه‌های بزرگ فولاد در هبی و شاندونگ است، در حالی که برخی از فعالان بازار می‌گویند که این نتیجه ممکن است به دنبال احساسات نزولی باشد.

نقشه بازار

رفتار تعادلی در بازار/ریزش بورس نزدیک است؟
 

کد خبر 574233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.